
Määräys auton rakenteen muuttamisesta
Säännöt moottorin vaihdon hyväksymisestä muutoskatsastuksessa muuttuivat keväällä 2016. Nykyisin voimassa olevat säädökset löytyvät 1.5.2016 voimaan tulleessa määräyksessä auton rakenteen muuttamisesta [Finlex TRAFI/2015].
Tässä artikkelissa tutkimme uusien sääntöjen merkitystä autoharrastajalle. Ennen sitä kaksi tärkeää huomiota uudesta laista:
- Harrastajien kannalta on tärkeää huomata, että ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä. Vanhojen määräysten aikana hyväksytyltä autolta ei siis voi vaatia uusien määräysten mukaisia muutoksia.
- Ja toiseksi vaikka uudet määräykset moottorin vaihdosta ovat jo voimassa, ennen määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja muutoskatsastaa 31 päivään joulukuuta 2019 mennessä. Tällöin noudatetaan vuonna 1998 (779/1998) liikenneministeriön antamaa päätöstä auton rakenteen muuttamisesta.
Moottorin vaihto muutoskatsastuksella
Moottorin vaihtaminen on lähtökohtaisesti aina sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja iskutilavuudeltaan alkuperäistä pienempi. Alkuperäistä moottoria iskutilavuudeltaan suuremman tai tehokkaamman moottorin vaihtaminen sen sijaan on tarkoin säädeltyä.
Sallittua on tietyin edellytyksin:
a) vaihtaa autoon sellainen alkuperäistä moottoria teholtaan tai iskutilavuudeltaan suurempi moottori, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen käytetyssä ajoneuvossa. Tällaisesta moottorista käytetään lakitekstissä käsitettä vertailumoottori
b) vertailumoottoria tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen

Tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen
Muutoskatsastuksella tehtävän moottorin vaihdon edellytykset:
a) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna
Huomioita:
- mikäli autoon vaihdetaan valmistajan oma samassa mallisarjassa käytössä ollut moottori ja sitä vastaavat jarrut, voimansiirto ja alustanosat, pääsee muutoskatsastuksessa helpoimmalla
- kaikista vaihdetuista osista kannattaa olla paperilla tarkat tiedot ja niiden vastaavuus selvitettynä, jotta muutoskatsastus sujuu vauhdikkaasti
- hankaluuksia voi tulla, kun uusia mootorin vaihdon määräyksiä sovelletaan tilanteisiin, jossa esim. auton jarrut on vaihdettu vakiota paremmiksi jälkituotanto-osilla. Muutetut osat on selvityksen perusteella pystyttävä näyttämään valmistetuiksi kyseiseen ajoneuvomalliin sopiviksi
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna
Huomioita:
- jos moottorin teho kasvaa moottorin vaihdolla yli 20% tehokkaimmasta vertailumoottorista, ei moottorin vaihtoa voida hyväksyä muutoskatsastuksessa, vaan vaihdolle on haettava Trafin myöntämää poikkeuslupaa
- tehokkaimpana vertailumottorina käytetään autonvalmistajan samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen käytetyssä ajoneuvossa
- maailmalla on hyväksytysti tieliikenteessä virityspajojen valmistamia moottorivaihtoja. Niihin on mahdollista vedota poikkeuslupaa hakiessa, mutta ei muutoskatsastuksessa
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus
Huomioita:
- alle 10% iskutilavuuden kasvattamista ei verrata moottorin vaihtoon
- rakennemuutosmääräyksen soveltamisohje edellyttää moottorinvaihtolomakkeen täyttämistä ja esittämistä jos moottorin tilavuus lisääntyy yli 10%
d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys
Huomioita:
- muutoskatsastuksen yhteydessä tehdään osaluettelo, josta selviää osien alkuperä
- alkuperästä riittävä selvitys on kuitti, vaikkapa yksinkertainen paperilapulle käsin kirjoitettu tosite osien ostosta
- lujuudesta on tarvittaessa kyettavä esittämään lujuuslaskelmat
e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus
Huomioita:
- muutoskatsastuksessa EI kelpaa dynolappu, jossa moottorin teholukema on pienempi kuin alkuperäisen koneen. Kuristettu tai antiviritetty vertailumoottoria yli 20% vakiona tehokkaampi moottori ei mene muutoskatsastuksesta läpi. Jos tehokkain vertailumoottori on teholtaan 100kW, ei autoon voi vaihtaa moottoria, jonka teho vakiona on 130kW, vaikka moottorista esittäisi 120kW tehonmittaustodistuksen
- jos sen sijaan tehokkain vertailumoottori on 100kW ja autoon vaihdetaan vakiona 120kW tehoinen moottori, jota on viritetty, voidaan moottori hyväksyä, kunhan siitä on esittää tehonmittaustodistus, jossa suurin teho on 120kW
f) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekis- teritietoihin
Huomioita:
- jos uuden moottorin litrateho (tehon suhde iskutilavuuteen) jää pienemmäksi, kuin 30kW per litra (n. 40hv/l), tulee rekisteriotteeseen merkitä moottorin teho ja kaasuttimen tai ruiskun merkki ja malli
- tämän uuden määräysten johdosta esim. vakiokaasarilla muutoskatsastettua tehokkaampaa moottoria ei voi enää virittää tuplakaasarit asentamalla
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW
- ajoneuvon omamassa on joko auton punnittu omamassa moottorinvaihdon jälkeen tai tyyppihyväksynnässä määritelty tai valmistajan ilmoittama omamassa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella
- SAE nettoteho muutetaan DIN-normin mukaiseksi määräystä vastaavaksi tehoksi kertoimella 0,9 ja SAE brutto teho kertoimella 0,7

Moottorin vaihtoon rinnastettavat rakennemuutokset
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.
Moottorin vaihto määräysten tulkinta
Uusien määräysten tulkinnassa on ollut suuria katsastusasemakohtaisia eroja. Kannattaa olla yhteydessä suoraan katsastuskonttoreihin ja alueen autoharrastajiin jo ennen muutoskatsastusprosessin aloittamista, ettei kesken katsastuksen eteen tule kalliita tai hankalasti ratkaistavia yllätyksiä. Auton rakentamisen aikana kannattaa kerätä kaikki kuitit ja osien mukana tulevat dokumentit ja todistukset talteen.
Uusi laki, jonka pohjalta moottorin vaihto muutoskatsastuksella joko hyväksytään tai hylätään, löytyy täältä. Epäselvissä tilanteissa tulee muistaa, että lopulliset päätökset ja tulkinnat määräysten soveltamisesta tekee Trafi, mutta aina kannattaa itse ottaa selvää voimassa olevasta lainsäädännöstä ja oman automallin tekniikasta mahdollisimman hyvin ennen muutoskatsastuksen aloittamista.
Onnea muutoskatsastukseen!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0