Tee se itse -jutut
Kakkosautomme 2002 Opel Astra G:n tuulilasi pysyi jatkuvasti sisäpuolelta huurteessa, vaikka lämmityslaitteen puhallin oli asetettu täysille ja kabiiniin tuli kuuma. Ainoa tapa saada näkyvyyttä eteenpäin oli avata sivuikkunat ja pyyhkiä tuulilasia rätillä. Oli selvää, että auton huurteenpoisto ei toiminut oikein. Ongelma on autoilijoille tuttu etenkin syksyllä lämpötilan laskiessa ja ilman kosteuden noustessa. Tässä seitsemän kohdan tarkastuslista, jota seuraamalla voit tutkia oman autosi huurteenpoiston toimivuuden ja selvittää huurtumisen syyn.
[Lue artikkeli]Volkswagenin pysäköintitutkan yhden anturin rikkoutumisesta seuraa koko järjestelmän toiminnan keskeytyminen. VW T5 Transporterissa, Caravellessa ja Multivanissa vikatila ilmenee pitkänä piippauksena peruutusvaihdetta kytkettäessä tai pysäköintitutkan käynnistyspainikketta painaessa. Radioon integroitu visuaalinen näyttö pysyy niin ikään pimeänä ja peruutustutkan merkkivalo kojelaudassa vilkkuu keltaisena. Tämän artikkelin ohjeilla irrotat takapuskurin ja vaihdat viallisen pysäköintitutkan anturin uuteen.
[Lue artikkeli]Nettihuutokaupasto projektiksi hankittu 2001 Volkswagen New Beetle ei ollut läpäissyt katsastusta.
Yksi havaituista vioista oli etukallistuksenvaimentimen välyksellinen yhdystanko eli koiranluu. Koiranluiden vaihdon hinta korjaamolla vaihtelee 75-300 euron välillä käytettävistä varaosista ja huollon tuntiveloituksesta riippuen. Vaihtotyön voi tehdä helposti itsekin. Hyvälaatuisetkaan varaosat eivät maksa paljoa ja vaihtotyö onnistuu omassa tallissa tai vaikka pihamaalla. Nämä ohjeet pätevät myös Volkswagen Golf Mk4 ja Bora mallien koiranluiden vaihtoon, sillä autoissa on yhteinen alustaratkaisu.
Alkuperäistä moottoria iskutilavuudeltaan suuremman tai tehokkaamman moottorin vaihtaminen on ajoneuvolaissa tarkasti säädeltyä. Tässä artikkelissa tarkastellaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja pohditaan sääntöjen vaikutusta autoharrastukseen.
[Lue artikkeli]Perhevankkurimme eli vuosimallin 2010 Volkswagen T5 Multivanin etupää alkoi kolista pienissäkin kuopissa, töyssyissä ja katujen hidasteissa. Yleisin syy kolinalle ovat etuvakaajan välitangot eli tuttavallisemmin koiranluut. Koiranluiden vaihdon hinta korjaamolla vaihtelee 75-250 euron välillä käytettävistä varaosista riippuen. Vaihtotyön voi tehdä itsekin. Hyvälaatuisetkaan varaosat eivät maksa paljoa ja vaihtotyö onnistuu omassa tallissa tai vaikka pihamaalla. Tässä ohjeet työvaiheittaan Transporterin koiranluiden vaihtamiseksi.
[Lue artikkeli]Ensikosketus ajoneuvojen maalaamiseen on usein ruostevahingon, naarmun tai kiveniskemän paikkamaalaus spraymaalilla. Lopputulos hivelee harvemmin silmiä ja työmäärä yllättää. Spraypulloillakin voi saavuttaa hyvän ja kestävän lopputuloksen, mutta onnistuminen vaatii paljon pohjatyötä ja huolellisuutta. Tässä 10+1 vinkkiä paremman spraymaalipinnan saavuttamiseksi.
[Lue artikkeli]Herkästi katkeavat takajouset on Volkswagen Golf Mk6:n tyyppivika. Kuutoskoppaisia Golfeja on hylätty katsastuksessa katkenneiden takajousien takia jo vuoden ikäisistä autoista alkaen. Takajousien vaihto on onneksi yksinkertainen operaatio ja onnistuu omassa autotallissakin, kunhan turvallisuudesta muistaa pitää huolta. Muista siis vaihtaa jouset aina akselin molemmille puolille yhtäaikaa. Tarkasta samalla jousen ylä- ja alapään kumisten jousilautasten kunto. Ohjeet sopivat pääosin myös madallusjousien asentamiseksi Golfin taka-akselille.
[Lue artikkeli]Turvallisuudesta ei kannata tinkiä, eikä jarruissa säästää! Jarrupalat ovat helppoja vaihtaa itse, eivätkä jarrulevytkään kovin paljoa maksa. Tässä artikkelissa on ohjeet vuosimallin 2012 Volkswagen Golf Mk6 henkilöauton jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihtamiseksi. Artikkeli on laadittu sillä ajatuksella, että työvaiheita seuraamalla takajarrujen remontin voi suorittaa omassa kotitallissa tai pihalla. Työ sujuu ripeästi hankkimalla muutaman erikoistyökalun. Muista vaihtaa jarruosat aina akselin molemmille puolille yhtäaikaa!
[Lue artikkeli]Rekisteriotteessa polttomoottorilla toimivan ajoneuvon moottorin iskutilavuus ilmoitetaan kuutiosenttimetreinä (cm3). Puhe- ja mainoskielessä kuutiosenttimetrit muutetaan litroiksi ylöspäin pyöristäen. Amerikassa autojen moottorikoot on perinteisesti laskettu kuutiotuumissa (cid tai cui), joskin sielläkin ollaan yhä enenemässä määrin siirtymässä SI-järjestelmän mukaisiin litrakokoihin. Eurooppalaisia merkkejä harrastaneille kuutiotuumien muuttaminen litroiksi tai kuutiosenttimetreiksi voi aluksi tuottaa pään vaivaa. Tässä kootusti muuntamiseen tarvittavat kaavat ja taulukoituna yleisimmät amerikkalaiset moottorikoot kuutiotuumina ja niitä vastaavat litrakoot.
[Lue artikkeli]- 1
- 2
- 3
- …
- 5
- Seuraava »