Tuusula 380 vuotta
Kuvaraportti: Tuusulan juhla-ajot 22.7.2023
Kymmenettä kertaa järjestetyt Juhla-ajot kokosivat autoharrastajat reitille Tuusulanjärven ympärille
Raimo Stenvall ja Tuusulan automuseon väki järjesti ensimmäiset Tuusulan juhla-ajot 370 vuotta täyttäneen kunnan kunniaksi vuonna 2013. Tänä vuonna Tuusula täytti 380 vuotta ja juhla-ajotkin tulivat jo kunnioitettavaan kymmenen vuoden ikään. Tapahtuma ajetaan joka vuosi kunnan virallisena syntymäpäivänä 22.7. Tänä vuonna juhlapäivä sattui sopivasti lauantaille ja kun sääkin suosi, hemmoteltiin autoharrastajia erittäin mukavalla ja hyvin järjestetyllä illalla autoharrastuksen parissa.
Tervetuloa ajelulle Tuusulanjärven ympäristön maisemiin kuvaraportin muodossa!
MINI ja MAXI Ilmatorjuntamuseolla
MINI – 1972 Honda N600
Japanin vastine Minin maailmanvalloitukselle
Soichiro Honda loi pienen Honda N350 auton Japanin kotimarkkinoille. Autosta tuli erittäin suosittu, sillä kokonsa ja tekniikkansa puolesta se mahtui kevyesti verotettujen Kei-autojen luokkaan. Vuonna 1969 Honda yritti toistaa menestyksen isommalla N600-mallilla, mutta tavoite jäi saavuttamatta, sillä N600 mallin moottorin koko ylitti Kei-autojen luokan sallitut rajoitukset. Korkeaa autoveroa vältelleet japanilaiset asiakkaat valitsivat mieluummin autoihinsa pienemmän moottorin. Ihan kuin jossain muussakin maassa olisi pyritty välttelemään autoveroa kaikenlaisilla erikoismalleilla. Tästä lisää hieman myöhemmin..
Britanniassa N600 kilpaili Alec Issigonisin suunnitteleman Minin kanssa, mutta lukuisista ansioistaan huolimatta N600:ssa oli ominaisuuksia, joihin eurooppalainen autonostaja ei ollut tottunut. Näistä merkittävin oli moottoripyöräpuolelta lainattu ilmajäähdytteinen ja korkealta kiertänyt moottori, johon tavallinen arkiautoilija ei vanhalla mantereella ollut tottunut. Yhdysvalloissa mallista sen sijaan tuli auton koko huomioiden yllättävän suosittu.
Honda N600 markkinointimateriaalissa kerrottiin sisätiloihin mahtuvan mukavasti neljä aikuista matkustajaa, mutta suunnittelussa oli käytetty japanilaisia mittataulukkoa, joten pidemmät kuljettajat saattoivat kokea Hondaan lasketuessaan lievää klaustrofobian tunnetta.
MAXI – 1976 Lincoln Continental Town Coupe
Luksusjahti neljällä pyörällä
Vuosimallin 1959 Cadillac ja sen olennaisesti hot rod -kulttuuriin kuuluvat ikoniset takavalot tiivistävät yhteen automalliin koko siipiautojen vuosikymmenen. Lincoln Continental Mark IV tekee saman 1970-luvulle. Mark IV on amerikkalaisen henkilökohtaisen luksusauton huipentuma (personal luxury car).
Pehmeät istuimet, pehmeät käsinojat, pehmeät matot ja pehmeä kyyti. Lincoln Continental Mark IV oli koeajoraporttien ja autolehtien testien perusteella erittäin mukavan matkakumppani, jonka ominaisuudet pääsivät parhaiten oikeuksiinsa Pohjois-Amerikan mannerta halkovilla viivasuorilla valtateillä. Nopea kaarreajo ei kuulu tämän kumipyöräisen luksusjahdin vahvuuksiin, mutta ei autoa radalle ole suunniteltukaan. Lincoln Continental Mark IV oli auto, jolla haluttiin näyttää ympäröivälle maailmalle taloudellista menestymistä.
Ford laittoi Lee Iacoccan johdolla kaiken osaamisensa uuden Continentalin suunnitteluun. Tarinan mukaan Fordin tuolloinen johtaja Semon "Bunkie" Knudsen teki 1960-luvun lopussa yllätysvierailun Iacoccan johtamalle edistykselliselle suunnitteluosastolle. Herrojen välit eivät olleet hyvät, mutta siitä huolimatta Knudsen oli vaikuttunut nähtyään seuraavan sukupolven Lincoln Continentalin konseptin.
– Hyvät herrat, tämä on seuraava Mark. Mark IV. Älkää muuttako suunnitelmasta mitään muuta, kuin mikä on tuotannon kannalta ehdottoman välttämätöntä, Knudsenin kerrotaan huudahtaneen.
Talouden taantumasta ja öljykriisistä huolimatta Lincoln Continental Mark IV myi erittäin hyvin. Cadillac johti kokonaisuudessaan luksusautojen luokkaa, mutta Continental Mark IV löi suorimman kilpailijansa Cadillac Eldoradon selvästi.
Lähes kuuden metrin mittainen, yli kaksi metriä leveä ja 2,4 tonnia painava Lincoln Continental Mark IV tuntuu 2020-luvun näkökulmasta järjettömältä autolta. Mutta tarkemmin ajateltuna, itse konsepti ei oikeastaan millään tavalla eroa kaupunkien kadut vallanneista luksusmaastureista, joita kaikki premium-merkit tuottavat markkinoille. Ainoa ero taitaa olla siinä, että jos nykyään haluaa erota massasta, kannattaa valita ajokikseen jo tehtaalla kirkkaalla värillä maalattu ja kattavasti varusteltu Mark IV eikä harmaata saksalaista premium-möhkälettä.
1977 Opel Kadett GT/E
Kumpi oli ensin, muna vai kana?
1960-luvun Amerikassa compact-luokan autot varusteltiin tehokkailla V8-moottoreilla ja sporttisilla lisävarusteilla. Syntyi kokonaan uusi autoluokka pony car. Poniautot eivät riittäneet tyydyttämään amerikkalaisten kyltymätöntä vauhdinjanoa ja kilpailu autonostajien taaloista johti muskeliautojen mantereenvalloitukseen.
Euroopan vuoro oli vuosikymmentä myöhemmin 1970-luvulla. Perinteiset perheautot alkoivat vanhallakin mantereella muuttua jännittäviksi, kun niihin asennettiin tehokkaammat moottorit ja urheilullisia varusteita. Syntyi Volkswagen Golf GTI:ltä nimensä lainannut GTI- tai hot hatch -luokka, niin kuin pieniä perhesportteja englanniksi nimitetään.
Volkswagen Golf GTI ei kuitenkaan ollut lajinsa evoluution ensimmäinen edustaja. Opel Kadett GT/E astui areenalle vuonna 1975, siis jo vuotta ennen kuin Volkswagen lanseerasi Golf GTI:n. Ford vastasi pian Kadett GT/E:n jälkeen haasteeseen Escort RS2000 mallillaan. Kokonaan uusi ripeäksi muokattujen ja sekä käytännöllisyyttä että vauhtia tarjonneiden perheautojen luokka oli syntynyt.
Opel Kadett GT/E:ssä oli tehoa kaksinkertainen määrä perusmalliin verrattuna. Auto oli varustettu nelisylinterisellä 1,9-litraisella moottorilla ja Bosch L-Jetronic -ruiskulla, joka tuotti reilut sata hevosvoimaa. Tällä yhdistelmällä perinteinen takavetoinen ja kevyt Kadett GT/E oli sekä vauhdikas että taloudellinen sportti, joka soveltui mainiosti myös arkiseen ajoon. Lisäksi GT/E:n tunnisti sen silmiinpistävästä musta-keltaisesta tai myöhemmin valko-keltaisesta kaksivärimaalauksesta.
F-Body veljekset kuin ilvekset
1976 Chevrolet Camaro 350cid
1981 Pontiac Trans Am 502cid
1961 Daimler-Benz Unimog 411 4x4
1930 Ford AA paloauto
1973 Fiat 130B
Italialaisen luksuksen harvinainen helmi
Fiat on aina tunnettu pienten automallien valmistajana. Vaikka merkki on mainoslausetta mukaillen "petojen sukua", ei Fiat ole koskaan onnistunut valtaamaan kunnolla jalansijaa keskikokoisten tai varsinkaan suurempien automallien luokasta. Yrityksen puutteesta Fiatia ei silti voi syyttää. Siitä hyvä esimerkki on Geneven autonäyttelyssä vuonna 1969 ensiesitelty Fiat 130.
Fiat 130 oli tarkoitettu osoittamaan Fiatin kyvykkyyttä kilpailla ylemmän luokan automarkkinoilla. Mallin suunnittelusta vastasi Fiatin oma tiimi Dante Giacosan johdolla, mutta sen ulkoisen olemuksen takana oli tunnettu italialainen muotoilija Pininfarina. Auton tyylikäs muotoilu ja Pininfarinan loihtiman silmiinpistävät muodot kiinnittivät huomiota, mutta vielä enemmän lehdistö vaikuttui auton korkeasta teknisestä tasosta.
Erityisen merkittävä tekijä Fiat 130:ssa oli sen moottori. Sen 2,8-litrainen V6-moottori oli ensimmäinen laatuaan Fiatin historiassa. Se tuotti 140 hevosvoimaa ja oli yhdistetty viisivaihteiseen manuaaliseen tai kolmivaihteiseen automaattiseen vaihteistoon. Pian koneen kokoa kasvatettiin 3.2 litraan ja samalla teho nousi 165 hevosvoimaan.
Auton sisustus huokui italialaista designia korostaen mallin asemaa Fiatin lippulaivamallina. Fiat 130:ssa nahkaverhoiltu ohjaamo, ilmastointi ja sähköikkunat olivat vakiovarusteina, vaikka useimmissa muissa 1970-luvun autoissa ne olivat harvinaisia ylellisyyksiä.
Lehdistö vakuuttui, mutta ostava yleisö ei. Suomessa yhden Fiat 130:n hinnalla sai kaupasta ajaa ulos peräti kahdeksan perusmallin Fiat 850 autoa. Ei olekaan ihme, että malli jäi meillä harvinaiseksi. Ne joilla oli varaa edustusluokan autoon, valitsivat mieluummin Mercedes Benzin. Yhteensä Suomeen tuotiin uutena 89 kappaletta Fiat 130-mallia, joista pari kymmentä on vielä jäljellä. Tuusulan juhla-ajoissa autoja oli mukana peräti kaksi kappaletta.
Kuplakaksikko
1968 Oldsmobile 442 Convertible
1964 Volvo PV custom
Juhlapäivän komein muskeliauto
1972 Chevrolet Camaro
Vuoden 1972 Chevrolet Camaro: Haasteiden selättäjä
Vuosimallin 1972 Chevrolet Camaro joutui kahden suuren haasteen eteen. Ensin General Motorsin kokoonpanotehtaalla puhenneen lakon vuoksi mallin tuotanto keskeytyi peräti 174 päiväksi. Ja toiseksi, lakon seurauksena GM:n johdossa moni olisi ollut valmis lopettamaan Camaron tuotannon kokonaan.
Vaikeuksien johdosta GM:n valmisti vuonna 1972 vain 68 656 Camaroa, joka on yli puolet vähemmän kuin edellisenä vuonna. Osa lakon aikana keskeneräiseksi jääneistä autoista jouduttiin jopa romuttamaan, sillä ne eivät ehtineet valmistua mallivuoden 1972 aikana, eivätkä kahdella pienellä puskurilla varustetut Camarot täyttäneet seuraavan vuoden kiristyneitä puskuriturvallisuustandardeja.
General Motorsin onneksi Camaron ja Firebirdin uskolliset kannattajat saivat vakuutettua johdon siitä, ettei Camaron tuotantoa kannattanut kokonaan lopettaa. Tätä päätöstä juhlistettiin viisi vuotta myöhemmin, kun Chevrolet Camaro vuonna 1977 ensimmäistä kertaa tuotantonsa aikana myi Ford Mustangia enemmän.
1960 Chrysler New Yorker Town & Country
Juhla-ajojen reitille kohti Kellokoskea ja Jokelaa
Klassikkoautot Kellokoskella
1974 Ford Escort 1300 Sport
Harvinainen Escort 1300 Sport
Ford Escort 1300 Sport ammensi ulkoisen karismansa tehokkaammilta Mexico ja RS1600 sisarmalleiltaan. Pinnan alta pikkusportti oli lauhkeampi, eikä sen sydämenä toiminut 1.3-litrainen Kent Grossflow -moottori sykkinyt samalla intensiteetillä, kuin paremmin tunnetuissa tehomalleissa. Ja juuri siksi 1300 Sport onkin kuin salaperäinen vieras menneisyydestä. Sitä valmistettiin vain rajallinen määrä, eikä siitä aikanaan tullut kovinkaan suosittua.
Ford tarvitsi 1970-luvun alussa riittävän houkuttelevan, mutta RS1600 ja Mexico-malleja edullisemman vaihtoehdon mallisarjaansa. Mallivuodelle 1971 ensiesitellyn 1300 Sportin hintalappu saatiinkin puristettu alle tuhanteen puntaan tinkimällä mm. sisustusmateriaaleista, korin vahvikkeista ja ensiasennusrenkaista. Myynti ei silti vetänyt odotetulla tavalla ja nykyään Ford Escort 1300 Sport onkin melkoinen harvinaisuus.
1983 BMW 315 E21
1965 Plymouth Barracuda 273cid
Juhla-ajojen raskaampi kalusto
1958 Vanaja VAK-4000
1976 Kontio-Sisu
1966 Vanaja A-69R ja 1980 Scania
1963 Fiat 500D
Matka jatkuu Jokelan Tiilitehtaalle
1962 Plymouth Savoy 4d Sedan
1963 Lincoln Continental 4d Sedan
Juhla-ajojen komeimmat customit
1964 Ford Anglia custom
1960 Chevrolet Impala 4d HT custom
1977 Toyota Timangi Tonni
Verovapaata vauhtia nuorisolle
Toyota Timangin esittelyssä keväällä 1976 ei paukkuja säästelty. Korpivaara Oy, Toyotan maahantuoja, järjesti Helsingin jäähallissa huikean Toyota Timangi Show'n. Näyttävän ensiesittelyn tähtinä loistivat muun muassa Danny, Vicky Rosti, Vesa-Matti Loiri ja Hullujussi-yhtye. Timangia markkinoitiin seikkailunhaluisen nuorison kulkuvälineenä, ikään kuin moottoripyöränä neljällä renkaalla, jonka rahoituksen vanhemmat hoitaisivat kaksipyöräistä mieluummin.
Nuorisolle autoa keksittiin markkinoida erityisesti siksi, että sen hinta saatiin painettua autoverolain porsaanreikää hyödyntämällä alhaiseksi. Kuten Honda N600 mallin kohdalla tuli todettua, Suomi ei ole ainoa maa, jossa autoveroa on pyritty kiertämään kaikin mahdollisin keinoin, mutta meillä kiertäminen on vuosikymmenten saatossa ollut lähes kansallisurheilua.
Piilofarmareiden aikakausi oli päättynyt vuonna 1971 ja samassa yhteydessä verovapaan pakettiauton lavan pituudeksi määrättiin 150 cm. Siihen mittaan ei moni farmari yltänyt, mutta Toyota Timangin lava ylsi juuri ja juuri. Timangi oli siis autoverosta vapaa. Timangi maksoi vuonna 1976 12 850 markkaa ja kaupanpäälle Korpivaara antoi vielä 1600 markan hintaisen koristepaketin auton varusteluun. Samana vuonna Opel Ascona 1.9S maksoi 39 500 markkaa, joten Timangi oli edullinen vaihtoehto eurooppalaiselle perusautolle.
Ei olekaan ihme, että Timangin myynti lähti nopeaan kasvuun. Ja niin kuin arvata saattaa, verottaja ei jäänyt seisomaan tumput suorina, vaan Timangin menestyksen vuoksi valtiovarainministeriö päätti pikaisesti kiristää autoverolakia. Autovero ulotettiin koskemaan avolava-autoja, joiden lavan pituus oli alle 185 cm. Muutos käytännössä lopetti Toyota Timangin maahantuonnin Suomeen.
Timangin tarina jäi lyhyeksi, mutta sen vaikutus suomalaisen autoveron historiassa on merkittävä. Verottajan voi sanoa vieneen voiton, mutta kekseliäs suomalainen iski 1980-luvulla takaisin muokkaamalla 3gen Camaroista ja Firebirdeistä pickuppeja. Ja taas oli lakia muutettava, mutta se on jo kokonaan toinen juttu se.
Hayride Hobos
1947 Cadillac Series 62 Convertible
Kiitos järjestäjille!
Olipa erinomainen harrasteautotapahtuma! Juhla-ajot sisälsivät juuri sopivasti ohjattua reitti-ajoa, renkaiden potkimista, grillausta, hyvää musiikkia, vanhoista autoista kiinnostuneita ja satunnaisia ohikulkijoita sekä Uudenmaan historiaa. Iso kiitos järjestäjille meidän retkikunnaltamme. Ensi vuonna uudestaan.
Teksti ja artikkelikuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0