Tee se itse: Volkswagen Golf 4 / New Beetle alapallonivelen vaihto
Välyksellinen alapallonivel on katsastuksessa hylkäysperuste
Vuosimallin 2001 "jenkkiautomme", Meksikossa rakennettu ja Yhdysvalloissa uutena myyty Volkswagen New Beetle Sport 1.8T ei läpäissyt vuosikatsastusta. Apparin puoleisesta alapallonivelestä löytyi sen verran väljää, että seurauksena oli hylätty katsastus ja kuukausi aikaa hoitaa pallonivel kuntoon.
Itse alapallonivel ei maksa kuin muutaman kympin ja vaihtotyökin onnistuu suhteellisen helposti omassa tallissa tai kotipihalla. Korjaamolla Volkswagen Golf 4:n ja New Beetlen alapallonivelen vaihto maksaa paikasta riippuen 100-250 euroa. Itse tekemällä siis säästää ja samalla on helppo katsoa jarrujen ja muidenkin alustan osien kunto.
VW Golf Mk4 ja New Beetle alapallonivelen vaihdossa tarvittavat työkalut
Työssä tarvittavat työkalut:
- WD-40-monitoimiaine tai vastaava
- Hyvälaatuisia lenkkiavaimia 14-19
- Kuusiokoloavain H10, jos irrotat koiranluun yläpäästään
- Iso vasara tai pallonivelen irrotustyökalu
- Lukkopihdit tai rautasaha, mikäli pallonivelen akseli pyörii ylämutterin mukana
- Spraymaalia tai merkkauskynä pulttien paikkojen merkitsemiseksi
- Autopukit
Työssä tarvittavat varaosat:
- Uusi alapallonivel
Huom! Varmista, että pallonivelen kätisyys on oikea. Vasemman- ja oikeanpuoleiset alapallonivelet ovat Golf 4:ssä ja New Beetlessä erilaisia
Volkswagenin alapallonivelen vaihto työvaiheittain
- Pysäköi auto tasaiselle ja kovalle alustalle, jossa on turvallista työskennellä.
- Kytke käsijarru ja nosta auto turvallisesti pukeille (kuva 1).
- Varmista, ettei auto pääse putoamaan päällesi työn aikana.
- Maalaa tukivarren alaosa kirkkaalla sprayllä tai merkitse pulttien paikka tukivarteen raaputtamalla.
- Käytä reilusti WD40 tai vastaava ruosteenirroitusainetta erityisesti, jos pallonivel on ruosteinen ja likainen.
Tilaa alapallonivelen irrottamiseen pyörännavan alla on vain vähän. Jousien puristimilla saa lisätilaa erityisesti kuljettajan puolella, mutta ilmankin selviää.
- Irrota koiranluu joko ala- tai yläpäästään, jottei tukivarsi jää roikkumaan sen varaan pallonivelen irroittamisen jälkeen (kuvat 2 ja 3).
- Löysää pallonivelen yläpään mutteria. Mutteri ei mahdu tulemaan kokonaan pois vetoakselin nivelen alta vielä tässä vaiheessa.
- Kokeile terävällä pajavasaran iskulla olka-akseliin pallonivelen akselin kehtoon, irtoaako nivel paikaltaan. Omassa autossani kaksi iskua riitti ja nivel irtosi olka-akselin alapäästä. Jos pallonivel ei irtoa olka-akselista iskemällä, voi sen pakottaa irtoamaan kiertämällä yläpään mutteria pyörännapaa vasten (kuva 4).
- Irrota mutteri varovasti löysäten, sillä pallonivelen yläpään mutteria mahtuu kiertämään vain avoimella lenkkiavaimella. Liialla voimankäytöllä mutteri on helppo pyöristää.
- Jos pallonivelen akseli alkaa pyöriä pesässään mutterin mukana, lukitse nivel vahvoilla lukkopihdeillä suoraan suojakumin läpi. Tarvittaessa revi suojakumi rikki paremmin pidon saamiseksi lukkopihdeille. Omassa autossani nyloc-mutteri ja pallonivel olivat niin ruosteessa, ettei mutterin irrottaminen lukkopihdeillä onnistunut, joten katkaisin nivelen paineilmakäyttöisellä rautasahalla (kuva 5).
- Irrota tukivarren alapuolelta kolme palloniveltä paikallaan pitävää pulttia.
- Pallonivel on haarukastaan kiinni tukivarren sisällä. Irrottaminen vaatii pyörännavan kääntämistä ja nostamista tunkilla sopivaan korkeuteen, mutta kun oikea asento löytyy, vanhan pallonivelen saa vedettyä irti tukivarren sisältä käsivoimin.
Uuden pallonivelen asennus
- Asenna uuden pallonivelen haarukka tukivarren sisään samalla tavalla, kuin vanhakin oli tukivarressa kiinni (kuva 6).
- Kiinnitä uusi pallonivel kolmella pultilla löysästi tukivarteen.
- Kohdista pallonivelen akseli olka-akselin läpi ja kiinnitä mutteri sormikireyteen (kuva 7).
- Kohdista pallonivelen haarukka tukivarren sisällä niin, että kiinnityspulttien kannat tulevat samalle kohdalle kuin vanhassa pallonivelessä. Tällöin auton ohjauskulmat pysyvät mahdollisimman lähellä alkutilannetta. Ohjauskulmien säätö kannattaa suorittaa aina alustan nivelten vaihdon jälkeen.
- Kiristä pallonivelen alemmat pultit tukivarteen.
- Kiristä pallonivelen yläpään pultti. Käytä laadukasta avainta, jotta pultti pysyy hyvässä kunnossa ja se on tarvittaessa helppo irrottaa uudestaan. Tunkki tukivarren alla helpottaa kiristämistä.
- Kiinnitä koiranluu takaisin alapäästä tukivarteen tai yläpäästä kallistuksen vakaajaan (kuva 8).
- Varmista kaikkien pulttien kireys (kuva 9).
- Laske auto pyörilleen ja suorita koeajo.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0