Suomen coolein custom-kuuppa – 1976 Saab 96 coupé
Työntöpotkurista kaksitahtiin
Saab ei 1950-luvulla suostunut tekemään kompromisseja. Trollhättanin lentokonevalmistusjuuristaan ylpeät insinöörit ammensivat autojensa teknisiin ratkaisuihin ja designiin vaikutteita ilmailusta, eivätkä suostuneet helppoihin ratkaisuihin ja tekemään asioita tietyllä tavalla vain siksi, että niin alalla oli totuttu tekemään tai koska niin kaikki muutkin tekivät.
Ensimmäiset aerodynaamisesti muotoillut ja kaksitahtisilla moottoreilla varustetut Saab 92- ja 93-mallit raivasivat ruotsalaismerkille tilaa toisen maailmansodan jälkeen kiihkeään kasvuun lähteneiltä Euroopan automarkkinoilta. Todellisen kaupallisen menestyksensä Saab koki vasta 1960-luvulla, kun ikoninen Saab 96 saapui ja valloitti niin pohjoismaiset kantatiet kuin talviset rallipolutkin.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä
Saab 96:n korin muotokieli ei jätä ketään kylmäksi. Siitä kertovat auton lukuisat lempinimetkin: kajakkikaksikko, syöksysämpylä, seksisukkula tai peräpuikko vain muutaman mainitakseni. Saabin ainutlaatuinen muotoilu syntyi ruotsalaisen kaupallisen muotoilijan Sixten Sasonin kynästä. Ennen uraansa Saabilla Sason työskenteli jonkin aikaa lentäjänä Ruotsin ilmavoimissa. Ura hävittäjälentokoneiden ohjaimissa päättyi loukkaantumiseen, mutta taivaalla saadut opit näkyvät Saabien muotokielessä aina Saab 99 -mallisarjaan asti. Sixten Sasonilla ei ollut käytössään modernia tuulitunnelia, mutta siitä huolimatta 1960-luvun kajakkikaksikon ilmanvastuskerroin on vain 0,30. Se on kelpo lukema yhä edelleen, yli kuusi vuosikymmentä myöhemmin.
Wikipedia määrittelee Saab 96:n korimalliltaan kaksioviseksi coupeksi. 1950-luvun suunnittelua edustavana virtaviivaisena autona sen voisi olettaa olevan autonrakentajien ja custom-harrastajien suosiossa. Jotenkin samaan tapaan hot rod -harrastuksen ydintä edustavien virtaviivaisten ja ajattomien 1950-luvun Mercuryjen tavoin. Näin ei kuitenkaan ole. Saab 96 on itseasiassa vaikea auto onnistuneen customoinnin aihioksi.
Saab 96:n customointi ei ole läpihuutojuttu
Saab 96 on varsin pieni ja omintakeinen. Sen funktionaalista design-filosofiaa ja koripeltien persoonallisuutta on vaikea häivyttää ja choppauksenkin tulee osua millilleen kohdalleen, jotta auton mittasuhteet säilyvät silmää miellyttävinä. Ysikutosen customointi on haaste, jossa vain harvat onnistuvat.
Yksi onnistujista on Erkki Partanen, jonka auto oli näytillä Wanhojen Saabien tapaamisessa Suomen rautatiemuseolla Hyvinkäällä helatostaina 2023.
Ostitko Saabin valmiiksi customoituna vai oletko rakentanut auton itse?
– Kyllä kaikki on tehty itse, paitsi auton maalaus, Partanen vastaa samalla, kun auton ympärille kokoontuu muitakin maukkaasta customista kiinnostuneita.
– Auto oli minulla 1990-alusta työn alla ja olikohan se vuoden 1995 syksyllä, kun lopulta tehtiin muutoskatsastus, Erkki Partanen jatkaa.
Ostitko auton rakentelua varten?
– Juu juu, nimenomaan sen takia. Sai vähän kokeilla kaikennäköisiä visioita, Partanen vastaa virnistäen.
Oliko tämä ensimmäinen rakentamasi auto vai oletko tehnyt muitakin customeita?
– Mulla oli Plymouth Duster aikaisemmin. Se oli ensimmäinen auto, ja sen kanssa sitten hurahdin näihin rakenteluhommiin. Myin sen sitten pois silloin, kun sain siitä vielä hyvät rahat.
Custom Saabin korin muodot on taiteiltu suorasta pellistä
Partasen custom-kuuppa henkii vahvoja amerikkalaisvaikutteita. Keulan terävä kyhmy johdattaa ajatukset 1940-luvun alun Willys Americariin ja sulavalinjainen syvälle laskeutuva perä muistuttaa Buickin Sedanet -korimalleja.
Saabin kattolinja on erityisen onnistunut. Kuinka paljon tolpista on leikattu pois?
– Mitähän se oli? Kyllä se vähintään 5 senttiä oli, Partanen muistelee kolmekymmentä vuotta sitten tehtyjen peltitöiden speksejä.
Entä auton perän muoto tai korilinjat ylipäätään, onko autossa käytetty muiden autojen peltiosia?
– Ei ole käytetty osia muista autoista. Kyllä ne on korilinjat ihan suorasta pellistä väännetty.
Jotain on tapahtunut myös uudelleen muotoiltujen koripeltien alla. Tarkkaavainen katsoja huomaa vanteiden olevan kiinni neljällä pultilla alkuperäisen ison viisipulttisen 5x170 jaon sijaan. Päivittyikö Saabin tekniikka customoinnin yhteydessä?
– Kyllä, siellä on navat vaihdettu, Erkki Partanen vastaa ja pitää pienen mietintätauon.
– Muistaakseni edessä on Opelin navat ja jarrut ja takana jotkut Renaultin rummut. Sain nuo nelipulttiset vanteet niihin sopimaan.
Esikuviensa 92- ja 93-mallien tapaan Saab 96 saapui kauppoihin kaksitahtimoottorin vauhdittamana, mutta todellinen vaihtoehto nopeasti kehittyneille eurooppalaisille haastajilleen Saabista tuli vuonna 1967, kun 96:n keulalle nostettiin kolmisylinterisen kaksitahtikoneen sijaan Fordilta hankittu 1.5-litrainen V4-moottori. Erkki Partasen customissa Saabin ja Fordin fuusio on viety vielä askeleen pidemmälle.
– Moottori on Fordista, Taunuksen 2.0-litrainen kuutoskone, joka nyt taitaa olla porattu 2.1-litraiseksi, Partanen kertoo konepeltiä avatessaan.
– Alkuperäinen vaihdelaatikko ei kestänyt Taunuksen moottorin tehoa, joten siellä on nyt Audin viisivaihteinen laatikko.
Rakentelusäädökset ovat vuosien varrella Suomessa vaihdelleet. Miten vaikeaa custom-96 oli saada leimattua 1990-luvulla?
– Aika helppoa se oli, koska vastaavia muutoksia oli tehty jo aikaisemminkin, Partanen vastaa.
Saabismi on sairaus
Löytyykö tallistasi muita Saabeja?
– Ihan käyttövehkeenä mulla on ysifemma.
Entä tulevaisuudensuunnitelmat? Ainakaan auto ei näytä olevan myynnissä, niin kuin moni muu auto tapahtumassa tuntuu olevan?
– Ei ole suunnitelmia, eikä ole myynnissä. Mutta en tiedä, voihan se joskus myyntiin tullakin. Katsotaan nyt, Partanen päättää.
Sanotaan, että Saabismi on sairaus. Ehkä samaa voisi sanoa minkä tahansa automerkin harrastajista, jotka harrastus vie mukanaan. Sairauden ohella autoharrastus on myös lääke. Se pitää mielen virkeänä, vähentää arjen stressiä, kehittää harrastajan omia mekaanikon taitoja, auttaa ymmärtämään tekniikkaa, opettaa arvostamaan historiaa ja pitää osaltaan maamme jatkuvasti harvenevat käsityömestareiden pajat toiminnassa. Ajoneuvoharrastus on myös jokaiselle mahdollisuus toteuttaa itseään ja jättää puumerkkinsä historiaan. Erkki Partasen 1976 Saab 96 Custom on siitä oiva ja hatunnoston arvoinen esimerkki.
Teksti ja artikkelikuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0
Saab lehdistökuva: Saab Press