Kuka on Brian Bass?
- Bass Kustom Hot rod -pajan perustaja
- Brianin pajassa on syntynyt Dallasissa Teksasissa rodeja vuodesta 2014
- rakentaa rodeja enimmäkseen varhaisista Fordeista
- vanhan liiton Hot rod rakentaja
- ei tavoittele taloudellista menestystä, vaan haluaa rakentaa iättömiä rodeja pitääkseen autojen historian ja rodikulttuurin elossa
- auttoi Gas Monkey Garagea ’32 Fordin rakentamisessa yhdeksi parhaista viime vuosien rodeista
- ”Teen tätä, koska rakastan autojen rakentamista ja niillä ajamista”
Alkuperäinen Hot rod syntyy alkuperäisosilla
Aaron Kaufmanin ArcLight Fab julkaisi hiljattain videon vierailusta Brian Bassin Hot rod -pajalla. Tässä muutamia Brianin ajatuksia rodien rakentamisesta ja rodikulttuurin elossa pitämisestä. Koko videon voit katsoa tämän artikkelin lopusta.
Brian Bass:
- Hot rod -nimeä käytetään nykyään merkitsemään monia eri asioita. Minulle Hot rod sai alkunsa 1930-luvun lopussa ja 1940-luvun alussa kuivilla järvillä ja kaduilla ajetuissa kiihdytys- ja nopeuskilpailuissa. Rakennan varhaisista Fordeista autoja, jotka jäljittelevät alkuperäistä Hot rod -lookkia.
Käytän aina osia, joita autoissa käytettiin sinä aikakautena, jota rakentamani rodi edustaa.
- Haluan, että autoni näyttävät siltä, kuin ne olisi leikattu irti 1950-luvun Hot rod -lehtien sivuilta. Jokaisella autolla on tarina kerrottavanaan. Kun aloitan uuden projektin, kuuntelen autoa ja etsin vihjeitä sen historiasta. Annan auton kertoa minulle, minkälaiseksi se tulisi rakentaa. Vihjeenä voi toimia vaikkapa tuulilasitarra, jonka edellinen omistaja on autoon 50-luvulla liimannut merkkinä omasta visiostaan. Autan edellistä omistajaa rakentamaan hänen visionsa valmiiksi.
Bass Kustom on vanhan liiton Hot rod -paja
Briann Bassin Bass Kustoms pajaan astuminen on kuin mihin tahansa rodiharrastajien kimppatalliin astumista. Pöydät, hyllyt, seinät ja lattiat ovat täynnä autojen osia ja työkalua. Tottumattoman silmään paja näyttää tyypilliseltä jenkkiharrastajan kaaoksen vallassa olevalta tallilta, mutta Brianille paja on toinen koti.
- Pajani on täyttä osia alkuperäisten Hot rod -autojen aikakaudelta. Täällä näyttää kaaokselta, mutta minä tiedän missä osat ovat. Tuo HEMI on menossa Willys projektiin ja tuo lättäpää Fordin kansi menee pihalla odottavaan five-window coupe Fordiin. Vaikka pajani näyttää olevan täynnä romua, tiedän, että jos joskus tekee rahasta tiukkaa, niin minulla on täällä paljon osia, jotka voin myydä viidessä minuutissa.
- En halua oikoa mutkia rakentaessani autoja, mutta joskus joudun tinkimään omista odotuksistani. Jos haluaisin rakentaa 1960-luvun tyylisen rodin, johon kuuluu aikakauden remmiahdin, voi pelkän ahtimen hintalappu olla 10 000 dollaria.
- Rahani eivät aina riitä sellaisen etsimiseen ja hankkimiseen. Silloin joudun pulttaamaan autoon neljä Strombergin kaasutinta. Niiden kanssa eivät sovi yhteen 60-luvun renkaat ja vanteet, vaan kaasarit määrittelevät seuraavat päätökset: renkaat, vanteet, minkälaisen ratin valitsen, minkälaiset mittarit autoon asennetaan tai minkävärinen sisustus autoon tulee. Näin autosta tuleekin 1950-luvun lopun auto sen ajan ominaispiirteineen ja alkuperäisosineen.
Rodien historian tunteminen on olennainen osa harrastusta
- Onnistunut lopputulos vaatii paljon vaivannäköä ja hyvän verkoston osien löytämiseksi. Mitä osia minulta löytyy pajastani, mitä osia voin löytää swapeista ja mihin minulla on varaa, kaikki nämä yhdessä vaikuttavat lopputulokseen. Sama koskee kaikkia rakentajia. Autoprojekti on osiensa summa, parhaimmillaan hieno yhdistelmä osia, jotka ovat sopusoinnussa keskenään. Pahimmillaan sekasotku, joka ei ollenkaan toimi, eikä edusta mitään aikakautta.
- Minulle näiden autojen historia on tärkeää. On ok rakentaa sellaista, mitä ennen ei ole tehty, mutta silloin pitää olla valmis siihen, että kaikki eivät pidä lopputuloksesta. Näiden autojen historia täytyy tuntea. Jos choppaan katosta pois 7”, niin voin kertoa miksi haluan chopata juuri 7” ja näyttää kuvan autosta Bonnevillen ajoilta, joka oli rakennettu samalla periaatteella. Kannattaa ottaa käteen vanhoja lehtiä, lukea niitä ja oppia tuntemaan rodien historia.
- Haluan rakentaa iättömiä autoja. Joku voisi sanoa, että autoni ovat aikakapseleita menneisyydestä, mutta itse en näe asiaa niin. Mielestäni iättömässä autossa voi olla overdrive laatikko tai elektroninen ruisku, mutta jos ne näkyvät ensimmäiseksi ja pilaavat kokonaisuuden, auto ei ole onnistunut. Parhaat rodi-pajat tekevät autot 2018 tekniikalla, mutta niin, että autot ovat iättömiä ja näyttävät hyvältä vielä 30 vuoden päästä.
Brian Bass on Hot rod -taitelija rakkaudesta lajiin
Brian Bassin paja sijaitsee samassa kaupungissa kuin Richard Rawlingsin Gas Monkey Garage. Filosofia autojen rakentamisen taustalla on kuitenkin täysin toinen. Siinä missä Rawlings on miljoonaomaisuuden kerännyt liikemies, Bass rakentaa autoja rakkaudesta rodeihin, eikä kaipaakaan menestystä tai kuuluisuutta.
- En ole kovin yrittäjähenkinen, silä puolella minulla on ollut vaikeuksia. En koe itseäni vieläkään yrittäjäksi, vaan taiteilijaksi. Tyypillinen taiteilija ei varmaankaan käsittele ruosteista metallia päivästä toiseen, mutta se mitä teen, on taito tai taiteenlaji. Tavoitteenani ei ole tehdä paljon rahaa.
- Taiteilijalta voi taulun maalaamiseen mennä kaksi vuotta, mutta kun se on valmis, työ on tehty ja maalaus on upea. Voi olla, etten juurikaan tienannunt noiden kahden vuoden aikana kuin maalasin tauluani, mutta ainakin minulla oli hauskaa sitä tehdessäni. Huonosti menevä bisnes ei minua pysäytä. Rakastan tätä ja teen tätä niin kauan, kuin minulla on muutama sentti rahaa tililläni.
Teen tätä, koska rakastan autojen rakentamista.
- Rahalla on merkitystä, mutta en tee tätä rahan takia. Teen tätä, koska rakastan autojen rakentamista. Tykkään suunnitella osia ja nähdä auton valmiina ja päästä ajamaan autolla kadulle.
Oikea rodi rakennetaan kadulle ja kiihdytysradalle
Brian Bass on kiertänyt Amerikan rakentamallaan rodilla ja osallistunut moniin eri tapahtumiin, mm. The Race of Gentlemen -tapahtumaan, jossa alkuperäistä Hot rod -lookkia edustavat autot laitetaan hiekkarannalla tosi koetukseen. Bassin kauniita luomuksia ei kuljeteta trailerilla paikasta toiseen, eikä Bassin pajasta suurtaa draamaa televisioon löydy, mutta hienoja autoja mies rakentaa. Ja ennen kaikkea upealla asenteella.
Tässä Aaron Kaufmanin tuottama video, jolla hän haastattelee Bass Kustomsin perustajaa Brian Bassia:
Kuvat: Flickr.com/Rob, lisenssi: CCBYSA20
Teksti: Wheels.fi toimitus Vital Signs videon pohjalta.