Uutisjutut
Syyskuun autonvientireissullamme Ukrainaan lahjoitetun 1991 Volkswagen Transporter T4 pakettiauton matka päättyi kovaan kolinaan Latviassa. Vika löytyi vetoakselin laakerista korjaamolla Riikassa ja auto saatiin kuntoon. Toimitimme oranssin pakettiauton Ukrainan asevoimille marraskuussa viiden muun Suomesta lahjoitetun tai lahjoitusvaroin ostetun maasturin, pikkubussin ja pakettiauton mukana. Nyt auto palvelee uudessa maastovärityksessä huoltotehtävissä Bakhmutin alueen rintamalla. Ukrainassa tarvitaan yhä apua. Onko sinulla ylimääräinen auto, jonka voisit lahjoittaa Ukrainaan?
[Lue artikkeli]1991 Volkswagen Transporterimme ukrainanmatka päättyi huoltoaseman pihalle Latviassa, mutta muu kolonna jatkoi matkaansa kohti Ukrainan ja Puolan välistä rajaa. Loppumatka sujui ongelmitta ja autot luovutettiin ukrainalaisille Hrebennessä. Sieltä ne jatkoivat matkaansa kohti taisteluja rintamalle Hersonin alueelle Etelä-Ukrainaan.
[Lue artikkeli]Kuuden auton kolonna suuntasi Tallinnasta kohti Riikaa, josta mukaan otettaisiin vielä seitsemäs auto vietäväksi lahjoituksena Ukrainan armeijan käytöön rintamalle ja huolto- sekä evakuointitehtäviin. Kaikki ei kuitenkaan 1991 VW Transporterimme kanssa sujunut niin kuin olimme suunnitelleet. Pärnussa Transporter nostettiin useaan otteeseen ylös, ajettiin montulle, vaihteistoöljyn määrä tarkistettiin, pohjapanssari poistettiin ja vikaa yritettiin paikallistaa. Mitään ei löytynyt, jotka matka jatkui.. kunnes se katkesi kokonaan!
[Lue artikkeli]Pääkaupunkiseutulainen yritys tarjosi lahjoituksena katsastettua ja hyväkuntoista, joskin jo museoikäistä, 1991 Volkswagen Transporteria toimitettavaksi Ukrainan sotavoimille. Ennen kuin autoja lähdetään Suomesta kuljettamaan kohti Puolan ja Ukrainan rajaa, pyydetään Ukrainasta esikunnasta varmistus sille, että lahjoituksen kohteena olevaa autoa todella tarvitaan. Huvin vuoksi autoja ei kannata Helsingistä ajaa lähes 1500km.
Vastaus Ukrainasta tuli nopeasti. Pakettiautoja tarvitaan jatkuvasti lisää. Niinpä komean oranssin Tranporterin omistaneen yrityksen kanssa tehtiin paperit kuntoon ja päätin itse lähteä ajamaan autoa Ukrainan rajalle.
Baltiassa ukrainalaisten avunpyyntöihin herättiin auttamaan heti sodan alettua. Suomenkin uutisissa näytettiin kuvaa, kuinka liettualaiset rekat kuljettivat Ukrainaan lahjoitettuja ajoneuvoja rajalle. Rintamalle sopivien autojen tarve ei ole laskenut, vaan pikemminkin kasvanut sodan pitkittyessä. Baltiasta ja Puolasta sopivat autot on jo kerätty ja viety rajan yli tositoimiin. Siksi autoja etsitään ja viedään Ukrainaan nyt Suomesta asti. Löytyykö sinun tallistasi tai ladosta sopiva auto ukrainalaisten auttamiseksi?
[Lue artikkeli]Museovirasto jakaa aiempien vuosien tapaan avustuksia raide-, ilma-, maantie- ja vesiliikenteen kulkuvälineiden säilyttämiseksi käyttökuntoisena. Avustusten tarkoituksena on säilyttää Suomessa edustava otos kansallisesti merkittävää ajoneuvokantaa käyttökuntoisena. Etusijalla avustuksista päätettäessä ovat Suomessa rakennetut vähintään 50 vuotta vanhat kulkuvälineet, mutta myös ulkomailla valmistetuille ajoneuvoille voidaan myöntää avustusta, jos ne ovat olleet Suomessa käytössä vähintään 50 vuoden ajan. Avustuksista päätettäessä maantieliikenteen kulkuvälineiksi luokitellaan moottoriajoneuvojen lisäksi myös hevosajoneuvot, polkupyörät ja omalla voimanlähteellä liikkuvat työkoneet. Avustusta voi siis hakea vaikkapa papalta perityn Suomessa valmistetun perintöfillarin käyttöentisöintiin.
[Lue artikkeli]- 1
- 2
- 3
- …
- 6
- Seuraava »