![1967-Volkswagen-Kastenwagen-Erpi-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Jonas Torbolin 1967 Volkswagen Kastenwagen junakeula](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1967-Volkswagen-Kastenwagen-Erpi-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Kuvaraportti: Espoo VW & Vintage Swap syksy 2021
Romppeet löysivät uuden omistajan volkkariharrastajien ajokauden päätöstapahtumassa Espoon automuseolla
Keväällä ja syksyllä järjestettävä Espoon perinteinen VW & Vintage Swap -rompetori on jouduttu koronan takia perumaan useaan kertaan. Onneksi rajoituksia lievennettiin syyskuun puolivälissä juuri sopivasti ennen tapahtumaa ja volkkarikansa pääsi aloittamaan tallikauteen valmistautumista tekemällä löytöjä rompetorin myyjien laareista ja peräkärryistä.
Vielä aamulla sää näytti varsin sateiselta, mutta pian taivas kirkastui ja paikalle saapunutta kalustoa pääsi tutkailemaan mitä parhaimmassa syyssäässä. Tässä muutama tunnelmakuva ja poiminta tapahtumassa nähdyistä volkkareista muita merkkejä unohtamatta – tällä kertaa vanteiden mukaan järjestettynä.
![Rompetori-automuseolla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI-43 Espoo VW Swap 2021 automuseon pihalla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/Rompetori-automuseolla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI-43.jpg)
![Kaupankayntia-automuseolla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Vanhojen autojen varaosien myyntiä rompetorilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/Kaupankayntia-automuseolla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Porschen legendaarinen Fuchs-vanne
1975 Porsche 911 2.7L flat-six
![1975-Porsche-911-TE-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1975 Porsche 911 2-7L flat-six](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1975-Porsche-911-TE-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Porschen Fuchs-vanne oli ensimmäinen tuotantoautoon asennettu taottu kevytmetallivanne
Porschen Fuchs-vanteen historia juontaa juurensa yli 50 vuoden päähän 1960-luvun alkupuolen moottoriradoille. Moni automerkki käytti tuolloin kilpa-autoissaan peltivanteita ja pultattiinpa joidenkin merkkien alle vielä pinnavanteetkin. Porschella kaivattiin kevyempiä, mutta paremmin tehoa kestäviä vanteita, joita voitaisiin käyttää myös autonvalmistajan tulevissa entistä tehokkaammissa katuautoissa.
Porsche esitti vuonna 1965 alihankkijoilleen pyynnön suunnitella vähintään kolme kiloa peltivannetta kevyempi kevytmetallivanne, joka sopisi takamoottoriseen urheiluautoon ja kestäisi haastavissakin ajo-olosuhteissa. Tarjouskilpailun satona moni vannevalmistaja tarjosi Porschelle valettuja alumiinivanteita, jotka olivat riittävän kevyitä, mutta osoittautuivat rankoissa testiajoissa liian heikoiksi.
Otto Fuchsin perustama saman niminen yritys esitteli Porschelle helmikuussa 1965 suunnitelman täysin uudella tekniikalla valmistetusta kevytmetallivanteesta. Otto Fuchs onnistui myös toteuttamaan suunnitelmansa käytännössä ja pian Porschen insinöörit pääsivät testaamaan taotusta alumiinista valmistettuja viiden kilon painoisia vanteita. Viiden kilon painoiset Fuchs-vanteet painoivat kolme kiloa vähemmän kuin 1965 Porsche 911-mallin vakiopeltivanteet. Fuchsit osoittautuivat myös äärimmäisen kestäviksi niin radalla kuin arkiajossakin. Ei siis olekaan ihme, että vanteita valmistetaan edelleen ja vieläpä perusperiaatteeltaan samalla tekniikalla kuin alunperin.
![1975-Porsche-911-TE-Fuchs-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Porschen Fuchs-vanne alkuperäisellä maalauksella](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1975-Porsche-911-TE-Fuchs-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Miksi Porschen Fuchs-vanteita näkee niin monen vanhan volkkarin alla?
Olen joskus kuullut sanottavan, että jokainen volkkariharrastaja haluaisi jossain vaiheessa vaihtaa ajokkinsa Porscheen. Ja yleensä tarina jatkuu vielä niin, että vuosien kuluttua Porschen sädekehä hiipuu ja harrastaja palaa takaisin ilmajäähdytteisen volkkarin ratin taakse. Volkswagenilla ja Porschella on yhteiset juuret. Jokaisella harrastajalla ei omaan Porscheen ole varaa, eikä jokainen toki urheilullista niin ikään ilmajäähdytteistä isoveljeä talliinsa kaipaakaan, mutta Fuchs-vanne on yhdistänyt Porsche- ja VW-harrastajia jo vuosikymmenten ajan. Fuchs-vanne näyttää nimittäin erittäin hyvältä minkä tahansa ilmajäähdytteisen Volkswagenin alla.
Aivan yksinkertaista Porschen vanteiden pullttaaminen volkkarin alle ei kuitenkaan ole. Porsche 356 -mallin pulttijako oli vielä sama kuin makaavalamppuisissa kuplavolkkareissa ja junakeuloissa, eli 5x205, mutta 911-mallista Porschen vanteissa on käytetty 5x130 pulttijakoa. Siksi volkkarin rumpuihin tai levyihin porattiin aikoinaan uusi jako tai käytettiin adaptereita. Pystylamppuisen kuplan 4x130 jako muuttuu Porsche-yhteensopivaksi poraamalla rumpuun neljä reikää lisää yhden täsmätessä Porschen jakoon.
Nykyään pulttijaon muuttaminen ilmajäähdytteiseen volkkariin on toki aiempaa helpompaa, kun varaosakauppojen virtuaalihyllyiltä voi tilata jarruosat valmiiksi poratulla 5x130 jaolla. Samalla Fuchs-vanteiden suosio on räjähtänyt. Alkuperäiset Fuchsit ovat myös Porsche harrastajien korkealle arvostamia. Niinpä alkuperäinen vannesarja onkin arvokas. Markkinoille on tullut repro-Fuchseja useilta eri valmistajilta. Niiden joukosta löytyy niin hyviä kuin huonojakin kopioita. Mielestäni onnistuneimmat ovat japanilaisen Flat4:n Fuchs-reprot, mutta mikään ei voita alkuperäisiä Fuchseja.
![1975-Porsche-911-TE-takaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1975 Porsche 911 museoauto taotuilla alkuperäisillä Fuchs-vanteilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1975-Porsche-911-TE-takaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1965 Volkswagen Karmann Ghia
![1965-Volkswagen-Karmann-Ghia-museoauto-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Valko-musta 1965 Volkswagen Karmann Ghia](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1965-Volkswagen-Karmann-Ghia-museoauto-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Volkswagen-Karmann-Ghia-repro-Fuchs-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Fuchs-tyylinen reprovanne Karmann Ghiassa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1965-Volkswagen-Karmann-Ghia-repro-Fuchs-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Volkswagen-Karmann-Ghia-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Volkswagen Karmann Ghia Espoon automuseon pihalla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1965-Volkswagen-Karmann-Ghia-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1960 Volkswagen Kastenwagen junakeula
![1960-Volkswagen-Kastenwagen-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1960 Volkswagen Kastenwagen junakeula](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1960-Volkswagen-Kastenwagen-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1960-Volkswagen-Kastenwagen-Junakeula-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1960 Volkswagen Kastenwagen junakeula takaa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1960-Volkswagen-Kastenwagen-Junakeula-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1987 Volkswagen Transporter T3 2.0L
![1987-Vollkswagen-Transporter-T3-Tolkki-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1987 Volkswagen Transporter T3 Fuchs-vanteilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1987-Vollkswagen-Transporter-T3-Tolkki-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1987-Vollkswagen-Transporter-T3-Fuchs-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Fuchs-aluvanne 5x112 jaolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1987-Vollkswagen-Transporter-T3-Fuchs-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1987-Vollkswagen-Transporter-T3-Tolkki-paku-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1987 VW Transporter T3 "Tölkki"](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1987-Vollkswagen-Transporter-T3-Tolkki-paku-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Empi Sprint Star ja 5-spoke vanteet
1963 Volkswagen Cal Look Beetle
![1963-Volkswagen-Kupla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1963 Volkswagen Cal Look Beetle](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1963-Volkswagen-Kupla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1963-Volkswagen-Kupla-Cal-Looker-turvakaari-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Turvakaari 1963 Cal Look volkkarin sisällä](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1963-Volkswagen-Kupla-Cal-Looker-turvakaari-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1963-Volkswagen-Kupla-CalLook-rengastus-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1963 Cla Look kuplan kapea eturengas](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1963-Volkswagen-Kupla-CalLook-rengastus-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1963-Volkswagen-Kupla-Cal-Looker-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Cal Looker kupla 5-pulttisilla Empi Sprintstareilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1963-Volkswagen-Kupla-Cal-Looker-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1966 Volkswagen T1 Sonderbus
![1966-Volkswagen-Sonderbus-21-ikkunaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1966 Volkswagen T1 Sonderbus Empin vanteilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1966-Volkswagen-Sonderbus-21-ikkunaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1966-Volkswagen-Sonderbus-kattoikkuna-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1966 VW Sonderbussin kattoikkuna](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1966-Volkswagen-Sonderbus-kattoikkuna-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1966-Volkswagen-Sonderbus-Empi-5-spoke-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Empi 5-spoke vanteet junakeula volkkarissa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1966-Volkswagen-Sonderbus-Empi-5-spoke-vanne-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1966-Volkswagen-Sonderbus-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1966 VW junakeula sonderbus ruohikolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1966-Volkswagen-Sonderbus-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1962 Volkswagen Pritschenwagen lavapakettiauto
![1961-Volkswagen-Pritschenwagen-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1962 Volkswagen Pritschenwagen pakettiauto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1961-Volkswagen-Pritschenwagen-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1961-Volkswagen-Pritschenwagen-peili-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Junakeula volkkarin taustapeili](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1961-Volkswagen-Pritschenwagen-peili-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1961-Volkswagen-Pritschenwagen-lava-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1962 avolava junakeula-volkkari](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1961-Volkswagen-Pritschenwagen-lava-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Slot mag vanteet
1957 Volkswagen Cal Looker ovaalikupla
![1957-Volkswagen-CalLooker-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1957 Volkswagen Cal Looker](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1957-Volkswagen-CalLooker-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1957-Volkswagen-CalLooker-pinkki-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Volkswagen ovaalikuplan pinkki sisusta](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1957-Volkswagen-CalLooker-pinkki-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1957-Volkswagen-CalLooker-takaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Pinkki 1957 Cal Look ovaalikupla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1957-Volkswagen-CalLooker-takaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Ne aidot ja alkuperäiset peltivanteet..
1972 Volkswagen Kupla VW1300
![1972-Volkswagen-Kupla-1300-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1972 Volkswagen Kupla 1300 Espoon automuseolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1972-Volkswagen-Kupla-1300-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1972-Volkswagen-Kupla-1300-vanne-koristekehalla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1972 kuplavolkkarin peltivanne koristekehällä](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1972-Volkswagen-Kupla-1300-vanne-koristekehalla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1972-Volkswagen-Kupla-1300-pystari-pystylamppu-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1972 kuplavolkkarin etulamppu](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1972-Volkswagen-Kupla-1300-pystari-pystylamppu-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1972-Volkswagen-Kupla-VW1300-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Vaaleansininen 1972 Volkswagen kupla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1972-Volkswagen-Kupla-VW1300-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1981 Volkswagen Derby 1.3L
![1981-Volkswagen-Derby-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1981 Volkswagen Derby ruohikolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1981-Volkswagen-Derby-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1981-Volkswagen-Derby-GLS-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Vaikka Derby on varsin modernin näköinen sedan, on auto yllättävän kevyt (omamassa 730kg) ja pienikulutuksinen. Ajan hengen mukaisesti takaluukussa lukee GLS, eli Esson baarin kulmapöytää mukaillen "galvanoidut listat sivuilla" :) Hienoa, että näitäkin on säilynyt näin hyvässä kunnossa.](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1981-Volkswagen-Derby-GLS-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Espoon Automuseon Piikkinokka-Mosse
![Piikkinokka-Mosse-Espoon-Automuseo-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Piikkinokka-Mosse Espoon automuseolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/Piikkinokka-Mosse-Espoon-Automuseo-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1972 Volkswagen Karmann Ghia TC
![1972-Volkswagen-Karmann-Ghia-TC-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1972 Volkswagen Karmann Ghia TC Brasiliasta](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1972-Volkswagen-Karmann-Ghia-TC-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Pinnavanteet
1920 Willys-Overland Touring Car rodi
![1920-Willys-Overland-Touring-Car-rodi-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1920 Willys-Overland Touring Car rodi](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1920-Willys-Overland-Touring-Car-rodi-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1965 IŽ Planeta 350cc museomoottoripyörä sivuvaunulla
![1965-IC-IZH-moottoripyora-sivuvaunulla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 IZH museomoottoripyörä sivuvaunulla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1965-IC-IZH-moottoripyora-sivuvaunulla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Tsaarinajan Venäjä oli moottoritekniikan edelläkävijä
Nyky-Venäjän moottoritekniikkaa ei voi paksuimpienkaan valko-sini-punaisten lasien läpi sanoa maailman edistyksellisimmäksi. Reilu vuosi sata sitten tilanne oli kuitenkin toinen. Jo 1700-luvun lopulla Venäjällä valmistettiin kaksisylinterinen höyrykone ja ensimmäinen polttomoottorikäyttöinen moottoriajoneuvo esiteltiin tsaarille vuonna 1896.
Mummo Ankan auton esikuvaa, Anderson Electric Car Companyn sähköauto Detroit Electricia valmistettiin vuosina 1907-1939, mutta ensimmäinen sähköauto se ei kuitenkaan ollut, vaan niitä suunniteltiin eri puolilla maailmaa jo 1800-luvun lopussa. Näin tapahtui myös Venäjällä, jossa Hippolyte V. Romanov esitteli tsaarille toimivan sähköauton vuonna 1899.
Venäjän ensimmäiset moottorimessut pidettiin vuonna 1907. Silloin moottoriajoneuvojen valmistajia silloisessa emämaassamme oli jo useita. Autonomiseen Suomeenkin oli perustettu jo ennen messuja Otto Brandt Oy ajoneuvojen maahantuontia varten.
IŽ – kapitalistisen länsipyörän sosialistisempi versio
Bolshevikkien johtaman sosialistisen vallankumouksen ja sisällissodan seurauksena yritysten omaisuus takavarikoitiin ja omaan yrittämiseen suhtauduttiin enemmän kuin nihkeästi. Hyvin alkanut tekninen kehitys hiipui reiluksi vuosikymmeneksi. IŽ Iževskin asetehtaassa Keski-Venäjällä aloitettiin moottoripyörien suunnittelu 1920-luvun jälkimmäisellä puoliskolla.
Ensimmäinen malli IŽ 1 esiteltiin neuvostojohdolle vuonna 1928. Pyörässä oli amerikkalaistyylinen V-Twin suuritilavuuksinen 1200cc moottori. Pian Iževskin insinöörit käänsivät katseensa vanhalle mantereelle ja valmistivat omia versioitaan eurooppalaisista pienimoottorisista kaksitahtisista moottoripyöristä. Sotavuosia edeltäneissä IŽ-pyörissä voi hyvin nähdä piirteitä niin Adlereista kuin DKW:n malleista.
Varsinainen massatuotanto alkoi vasta sodan päättymisen jälkeen vuonna 1946, kun raskaasti kärsinyt kansa piti saada nopeasti takaisin liikkeelle. Ensimmäinen malli oli IŽ 350, joka oli melko suora kopio saksalaisesta DKW NZ-350 pyörästä. Mallista kehitettiin vuosien varrella useita versioita.
Merkittävin uusi IŽ-malli oli Brysselissä vuonna 1957 suurelle yleisölle esitelty IŽ Jupiter ja siitä jatkokehitetty IŽ Planeta, joka tuotiin markkinoille vuonna 1962. Tosin sosialistisessa neuvostotasavaltojen liitossa elettiin suunnitelmataloudessa, eikä valtakunnassa mitään varsinaisia markkinoita virallisesti ollut.
Markkinatalouden lakien hellään puristukseen neuvostopyörät joutuivat vasta rautaesiripun ylitettyään. Pyöriä vietiin Varsovan liiton maiden ohella myös kapitalistiseen länteen, mm. meille tänne Suomeen, jossa pyöriä myytiin IC-merkkisinä.
![1965-IC-IZH-moottoripyora-nopeusmittari-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI IŽ 350 moottoripyörän nopeusmittari](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1965-IC-IZH-moottoripyora-nopeusmittari-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-IC-IZH-moottoripyora-sivuvaunulla-takaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI IŽ 350 Planeta sivuvaunullinen museomoottoripyörä](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1965-IC-IZH-moottoripyora-sivuvaunulla-takaa-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1985 Lotus Esprit 2.2L RHD museoauto
![1985-Lotus-Esprit-urheiluauto-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Punainen 1985 Lotus Esprit 2.2L urheiluauto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1985-Lotus-Esprit-urheiluauto-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1985-Lotus-Esprit-keskimoottori-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1985 Lotus Espritin ikkunalinja](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1985-Lotus-Esprit-keskimoottori-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1985-Lotus-Esprit-brittiauto-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Punainen 1985 Lotus Esprit](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/1985-Lotus-Esprit-brittiauto-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![Ruosteisia-VW-osia-Espoon-automuseolla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Volkkarin osia Espoon VW Swapissa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/Ruosteisia-VW-osia-Espoon-automuseolla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![Kauppa-kay-rompetorilla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Vanhojen volkkarinosien myyntiä rompetorilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2021/10/Kauppa-kay-rompetorilla-Espoon-Vintage-VW-Swap-2021-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0