Auton tuulilasi huurtuu sisäpuolelta – 7 vinkkiä huurtumisen estämiseksi
Miksi auton tuulilasi huurtuu sisäpuolelta?
Tuulilasin huurtuminen sisäpuolelta on autoilijoille tuttu ongelma etenkin syksyllä lämpötilan laskiessa ja ilman kosteuden noustessa. Jos auton sisätiloihin pääsee jostain ylimääräistä kosteutta tai auton lämmityslaitteen ilmaa liikuttavat ja lämmittävät osat eivät toimi niin kuin niiden pitäisi, lasipinnat huurtuvat. Tuulilasi huurtuukin usein sisäpinnaltaan erityisesti sateella.
Huurretta syntyy, kun kylmä ilma ja suuret lämpötilanvaihtelut saavat kosteuden tiivistymään auton lasien sisäpinnoille. Oikein toimiva ja riittävän tehokas huurteenpoisto haihduttaa kosteuden tuulilasin sisäpinnalta hetken odottelulla. Näkyvyydestä ei liikenteessä kannata koskaan tinkiä. Siksi liikkelle lähdettäessä tulisi malttaa odottaa, että tuulilasi on huurteeton sekä sisä- että ulkopinnaltaan.
Huurteenpoistossa maltti ja oikein toimiva lämmityslaite on valttia!
7 kohdan tarkistuslista tuulilasin huurtumisen syyn selvittämiseksi
Kakkosautomme 2002 Opel Astra G:n tuulilasi pysyi jatkuvasti huurteessa, vaikka lämmityslaitteen puhallin oli asetettu täysille ja kabiiniin tuli kuuma. Ainoa tapa saada näkyvyyttä eteenpäin oli avata sivuikkunat ja pyyhkiä tuulilasi rätillä. Oli selvää, että huurteenpoisto ei toiminut oikein. Tässä seitsemän kohdan tarkastuslista, jota seuraamalla voit tutkia oman autosi huurteenpoiston toimivuutta:
- Tarkista tuulilasinpyyhkjöiden kunto
- Puhdista tuulilasi huolellisesti sisäpuolelta
- Poista lumi, jää, lehdet ja muut roskat ilmanottoaukkojen päältä
- Vaihda raitisilmasuodatin
- Tarkista, että auton lattiamatot ovat kuivat ja ovitiivisteet ehjät
- Varmista ettei sisäilmankierto ole jäänyt päälle
- Tarkista ilmastoinnin ja lämmityslaitteen kennon kunto
Astran tapauksessa huurtumisen syyksi paljastui rikkoutunut sisäilmankierrätystä säätelevä moottori. Lue tarkemmat ohjeet alta.
1. Tarkista tuulilasinpyyhkijöiden kunto
Tämä neuvo voi tuntua tyhmältä. Huurrehan on lasin sisäpuolella! Joskus pimeys tai lika saattaa hämätä. Huurre näyttää olevan tuulilasin sisäpuolella, mutta onkin ulkopinnalla. Ruiskuta pissapojalla tuulilasille lasinpesunestettä ja varmista tuulilasinpyyhkijöillä, että huurre on todella tuulilasin sisäpuolella.
Jos pyyhkijät poistavat osan huurteesta, mutta osa jää tuulilasin ulkopinnalle, on syytä varmistaa, että pyyhkijänsulat pyyhkivät toivotulla tavalla. Pyyhkijänsulat kannattaa aika ajoin puhdistaa tuulilasinpesunesteellä kostutetulla rätillä tai tarkoitukseen sopivalla sulkapyyhkeellä. Mikäli sulkien puhdistaminen ei auta, tulee pyyhkijänsulat uusia.
Vinkki: Älä pyyhi likaista tuulilasia ilman lasinpesunestettä, ettei tuulilasi naarmuunnu!
2. Puhdista tuulilasi huolellisesti sisäpuolelta huurtumisen estämiseksi
Auton ikkunoiden ja tuulilasin sisäpinnan säännöllinen puhdistaminen on tärkeää. Kosteus tiivistyy huurteeksi lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi lasi on. Huurre korostaa likaa ja heikentää näkyvyyttä. Kosteus myös poistuu likaisesta tuulilasista hitaammin kuin puhtaasta lasista.
Tuulilasi tulisi puhdistaa sisäpuolelta aina autonpesun yhteydessä, vähintään kerran kuukaudessa. Sama nyrkkisääntö pätee auton muihin ikkunoihin ja lasipintoihin.
Tuulilasin huurtumisen estämiseksi on tarjolla myös erilaisia estoaineita. Itse en aineista pidä, sillä ainakin osasta niistä jää lasin pinnalle kalvo, joka näkyy kirkkaassa auringonpaisteessa. Hyvin puhdistettu tuulilasi ja toimiva lämmitysjärjestelmä pitävät lasin puhtaana ilman huurtumisen estoainettakin.
3. Poista lumi, jää, lehdet ja muut roskat ilmanottoaukkojen päältä
Kosteutta keräävät lehdet ja neulaset, lumi ja jää sekä roskat lämmityslaitteen ilmanottoaukkojen päällä lisäävät auton sisätilojen kosteutta. Puhdista näkyvät roskat ja lumi ilmanottoaukkojen edestä ennen liikkeelle lähtöä.
Aika ajoin kannattaa puhdistaa lämmityslaitteet ilmanottoaukot ja -kanavat myös pintaa syvemmältä. Purkamalla tuulilasin alareunasta suojamuovit pois pääsee käsiksi tulipelin päällä olevaan kanavaan, jonne ilmanottoaukkojen kautta keräytyy lehtiä ja havunneulasia. Sadeveden myötä ne alkavat maatua ja tukkivat vedenpoistoaukot. Seurauksena on jatkuvasti kostea imuilma ja pahimmassa tapauksessa auton peltien ruostuminen.
4. Vaihda auton likaantunut raitisilmasuodatin uuteen
Tarkasta auton raitisilmasuodattimen kunto ja vaihda raikkari tarvittaessa uuteen. Suodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti jokaisen huollon yhteydessä. Suodatin kerää kilometrin kertyessä poimuihinsa likaa, pölyä ja roskia. Lopulta suodatin tukkeutuu ja vettyy, jolloin kuiva ja puhdaskin ulkoilma puhalletaan autoon sisälle kostean ja likaisen suodattimen läpi.
Likaisen raitisilmasuodattimen seurauksena tuulilasi huurtuu ja matkustamossa hengitetään epäpuhdasta ilmaa. Likaisen raitisilmasuodattimen tuntomerkki on myös se, että lämmityslaitteen puhallinta täytyy huudattaa pitkään kovalla nopeudella ja korkealla lämmöllä, ennen kuin huurre poistuu tuulilasista.
Muistisääntö: auton raitisilmasuodattimen vaihtoväli = auton huoltoväli
5. Tarkista, että auton lattiamatot ovat kuivat ja ovitiivisteet ehjät
Talvella auton lattioille kulkeutuu kenkien mukana lunta, joka auton lämmettyä sulaa ja kastelee auton lattimatot. Etenkin jos autolla ajetaan vain lyhyttä kaupunkiajoa, ei auto välttämättä koskaan ehdi kuivua kunnolla. Jos lattiat tuntuvat märiltä, poista mahdolliset irtomatot ja kumimatot ja kuivaa auto huolellisesti lämpimässä tallissa.
Tarkista myös auton ovien ja ikkunoiden tiivisteet. Älä unohda takaluukun tiivistettä! Jos joku tiivisteistä on huonossa kunnossa, sen kautta saattaa päästä valumaan vettä auton sisätiloihin. Tällöin pidempikään kuivattaminen ei välttämättä auta, vaan auto kastuu heti uudestaan.
Normaalista poikkeavan kosteuden auton sisätiloissa huomaa myös hajusta. Kostea auto haisee tunkkaiselta autoon sisään noustessa. Hajun lähde kannattaa selvittää ajoissa ruostevaurioiden välttämiseksi.
6. Varmista ettei sisäilmankierto ole jäänyt päälle
Sisäilmankierron tarkoitus on estää epäpuhtaan ulkoilman pääsy auton matkustamoon esim. tilanteessa, jossa autolla ajetaan pitkässä tunnelissa tai istutaan ruuhkassa öljyä polttavan vanhan auton perässä. Jos sisäilmakierto on jäänyt päälle, huurretta ei saada poistetuksi, sillä lämmityslaite kierrättää tuulilasiin kosteaa ilmaa auton sisältä.
Huom! Sisäilman kierrättäminen pidempään vaikuttaa kuljettajan vireystilaan ja tarkkaavaisuuteen. Pidemmillä matkoilla on syytä puhaltaa auton sisätiloihin raitista ulkoilmaa puhtaan raitisilmasuodattimen läpi.
7. Tarkista ilmastoinnin ja lämmityslaitteen kennon kunto
Jos lämmilaitteen kennon pohjalle kertyy nestettä, joka sormien välissä tuntuu liukkaammalta kuin vesi ja haisee, voi lämmityslaitteen kenno ja joku lämmitysjärjestelmän vedenkierron letkuista vuotaa. Tätä on syytä epäillä etenkin silloin, kun autoon joutuu aika ajoi lisäämään jäähdytysnestettä. Vuotava kenno ja letkut tulee vaihtaa uusiin.
On myös mahdollista, että lämmityslaitteen kenno on tukossa, jolloin kuuma jäähdytysneste ei pääse kiertämään kennossa. Kenno on tällöin vaihdettava uuteen.
Tarkasta myös lämmityslaitteen puhaltimen moottorin toiminta. Jos puhallin ei toimi kaikilla nopeuksilla, pitää ääntä tai lopettaa välillä toimintansa kokonaan, tulee lämmityslaitteen etuvastuksen kunto tarkastaa ja vaihtaa rikkoutunut puhallin uuteen. Puhaltimen voi joissain malleissa korjata itsekin esimerkiksi laakerit vaihtamalla.
Automaattinen ilmastointilaite on kiinteä osa nykyaikaisen auton huurteenpoistoa. Auton ohjekirjasta kannattaa katsoa vinkit mahdollisimman tehokkaaseen huurteenpoistoon. Jos huurre ei kaikesta huolimatta kuivu, kannattaa ilmastointilaitteen ja kompressorin kunto tarkistuttaa ammattilaisella. Tarvittaessa ilmastointilaite tulee täyttää kylmäaineella.
Estä tuulilasin huurtuminen oikealla säilytyksellä ja esilämmityksellä
Autotalli, hallipaikka tai autokatos estävät kosteuden tiivistymistä auton ulko- ja sisäpinnoille. Auton säilytyspaikalla on siksi olennainen vaikutus myös ikkunoiden huurtumiseen.
Jos joudut säilyttämään autoa taivasalla, ehkäisee moottorin ja sisätilojen esilämmitys lohkolämmittimellä tai polttoainekäyttöisellä Webastolla tuulilasin huurtumista ja kuivaa auton sisäilmaa. Sisätilalämmitintä asennettaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että lämmitin pääsee kierrättämään ilmaa mahdollisimman esteettömästi koko kabiinissa.
Turvallista ja huurteetonta syksyä autoharrastajille!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0