Marco ”Platu” Planting:
Kustom Kulture Show on Suomen paras Garage party
Kustom-kulttuurin juuret ovat syvällä hot rod -harrastuksen historiassa
Pakko tunnustaa. Kun ensimmäisen kerran kävin Kaapelitehtaalla Kustom Kulture Show:ssa, tapahtumasta jäi hieman pettynyt muistijälki. Tässäkö tämä nyt oli? Yksi näyttelyhalli ja sekin vain puolillaan. Olin tuolloin juuri palannut Suomeen yli vuosikymmenen työkomennukselta ulkomailta ja edelliset muistot suomalaisista harrasteautotapahtumista olivat Helsingin ja Lahden messukeskuksista, jossa kalustoa riitti useiden näyttelyhallien täytteeksi. Ajoneuvoja oli toisaalta ajoittain esillä niin paljon, että välillä oli pysähdyttävä pohtimaan, onkohan tuon paikka nyt oikeasti autonäyttelyssä vai onko tähän tarvittu vain tilantäytettä.
Mitä enemmän olen vuosien varrella harrastuksestamme kirjoittanut, sitä enemmän olen oppinut helmikuista Kustom Kulture Showta arvostamaan. KKS:n jokaisen näyttelyesineen juuret ovat syvällä hot rod -harrastuksen sekä biker- ja custom-kulttuurien historiassa. Olipa sitten kyse alumiinikorisesta Ford Speedsteristä, joka olisi heti valmis kisaamaan kostea rantahiekka lentäen The Race of The Gentlemanin pehmeällä stripillä, 1970-luvun koottavasta Revell-rakennussarjasta inspiraationsa saaneesta Harley-Davidson chopperista tai 1950- ja 1960-luvun Bubbletopeille kunniaa tekevästä, mutta alkuperäistä ideaa oivaltavasti eteenpäin kehittävästä villistä WaSaabista flake-maalauksineen, kaikki KKS:ään kootut näyttelyesineet nostavat hattua menneiden vuosikymmenten mestareille. Ne pitävät harrastusta hengissä 21. vuosisadalla ja samalla vievät sitä seuraaville sukupolville.
Kustom-kulttuurin juuret ovat syvällä hot rod -harrastuksen historiassa
Kustom Kulture Show ei ole autonäyttely, vaan jotain aivan muuta. Kun sen oivaltaa, ei Kaapelitehtaalla tarvitse pettyä. Eikä pettyä tarvinnut tänäkään vuonna. Pieneen tilaan oli nimittäin pakattu todella paljon nähtävää ja nekin edustivat vain pientä osaa kokonaisuudesta, jonka Kustom Kulture Show muodostaa. Tapahtuman järjestäjä Marco ”Platu” Planting:
– Hot rodeja, customeita, makeita moottoripyöriä, enemmän old schoolia, ei billettiä tai hitech-tuotteita vaan pinstripingia, kromia ja flake-maalia. Siinä on meidän juttumme. Siksi näyttelymme on aika lailla samaan tapaan rakennettu kuin aikaisempinakin vuosina, Platu tiivistää tänä vuonna yhdeksättä kertaa järjestettävän Kustom Kulture Show:n idean.
– Kolmen koronavuoden jälkeen olemme täällä taas. Tauosta johtuen meillä on esillä paljon uusia juttuja Suomesta. Erityisesti moottoripyörät ovat tänä vuonna upeita, vaikka toki meillä on hienoja autojakin. Ainakin viisi pyörää esitellään suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa täällä Kaapelitehtaalla. Osa niistä valmistui näyttelykuntoon vasta eilen, Platu jatkaa.
Extravaganza Suomenlahden etelärannalta
Suomalaisten customeiden laatu on maailmanmittakaavassakin korkea. Tästä tosiasiasta ja osin koronatauostakin johtuen Kaapelitehtaan näyttelyhalliin on tänä vuonna mahtunut mukaan autoja ja pyöriä vain Ruotsista ja Virosta. Näyttelyhallin keskelle on rakennettu tallinnalaisen Diskustom Magazinen julkaisijan Jarmo Nuutren toteuttama Extravaganza-alue, jolla on esillä kaksi autoa ja kaksi moottoripyörää. Niiden kaikkien maalipinnan viimeistely on Jarmon kädenjälkeä.
– Diskustomin alue on kuin oma erikoistapahtumansa meidän tapahtumamme sisällä. Jarmo Nuutre edustaa täällä Viron kustom-kulttuuria. Hän on erittäin taitava pinstraippaaja ja sign writer, Platu opastaa.
Volga-coupe on yksi Viron vanhimmista customeista
Jarmo Nuutre pyörittää Tallinnassa One Eyed Morse Kustoms yritystä, joten ei liene ihme, että kesken juttutuokiomme ohikulkija tervehtii Jarmoa suomalaiseen suuhun paremmin sopivalla lempinimellä Yksisilmäinen mursu. Nuutren pajassa uuden ainutlaatuisen maalipinnan ovat saaneet niin autot, moottoripyörät, kypärät kuin lasten potkupyörätkin. Jarmon straipattu ja täyteen tyyliin sopivia lisävarusteita pakattu Dodge Aspen on tuttu näky suomalaisissakin harrasteautotapahtumissa.
Kaapelitehtaalla Nuutren oman auton lisäksi Virosta oli esillä myös kaksiovinen, kaunislinjainen ja coupe-korinen 1961 Volga eli GAZ21. Volgan tehtaan tuotantolinjalta coupe-mallia ei koskaan rullannut ulos. Auton tarina onkin mielenkiintoinen luku virolaisen uuden ajan autoharrastuksen historiassa.
– Auto on yksi ensimmäisistä virolaisista customeista. Sen rakensi Viron custom-scenen uranuurtaja Matti Leivategija heti Viron uudelleenitsenäistymisen jälkeen 1990-luvun alussa, Jarmo aloittaa Volgan esittelyn.
Customoitu kori jakoi mielipiteet, mutta tekniikka ei jättänyt kylmäksi
Volga jakoi mielipiteet heti valmistuttuaan 1990-luvun alussa. Leivategijan näkemys katon lyhyentämisestä ei miellyttänyt kaikkien katsojien esteettistä silmää. Vertailukohdaksi nousivat kaksipaikkaiset kovakattoiset avot tai vaikkapa auton valmistumisen aikoihin esitelty Nissanin erikoismalli Figaro. Volgan tekniikka sen sijaan sai arvostavia nyökkäyksiä heti, kun autoon tutustujille selviää, että pinnan alta löytyy jotain aivan muuta kuin Gorkin autotehtaan neuvostekniikkaa. Saksalaisten autoinsinöörien tuotteet olivat uudelleen itsenäistyneessä Virossa kovassa huudossa.
– Tekniikaltaan auto on 5-sarjan E28 BMW. Leivatekija otti BMW:stä alustan ja istutti sen päälle customoidun Volgan korin, Jarmo jatkaa auton historian selvittämistä.
– Moottori on 7-sarjan E38 BMW:n 2.8-litrainen rivikutonen. Tällä tekniikalla auto onkin paljon alkuperäistä nautinnollisempi ajaa.
Monimutkaisetkin asiat näyttävät yksinkertaisilta, silloin kun ne on taidolla toteutettu
Jarmo Nuutre, miten Volga päätyi sinun työpajallesi?
– Nykyinen omistaja maalautti ensi töikseen Volgan korin suurimmaksi osaksi nykyisellä vaaleanpunaisella värillä ja toi auton minulle pinstraipattavaksi, Jarmo kertoo.
– Hän halusi muuttaa auton ulkonäköä muutenkin, joten hetken keskusteltuamme ehdotin hänelle, että teen photoshopilla ehdotuksen customoinnin päivityksestä.
Verratessa Jarmon photoshopilla piirtämää suunnitelmaa lähtötilanteeseen ei ole ihme, että Volgan omistaja tarttui ehdotukseen. Customoinnin päivityksen toteutti CSG Customsin Erki Joon, jonka highboy rodi on nähty näyttelyissä Suomessa useaan otteeseen.
– Erki choppasi katosta 4-5 tuumaa ja toteutti kattolinjan pidentämisen. Hänen käsialaansa ovat myös fender skirtsit ja tuulilasin gansterilippa. Antennit on upotettu korin sisään. Samoin ajovalot ja puskurit on hieman frenchattu. Ja tietysti auto on myös madallettu, Jarmo luettelee Erkin toteuttamia korimuutoksia.
Volgan A-pilareiden juuresta paikkansa ovat löytäneet hakuvalot. Auton molemmille puolille asennetuissa kylkiputkissa eivät pakokaasut virtaa, mutta ne saavat custom-Volgan näyttämään entistäkin matalammalta ja virtaviivaisemmalta.
– Kun korityöt oli tehty, maalasin auton katon ja tein pinstraipit ja liekit. Valmis auto sai nimekseen Complex Affairs (monimutkaiset asiat), Jarmo päättää auton esittelyn.
Kustom Kulture Show 2023 autot
1940 Cadillac Series 62 Custom Convertible
1954 Volvo PV544 Custom "Hulken"
1975 Saab 96 WaSaabi Bubbletop Custom
1932 Ford Roadster P51
1931 Ford Model A Speedster
1938 Buick Roofchop Business Coupe
1950 Buick Special Deluxe Jetback Sedanet
Kustom Kulture Show 2023 moottoripyörät
1984 Harley-Davidson Revell Chopper
Lue lisää Olli Erkkilän rakentamista customeista:
1956 Citroen 2CV rättärirodi
1942 Harley-Davidson WLA Flat Track Racer Replica
Suomen paras Garage party
Vuoden 2023 Kustom Kulture Show kokosi näytteilleasettajia kymmenestä eri maasta ja usealta eri
mantereelta Australiaa myöten. Näytettelyn lisäksi viikonloppuun kuuluu olennaisena osana livemusiikki, erikoisvieraat, housebänd, erilaiset show ja hyväntekeväisyyshuutokauppa.
– Järjestämme tämän tapahtuman oikeastaan omalle väellemme. Hot roddereille, bikereille, vintage
väelle, roackabilly faneille, omalle scenellemme. Toki myös kuka tahansa on tervetullut mukaan,
mutta KKS ei ole näyttely tai messuttapahtuma, vaan kustom kulttuurin oma tapahtuma, Marco "Platu" Planting kertoo.
– Usein ihmiset kysyvät minulta: milloin autonäyttelysi on seuraavan kerran?
– Silloin saatan kysyä heiltä, että mitä oikein tarkoitat? Ei tämä ole autonäyttely. Ei meillä ole kustom 1, kustom 2 ja kustom 3 -näyttelyluokkia, joissa jokaisessa olisi omat palkintonsa. Tämä on tapahtuma. Moni kävijä on sanonutkin, että Kustom Kulture Show on Suomen paras Garage party, Platu tiivistää Kustom Kulture Shown tarkoituksen.
– Kaikki kokoontuvat tänne Kaapelitehtaalle ja täällä on kaikenlaista upeaa ja kaunista katseltavaa bileiden koristeena. Tämä on sosiaalinen tapahtuma.
Kustom Kulture Show pysyy jatkossakin Kaapelitehtaalla
Marco ”Platu” Plantingin mukaan kustom-kulttuurin taso ja kiinnostus sceneä kohtaan on Suomessa tällä hetkellä todella korkea. Kaikki halukkaat eivät mahdu mukaan töitään tai kädentaitojaan esittelemään.
– Meillä on täällä jotain sellaista, mitä esimerkiksi Ruotsissa ei ole. Minua onkin pyydetty toteuttamaan tapahtuma Ruotsissa. Tule meille Tukholmaan ja järjestä tapahtuma siellä, minulle sanotaan.
– Haluan pitää Kustom Kullture Show:n täällä. Tule sinä Tukholmasta Helsinkiin! Vuoden parhaat Garage partyt järjestetään Kaapelitehtaalla, Platu päättää voimakkaasti.
No more words.. just art!
Teksti ja artikkelikuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0