Lähes 70 vuotta sitten huhtikuussa 1948 Land Rover esitteli Amsterdamin kansainvälisillä automessuilla kolme prototyyppiä nelivetoisesta ja monikäyttöisestä maastoautosta. Land Roverista syntyi legenda, joka tunnetaan ja jolla on ajettu maailman jokaisessa kolkassa.
Yksi Amsterdamissa esitellyistä autoista löytyi yllättäen metsittyneestä puutarhasta keski-Englannista vuonna 2016. Löydöstä ei heti kerrottu medialle, sillä auton alkuperäisyydestä haluttiin ensin varmistua. Kun löytynyt auto oli kuljetettu Land Roverin tehtaalle ja sen aitoudesta oltiin varmistuttu, päätettiin aloittaa auton kunnostaminen vuosien patinaa kunnioittaen. Tavoitteena on esitellä kunnostettu auto Land Roverin 70-vuotisjuhlissa myöhemmin tänä vuonna.
Land Rover sai muotonsa hiekkarannalla
Vuonna 1947 Roverin insinööriosastonjohtaja Maurice Wilks piirsi rantahiekkaan hahmotelman suunnittelemastaan autosta. Maurice näytti piirrostaan veljelleen Spencelle, joka toimi Roverin toimistusjohtajana. Rantahiekkaan piiretty auto muistutti muodoiltaan Jeeppiä, joka ainakin osittain johtui siitä, että Mauricella oli omalla tilallaan käytössään armeijan ylijäämä Jeeppi. Mauricen visiona oli rakentaa samantapainen moneen erilaiseen tehtävään ja maastoon sopiva kotimainen nelivetoauto, jota voisi käyttää maatilan töissä päivällä ja joka silti olisi riittävän mukava, että sillä voisi pyhäpäivänä lähteä käymään kirkossa tai illalla kylän pubissa. Spence innostui suunnitelmasta ja loppu onkin autoilun historiaa.
Ensiesittely Amsterdamissa keväällä 1948
Vain vuosi ehti kulua hiekkarannalle piirretystä hahmotelmasta siihen, että ensimmäiset lähes tuotantovalmiit Land Rover prototyypit esiteltiin Amsterdamin kansainvälisillä automessuilla. Vaikka lopullinen tuotantoon päätynyt auto näyttää ulkoisesti samalta, 48 valmistunutta prototyyppiä erosivat monella eri osa-alueelle tuotantoautoista. Siksi ne on kohtalaisen helppo myös tunnistaa aidoiksi prototyypeiksi.
Protyyppien alumiiniset korinosat oli valmistettu paksummasta alumiinista, kuin massatuontantoon päättyineissä autoissa oli. Rungot oli valmistettu galvanoidusta teräksestä ja lavan pystyi irrottamaan kokonaan yhdessä osassa. Myöhemmin, Series II esittelyn jälkeen alkuperäisiä tuontatoautoja ruvettiin kutsumaan Series I nimellä.
Esittelyauto löytyi 68 vuotta myöhemmin
Artikkelin kuvien auto on yksi Amsterdamissa esitellyistä prototyyppiautoista, joka löytyi vuonna 2016 puutarhaan unohtuneena. Auto oli alunperin eurooppalaisittain vasemmanpuoleisella ratilla varustettu, mutta Land Rovereiden tuotannon alettua se oli tehtaalla muutettu oikealta ohjattavaksi RHD autoksi tuotantoauton osilla.
Land Rover prototyypin omistajatiedot
1948 | Auto valmistui näyttelyautoksi Land Roverin LHD versiona. Tehtaan muistiinpanoissa ja myöhemmin kauppakirjassa auto on kirjattu 'kokeilumalliksi'. |
1948 | Amsterdamin näyttelystä palattuaan ja tuotannon alettua moottoria parannettiin tuotantoauton osilla. Samoin LHD ohjaus vaihdettiin brittiläiseen liikenteeseen sopivaksi RHD ohjaukseksi. |
1955 | Auto rekisteröitiin ensimmäisen kerran tieliikenteeseen ja se sai kilvet SNX 910 |
1961 | Auto myytiin uudelle omistajalle Handsworthiin |
1965 | Auto myytiin Sutton Coldfieldiin |
1967 | Auto myytiin Stratford-Upon-Avoniin |
1968 | Auto myytiin Worchestershireen |
1968 | Auto siirrettiin pysyvästi Walesiin, jossa sen moottori ja voimansiirtojärjestelmä toimi jonkinlaisen laitteiston voimanlähteenä |
1988 | Moottori leikkasi kiinni ja auto myytiin keräilijälle Birminghamiin. Keräilijä aloitti entisöinnin, joka jäi kesken. |
2016 | Auto löytyi puutarhasta läheltä Solihulia, jossa auto alunperin valmistui. Entisöinti aloitettiin. |
Land Rover on merkittävä osa maailman ajoneuvohistoriaa
Tim Hanning, auton entisöinnistä vastaava Jaguar and Land Rover Classic johtaja:
Tämä Land Rover on korvaamaton osa maailman ajoneuvohistoriaa ja meille se on yhtä tärkeä kuin Huey, ensimmäinen Land Roverin prototyyppi. Entisöimme tästä autosta sellaisen, kuin se alunperin oli tehtaalta lähtiessään.
Auton entisöinti on paras tapa kunnioittaa Land Roverin 70-vuotista taivalta. Tarkalleen 70 vuotta sitten autoa viimeisteltiin, jotta se olisi valmis esiteltäväksi suurelle yleisölle Amsterdamin automessuilla. Amsterdamissa maailma ensimmäistä kertaa näki muodon, joka yhä tänään tunnistetaan Land Roveriksi joka puolella maailmaa.
Entisöinti vuosikymmenten patinaa kunnioittanen
Entisöintiprojektin kantavana ajatuksena on korjata kaikki auton alkuperäiset osat, eikä vaihtaa niitä uusiin tai toisen auton osiin. Tarkoitus on säästää niin monta alkuperäistä osaa kuin mahdollista. Land Roverilla on päätetty myös säilyttää auton vuosien saatossa keräämä kaunis patina.
Alkuperäistä vaaleanvihreää (Light Green) väriä yritetään saada maalilkerrosten alta esille mahdollisimman paljon, mutta autoa ei ylimaalata, vaikka iso osa alkuperäisestä maalista onkin vuosien mittaan antanut korroosiolle periksi.
Projektin kestoksi on arvioitu vuosi ja tavoitteena on ajokuntoinen, vaikkakaan ei jokaiselta osaltaan täydellisesti entisöity Land Rover. Entisöinnin edistymistä voi seurata Land Roverin Instagram tilillä @LandRover.
Hatunnosto Land Roverille
Yhä useampi autonvalmistaja on alkanut arvostaa ajoneuvokulttuurillista perintöään ja historiaansa (esim. Porsche ja GM). Hatunnosto Land Roverille siitä, ettei merkittävää metsälöytöä entisöidä virheettömäksi näyttelyesineeksi vaan patinan annetaan jäädä näkyviin.
Lopultahan taitaa olla niin, että Land Roverin kuuluu olla virheetön vain kerran – silloin, kun auto ajetaan ulos autokaupan ovesta. Sen jälkeen Land Roverin kuuluukin näyttää käytössä kuluneelta.
Kuvat: Jaguar Land Rover, Land Rover newsroom
Teksti: Wheels.fi [Kai Lappalainen]