![1949-Pontiac-Streamliner-showroom-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1949 Pontiac Streamliner Custom Kaapelitehtaan Maakaapelihallissa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1949-Pontiac-Streamliner-showroom-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Kuvaraportti: Kustom Kulture Show 2024
Kustom-kulttuuri on vahvasti visuaalinen ja sosiaalinen liike
Yhdyssana "Kustom-kulttuuri" viittaa alakulttuuriin, joka keskittyy ajoneuvojen, erityisesti autojen ja moottoripyörien, muokkaamiseen ja personointiin. Kulttuuri juontaa juurensa 1950-luvun Yhdysvalloista, jolloin nuoret alkoivat muokata autojaan näyttävimmiksi ja nopeammiksi. Alakulttuuri kattaa laajan kirjon toimintoja, kuten erikoismaalaukset ja maalipinnan erikoisefektit, korin muokkauksen, suorituskyvyn parantamisen ja yksilöllisen sisustan.
Kustom-kulttuuri ei rajoitu pelkästään ajoneuvojen fyysiseen muokkaamiseen, vaan se on myös vahvasti visuaalinen ja sosiaalinen liike. Näyttelyt ja cruisingit ovat olennainen osa kulttuuria. Kustom-kulttuuri heijastaa myös tiettyä elämäntapaa ja estetiikkaa, joka näkyy paitsi ajoneuvoissa, myös vaatetuksessa, taiteessa ja musiikissa.
Vaikka kustom-kulttuuriin on itsessäänkin alakulttuuri, siihen kuuluu vielä useita omia alakulttuureita, kuten hot rod, rat rod, lowrider-autot ja chopper-moottoripyörät. Jokaisella niistä on omat harrastajansa, erityispiirteensä ja estetiikkansa. Esimerkiksi hot rod -kulttuurissa keskitytään vanhojen, yleensä ensimmäisen ja toisen maailmansodan välisten tai heti sodan jälkeen valmistettujen autojen rakentamiseen ja suorituskyvyn virittämiseen. Lowrider-kulttuurissa rakenteluaihiot ovat pääsääntöisesti uudempia ja suorituskyvyn sijaan tekniset muutokset kohdistetaan auton alustaan. Estetiikka ja huikeat erikoismaalaukset yhdistävät molempia alakulttuureja.
Kustom Kulture Show -tapahtumassa niin näyttelyyn koottujen autojen ja moottoripyörien kuin näyttelyesineidenkin juuret ovat syvällä alakulttuurien historian uumenissa. Kaikki Kustom Kulture Show:hun kootut näyttelyesineet ovat kunnianosoitus menneiden vuosikymmenten taitajille, mutta samalla ne antavat modernin panoksensa harrastuksen kehitykselle. Ne pitävät kustom-harrastusta hengissä 21. vuosisadalla ja vievät sitä seuraaville sukupolville.
1949 Pontiac Streamliner Custom Coupe
![1949-Pontiac-Streamliner-Recyclers-CC-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1949 Pontiac Starliner Coupe](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1949-Pontiac-Streamliner-Recyclers-CC-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Aerodynaaminen 1949-1951 Streamliner oli ensimmäinen kokonaan uusi Pontiac
Kuten muutkin suuret amerikkalaiset autonvalmistajat, Pontiac tarjosi sodanjälkeisinä vuosina lähinnä päivitettyjä mallivuoden 1942 autoja aina siihen saakka, että uudet 1949 Pontiacit saapuivat markkinoille. Korilinjoiltaan matalat ja virtaviivaiset uudet 1949 fastback coupet ja sedanit valmistettiin GM:n full size B-body rungoille. Mallistoon kuului myös monikäyttöinen station wagon. Kaikkia malleja oli saatavina sekä standard että deluxe varustetasoilla. Moottoriksi konepellin alle oli tarjolla suora Flathead-kutoskone sekä paluun tehnyt Silver Streak suora 246cid (4.1L) kasikone.
1940-luvun lopun ja 1950-luvun alun coupet ovat aina olleet custom-harrastajien suosiossa. Erityisesti matalat, pitkät ja korimuodoiltaan pyöreät 1949-1951 Mercuryt olivat 1950-luvulla autojen customointibuumin aloittaneiden suosikkiaihioita. Autoja madallettiin, korilinjoja pyöristettiin edelleen ja koripeltien saumat häivytettiin näkyvistä saumattomaksi kokonaisuudeksi runsaasti lyijyä sisältäneellä koritinalla. Näillä opeilla rakennettuja custom-Mercuryjä alettiin kutsua nimellä lead sleds, vapaasti suomennettuna lyijykelkka.
Pontiacin Series 25/27 Streamliner mallinimen nimensä veroinen aerodynaaminen silhuetti tarjoaa Mercuryn tavoin loistavan lähtökohdan persoonallisen customin rakentamiselle. Mercuryä vähemmän nähtynä rakentelukohteena se onkin vetovoimainen erikoisuus missä tahansa autonäyttelyssä tai cruising-tapahtumassa.
![1949-Pontiac-Streamliner-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1949 Pontiac Starliner Custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1949-Pontiac-Streamliner-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1949-Pontiac-Streamliner-alhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1949 Pontiac Starliner Custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1949-Pontiac-Streamliner-alhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1949-Pontiac-Streamliner-sisusta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1949 Pontiac Starliner Custom sisusta](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1949-Pontiac-Streamliner-sisusta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1949-Pontiac-Streamliner-keula-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1949 Pontiac Starliner Custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1949-Pontiac-Streamliner-keula-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1949-Pontiac-Streamliner-edesta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Chopped 1949 Pontiac Starliner Custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1949-Pontiac-Streamliner-edesta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Custom-osaamisen taso on Suomessa niin kova, ettei näyttelyyn tarvinnut tänä vuonna tuoda autoja ulkomailta
Kustom Kulture Show 2024 -tapahtuman visuaalinen on Jussi Alasalmen kädenjälkeä. Alasalmi oli mukana myös suunnittelemassa ensimmäistä tapahtumaa yli 10 vuotta sitten, kertoo tapahtuman järjestäjä Marco ”Platu” Planting.
– Jussin kanssa reissattiin paljon ympäri maailmaa maalaritapahtumissa ja erilaisissa hot rod ja custom -tapahtumissa ja ruvettiin puhumaan, että olisi kiva tehdä jotain erilaista Suomessa, Platu muistelee.
– Jussi mietti että joo, mutta ehkä Seinäjoki on vähän syrjässä. Ei hän oikein siellä viitsi järjestää, mutta mitä jos sä järjestäisit täällä jossain vähän etelämmässä. Ja sitten tosiaan juttelin siitä vaimolle Sarille ja siinä kolmestaan pähkäiltiin ja päätettiin, että okei, me ruvetaan Sarin kanssa järjestämään täällä Stadissa tällaista Kustom Kulture Showta, Platu kertoo.
– Tähän ollaan tultu, aika mahtava tällainen kansainvälinen meininki!
Tämän vuoden Kustom Kulture Show:ssa on näytteilleasettajia 11 eri maasta. Kaikki autot sen sijaan ovat kotimaisten rakentajien tekemiä. Se kertoo vahvasta kotimaisesta osaamisesta. Rakennettuja moottoripyöriä näyttelyssä on Ruotsista kolme ja Saksasta kaksi.
– Saksalaisten pyörät on KH 55 Trike, jossa on liekit ja Love Gun chopper. Se on tunnettu pyörä, joka on ollut Euroopan Easy riderin -lehden kannessakin, Platu kertoo.
– (Ruotsista) mukana on Kevin Almlöfin sininen pyörä, joka on voittanut paljon palkintoja. Pyörä oli just Euroopassa skabassa kaksi viikkoa sitten ja voitti siellä monta pystiä, Platu jatkaa viittoillen sinisen old school -henkisen 1973 Harley-Davidson customin suuntaan, ja jatkaa: Kyseessä on ensimmäinen pyörä, minkä kaveri on tehnyt. Hän on tehnyt siihen kaiken itse, myös kaikki kultaukset, maalaukset, kaiverrukset, kaiken tehnyt itse. Kevin on todella lahjakas nuori kundi.
1973 Harley-Davidson Ironhead XLCH Sportster
![1973-Harley-Davidson-Sportster-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Harley-Davidson ironhead xlch 1973](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1973-Harley-Davidson-Sportster-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1973-Harley-Davidson-Sportster-Sacre-Bleu-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1973 Harley-Davidson ironhead xlch sportster custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1973-Harley-Davidson-Sportster-Sacre-Bleu-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1973-Harley-Davidson-Sportster-custom-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1973 Harley-Davidson custom järnster by Kevin Almlöf](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1973-Harley-Davidson-Sportster-custom-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1955/2018 "The KH Fifty Five" Harley-Davidson Trike
![1955-Harley-Davidson-The-KH-Fifty-Five-Trike-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI The KH 55 Trike at Kustom Kulture Show](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1955-Harley-Davidson-The-KH-Fifty-Five-Trike-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1955-Harley-Davidson-The-KH-Fifty-Five-Trike-kaasari-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI The KH 55 Triken kaasutin](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1955-Harley-Davidson-The-KH-Fifty-Five-Trike-kaasari-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1955-The-KH-Fifty-Five-Trike-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1955 Harley-Davidson The KH 55 Trike](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1955-The-KH-Fifty-Five-Trike-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1978 Harley-Davidson Shovelhead "The Love Gun"
![1978-Harley-Davidson-The-Love-Gun-shovel-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1978 Harley-Davidson The Love Gun](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1978-Harley-Davidson-The-Love-Gun-shovel-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1978-Harley-Davidson-The-Love-Gun-paint-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1978 Harley-Davidson The Love Gun erikoismaalaus](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1978-Harley-Davidson-The-Love-Gun-paint-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1978-Harley-Davidson-The-Love-Gun-Easyrider-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1978 The Love Gun chopper custom Harley-Davison](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1978-Harley-Davidson-The-Love-Gun-Easyrider-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Kustom Kulture Show:n rodit
1932 Ford 5-Window Coupe rodi
![1932-Ford-5w-coupe-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1932 Ford 5w coupe rodi](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1932-Ford-5w-coupe-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1932-Ford-5-window-coupe-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Chopped 1932 Ford 5-window Coupe Deuce hot rod](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1932-Ford-5-window-coupe-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1932-Ford-5w-coupe-keula-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Firestone renkaat '32 Ford rodissa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1932-Ford-5w-coupe-keula-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1932-Ford-5w-coupe-alhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1932 Ford rodi alhaalta](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1932-Ford-5w-coupe-alhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1932 Ford Roadster custom
![1932-Ford-roadster-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1932 Ford Roadster custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1932-Ford-roadster-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1932 Ford Pickup
![1932-Ford-pickup-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1932 Ford Pickup custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1932-Ford-pickup-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1937 Studebaker Dictator
![1937-Studebaker-Dictator-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1937 Studebaker Dictator](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1937-Studebaker-Dictator-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1937-Studebaker-Dictator-sisusta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1937 Studebaker Dictator custom sisusta](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1937-Studebaker-Dictator-sisusta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1937-Studebaker-Dictator-takaa-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1937 Studebaker Dictator custom takaa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1937-Studebaker-Dictator-takaa-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1937 Ford 2d Coupe Custom
![1937-Ford-Coupe-custom-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1937 Ford Coupe Custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1937-Ford-Coupe-custom-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1937-Ford-Coupe-avattava-tuulilasi-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1937 Fordin avautuva tuulilasi](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1937-Ford-Coupe-avattava-tuulilasi-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1937-Ford-Coupe-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1937 Ford Coupe Custom takaa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1937-Ford-Coupe-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1959 Monark Saphir mopo
![1959-Monark-Saphir-mopo-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1959 Monark Saphir mopo](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1959-Monark-Saphir-mopo-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1959-Monark-Saphir-mopo-ajovalo-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1959 Monark Saphir custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1959-Monark-Saphir-mopo-ajovalo-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1959-Monark-Saphir-mopo-takaa-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1959 Monark Saphir custom-mopo](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1959-Monark-Saphir-mopo-takaa-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1936 Harley-Davidson EL 988 Custom
![1936-Harley-Davidson-EL-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1936 Harley Davidson EL Kustom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1936-Harley-Davidson-EL-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1936-Harley-Davidson-EL-tankki-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1936 Harley-Davidson EL custom ohjaustanko ja hallintalaitteet](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1936-Harley-Davidson-EL-tankki-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1936-Harley-Davidson-EL-takaa-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1936 Harley-Davidson EL custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1936-Harley-Davidson-EL-takaa-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Kustom-rakentajien suosikki: 1949-1951 Mercury
![1951-Mercury-Club-Coupe-Hirohata-Merc-CALChux-CCBYSA20-WheelsFI 1951 Hirohata Merc kustomauto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/03/1951-Mercury-Club-Coupe-Hirohata-Merc-CALChux-CCBYSA20-WheelsFI.jpg)
Lead sled -aikakauden kuuluisin kustom
Varhaisista lead sled -aikakauden Mercury-kustomeista kenties kaikkein kuuluisin on auto, joka tunnetaan nimellä Hirohata Merc. Auto perustuu 1951 Mercury Sport Coupeen, jonka nuori Bob Hirohata osti kotiuduttuaan Yhdysvaltain laivastosta vuonna 1952. Barrisin veljekset Sam ja George ja Frank Sonzogni, osa-aikaisesti Barrisin verstaalla työskennellyt Los Angelesilainen poliisi, muokkasivat Hirohatan Mercuryä radikaalisti. Vaikka auto oli edelleen tunnistettavissa Mercuryn malliksi, lähes jokainen ulkopinnan neliösenttimetri on muotoiltu uudelleen.
Bob Hirohatan Mercury on yhä edelleen olemassa alkuperäiseen kustom-asuunsa entisöitynä. Huhtikuussa 2017 Hirohata Merc nimettiin USA:n National Historic Vehicle -rekisteriin tunnustuksena sen merkityksestä amerikkalaiselle autoteollisuudelle ja -kulttuurille.
1950 Mercury Sport Sedan Custom "Lead Sled"
![1950-Mercury-alhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1950 Mercury Sport Sedan Kustom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1950-Mercury-alhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1950-Mercury-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1950 Mercury Sport Sedan custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1950-Mercury-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1950-Mercury-laaja-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1950 Mercury Sport Sedan custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1950-Mercury-laaja-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1950-Mercury-edesta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1950 Mercury Sport Sedan kustom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1950-Mercury-edesta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Kustom Kulture Show 10 vuotta
![Custom-Manki-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Custom Manki](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/Custom-Manki-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![Darren-McKeag-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Darren McKeag kustom taiteilija](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/Darren-McKeag-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1950-Mercury-ylhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1950 Mercury Custom](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2024/02/1950-Mercury-ylhaalta-Kustom-Kulture-Show-2024-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Teksti ja artikkelikuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0