Ensimmäisen Chevrolet Corvetten ensiesittelystä tuli juuri kuluneeksi 65 vuotta. Corvette saavutti siis perinteisen eläkeiän, mutta onneksi alkuperäisen amerikkalaisen urheiluauton eläkkeelle siirtyminen ei ole vielä näköpiirissä.
Ensimmäinen Corvette esiteltiin yleisölle vuonna 1953. Tässä kymmenen faktaa OG Vettestä.
1. C1 Corvette esiteltiin 17.1.1953 General Motorsin omassa Motorama-autonäyttelyssä
Ensimmäisen sukupolven Corvette tunnetaan paremmin C1 lyhenteessä. Auto ensiesiteltiin suurelle yleisölle General Motorsin omassa Motorama autonäyttelyssä New Yorkissa. Näyttely järjestettiin Waldorf-Astoria hotellissa Manhattanilla ja ajan tavan mukaan autojen lisäksi näyttelyyn kuului huippuartistien, muusikoiden ja tanssijoiden esityksiä.
Samassa näyttelyssä Corvetten kanssa esiteltiin Buick Wildcat, Oldsmobile Starfire ja Cadillac Orleans.
2. Corvette sai sotaisan nimensä sattumalta
Corvette alkuperäinen työnimi auton ollessa GM:n suunnittelijoiden pöydällä oli ”Project Opel”. Chevroletin hallitus halusi Motoramassa esiteltävälle prototyypille paremmin rimmaava nimen. Sopivaa ei useista yrityksistä huolimatta löytynyt.
Niinpä Public relations -osaston johtaja Myron Scott otti hyllystä sanakirjan ja selaili sivuja. Kun sormi osui C-kirjaimen kohdalle, Scottin huomio kiinnittyi nopeaa ja helposti ohjattavaa sotalaivaa tarkoittavaan Corvette sanaan. Myron Scott tajusi löytäneensä jotain.
Englanniksi lauluttuna sekä Chevrolet että Corvett(e) päättyvään samaan loppusointuun. Näin C1 sai hallituksen toivoman hyvin rimmaavan ja puheeseen sopivan nimen, joka nykyään tunnetaan kaikkialla maailmassa.
3. Ensimmäiset Corvettet eivät menneet kaupaksi
Vuosimallin 1953 Corvetteä valmistettiin vain 300 kappaletta. GM:n johdossa haluttiin luoda uudelle Corvettelle maine menestyvien VIP-asiakkaiden valintana. Autoa ei tarjottu heti vapaaseen myyntiin, vaan tietylle tarkasti valitulle menestyvien artistien ja liikemiesten joukolle.
Corvetten brändäämisessä epäonnistuttiin, eikä autoja mennyt kaupaksi. Vuosimallin 1954 autoja myytiin jo kaikille halukkailla, mutta C1 Corvette meni edelleen hyvin nihkeästi kaupaksi. Auton valmistamisesta oltiin jopa lähellä luopua vuoden 1954 aikana.
Alkuperäisestä 300 auton sarjasta jäljellä on tiettävästi 225 yksilöä.
4. Käynnistysongelmia heti valmistuttuaan
Nihkeästi liikkeelle lähtenyt automyynti ei ollut ainoa ensimmäisten Corvettejen ongelma. Valmiita autoja ei meinattu saada tehtaalla käyntiin korin maadoitusongelmien takia. Niinpä ensimmäiset valmiit Corvettet työnnettiin tuotantolinjalta suoraan huoltoon, jossa maadoitusongelmien syyt selvitettiin.
5. Mikä tahansa väri, kunhan auto on valkoinen
Henry Fordin kerrotaan sanoneen, että T-Ford ”oli valittavissa minkä tahansa värisenä kunhan se vain oli musta”. Chevroletin 1953 C1 Corvettesta voi sanoa samaan tapaan, että auto oli valittavissa minkä tahansa värisenä kunhan se vain oli valkoinen.
Kaikki ensimmäiset 300 C1 Corvettea olivat valkoisia. Tarkkaan ottaen auton väri oli Chevroletin värikartasta valittu Polo white. Auton rättikatto oli musta ja sisusta punaista Sportsman Red väriä. Vuonna 1954 väriskaala kasvoi ja Corvetten sai valkoisen lisäksi sinisenä, punaisena ja mustana.
6. C1 Corvette oli nopea, muttei tarpeeksi nopea..
1953 Corvettea vauhditti 150 hevosvoimainen kuusisylinterinen Blue Frame -rivimoottori. Kaikkiin autoihin asennettiin moottorin perään kaksiportainen Powerglide automaattivaihteisto. Nollasta sataan auto kiihtyi noin 11 sekunnissa ja varttimaili kulki 18 sekunnin pintaan. Huippunopeus Corvettella oli noin 170 km/h.
Auto oli siis oman ajan mittapuilla nopea, muttei kuitenkaan niin nopea, että siitä olisi lehdistössä kirjoitettu yhtä paljon kuin auton kauniista korista. Sama moottori pultattiin auton keulalle myös vuonna 1954, mutta vuodelle 1955 tarjolle tuli sekä V8-moottori että kolmiportainen manuaalivaihteisto. Kasikoneinen Corvette alkoi lopulta vastata myös ostajien odotuksiin ja Corvette alkoi käydä kaupaksi.
7. Ainoat vaihtoehdot varustelistalla
Ensimmäisen 1953 Corvetten saattoi tilata kahdella optiolla. Lisävarustelistalta löytyi niin taajuusautomatiikalla varustettu AM radio kuin lämmityslaitenkin. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että kaikki vuonna 1953 valmistuneet autot varustettiin molemmilla saatavilla olleilla lisävarusteilla.
8. C1 Corvette oli askeettinen uheiluauto ilman mukavuuksia
Kauneudella oli hintansa. 1953 Corvettessa ei ole ovenkahvoja. Se ei kuitenkaan ollut suuri ongelma, sillä kaksipaikkaisessa roadster korissa ei ollut myöskään sivuikkunoita, vaan niiden tilalla oli muoviset verhot.
9. Corvette oli kannattava sijoutus
Vuoden 1953 Corvetten lähtöhinta oli 3498 dollaria, joka vuoden 2018 dollareissa olisi noin 33 000. Vuosimallin 2018 C7 Corvetten perusmallin lähtöhinta on huomattavasti korkeampi, joten ensimmäinen Vette oli varsin edullinen hankinta, etenkin kun ottaa huomioon, etteivät autot menneet kaupaksi ja käteisostaja saattoi päästä uuden Corvetten omistajaksi hyvällä alennuksella.
Nyt alkuperäinen Corvette on niin harvinainen ja haluttu keräilykohde, että miljoona dollaria alkaa olla jokaisen myyntiin tulevan yksilön lähtöhinta.
10. Corvette on vanhin edelleen tuotannossa oleva automalli
Corvetten tuotanto alkoi vuonna 1953 ja mallia tuotetaan edelleen. Kaikkitietävä besserwisser tallin nurkasta voi toki huomauttaa, että Corvettella jäi vuosimalli 1983 väliin. Vuonna 1983 valmistui 44 Corvette, mutta niistä yhtään ei myyty kuluttajille. 43 autoa tuhottiin ja ainut jäljelle jäänyt on näytillä National Corvette museossa.
Samasta tallinnurkasta voidaan vedota myös Mercedes SL -luokkaan, joka on ollut tuotannossa vuodesta 1954 lähtien tauotta, mutta ehkäpä päätämme tähän toteamukseen: Chevrolet Corvette on vanhin edelleen tuotannossa oleva urheiluautomalli. Ja sellaisena merkittävä osa amerikkalaisen urheiluauton historiaa ja ajoneuvokulttuuria yleensä.
Kuvat: GM pressroom, lisenssi: Creative Commons 4.0
Teksti: Wheels.fi toimitus [Kai Lappalainen]