Kuvaraportti: Volvo Amazon Treffit 2019
Amazonissa on rokkenrollia
Hyvinvointikartano Kaisankodin porttia vartioivien kivipylväiden välistä pihamaalle saapuvia Volvo Amazon -harrastajia tervehtii yksi Volvo Amazon Treffit tapahtuman järjestäjistä, Timo Pessala, joka itsekin on saapunut Espooseen sinisellä Amazonillaan Valkeakoskelta.
– Auto on vuoden 1970 mallinen Volvo Amazon. Sillä on ajettu puoli miljoonaa kilometriä. Isä ajoi autolla kesät talvet 13 vuoden aikana yli 300 000 ja itse olen ajanut sellaisen 200 000 kilometriä.
– Ihastuin tähän autoon jossain vaiheessa ollessani teini-ikäinen. Meillä ei ollut jenkkiautoja, mutta tässä oli jotain rokkenrollia. Sitten pitkin 80-lukua tutustuin Amazon harrastajiin ja aloin kiertää tapahtumissa, Timo kertoo.
Haastattelun keskeyttää hetkeksi vihreä kaksiovinen Amazon, jolla tapahtumaan saapuvat harrastajat ovat selvästi Timolle tuttuja. Timo ohjaa Amazonin parkkiin lähes täydelle kentälle ja laskee jo 50 autokunnan saapuneen tapahtumaan kehnosta sääennusteesta huolimatta.
– Viime vuonna oltiin Tampereen lähellä Idea parkissa. 70 Amazonin jälkeen seottiin laskuista, eli sinne tuli yli 70 Amazonia. Amazon on yleinen harrasteauto, harrastajia on satoja ja liikenteessä yli 1000 Amazonia, kuvailee Timo Pessala Amazon harrastajien määrää Suomessa.
Amazon-harrastus vei mennessään
Timo Pessala on sitä mieltä, että aikuisella miehellä pitää olla joku harrastus. Hänelle itselleen se on isältä peritty Volvo Amazon.
– Tämä on jotenkin sellainen automalli, että tiedän, että täälläkin on sellaisia tyyppejä, että kun isä on harrastanut Amazoneja, niin poika tulee perässä ja aloittaa Amazonin rakentelun. Mulla itsellä on vaan tämä auto, mulla ei ole ollut mitään muita harrasteautoja koskaan. Olen vienyt tämän auton tarinaa eteenpäin ja jatkossakin aion viedä, Timo kertoo.
Vapaa-ajan lisäksi Volvo harrastukseen saa uppoamaan myös rahaa ja joskus erikoisosia hankkiakseen on matkustettava merta edemmäs kalaan.
– Overdrive, loikkarilaatikko, tähän autoon tuli 16 vuotta sitten vuonna 2003. Se muutti auton luonnetta totaalisesti, kun mennään 80 km/h vauhdista kovempaa. Erittäin hyödyllinen ja haluttu lisävaruste. Sitten olen noita GT-amazonin varusteita hankkinut muitakin, eli siellä on kierroslukumittaria ja GT:n kaatohelat etupenkeissä. Ruotsia myöten olen joskus ollut varaosamarkkinoilla.
"Myy se Saksaan ja ota siitä rahat!"
Television autonrakentelusarjojen ja Saksaan Suomesta myytyjen harrasteautojen myötä klassikoautojen hinnat ovat viime vuosina nousseet Suomessakin, joskin Euroopan hintatasoon on vielä matkaa. Moni harrastaja onkin joutunut vastaamaan työkavereidensa tai sukulaistensa uteluihin autonmyyntiaikeistaan ja mahdollisesta myynnillä rikastumisesta.
– Nyt kun ollaan iässä 50 vuotta ylitetty, niin usein kysytään, että mitäs meinaat tolle autolle tehdä? Se on ihan aiheellinen kysymys. Meinaatko laittaa sen myyntiin ja ottaa siitä ne rahat kenties Saksasta. Nämä on ihan näitä viime aikaisia juttuja. Vai annatko olla hamaan tappiin ja se tuottaa sulle harrastamisen iloa ja ihmisten kohtaamista ja tällaisia miittejä?, Timo pohtii.
– Nämä tapahtumathan on ihan älyttömän hienoja. Aurinko paistaa ja ihmiset on hyväntuulisia, täällä on kymmeniä Amazoneja. Haluanko, että mun elämä on tämmöistä, enkä murehdi tulevaisuutta? Antaa perikunnan sitten myydä auto ja tehdä sille mitä vain, vai laitanko sen sinne Saksaan myyntiin ja saan siitä huomattavasti enemmän rahaa, kuin mitä suomalaiset harrastajat haluaa tällaisesta maksaa.
– Kyllä ne pyörii mielessä, mutta mitään radikaalia tuskin teen tässä vuosiin vielä. Jos terveyttä riittää, niin kyllä edelleen haluan järjestää ja olla mukana Amazon treffeillä ja muutenkin pyöriä tapahtumissa, Timo päättää.
1960 Volvo Amazon Sport B16B
1964 Volvo Amazon Farmari
Kuin Michelangelon lihaksikas David-patsas
Elokuun kolmantena päivänä kesällä 1956 Volvo esitteli tummiin pukuihin sonnustatuneelle jälleenmyyjien joukolle Skövdessä kokonaan uuden henkilöauton, Volvo P120 Amazonin. Kaksivärinen, leveillä valkosivurenkailla varustettu matalan virtaviivainen Amazon poikkesi muotoilultaan Volvon aiemmasta korkeasta linjasta. Amazonin muotoilija Jan Wilsgård onkin osuvasti sanonut tavoitelleensa Amazonin muotoihin klassista veistoksenomaisuutta. Wilsgård tahtoi Amazonin näyttävän siltä, kuin sillä olisi peltiensa alla lihakset.
Vajaa kuukausi myöhemmin Amazon esiteltiin suurelle yleisölle Örebrossa, joka otti modernin neliovisen innostuneena vastaan. Suunnittelija Jan Wilsgård oli alun perin ajatellut Amazonin kaksioviseksi, mutta malliston laajeneminen kaksioviseksi toteutui vasta mallivuodelle 1961. Farmarikorisen Amazonin vuoro oli vuonna 1962.
Amazon peri 1,6-litraisen ja nelisylinterisen rivimoottorinsa, vaihteistonsa ja osittain taka-akselinsa Volvon vanhemmalta PV444-mallilta. Taka-akselin jousitusta muutettiin siirtämällä kierrejouset suoraan akselin päälle ja käyttämällä erillistä pitkittäistuentaa. Etuakselin ripustuksina olivat päällekkäiset kolmiotukivarret, joiden väliin sijoitettiin kierrejouset. Korien kokoamisesta Volvolla oli jo vuosien kokemus ja uuden Amazonin kori olikin yli 50% jäykempi kuin vanhan mallin.
Volvo Amazonin valmistus jatkui aina vuoteen 1970 asti. Sinä aikana mm. moottorin koko kasvoi ensin 1,8- ja sitten 2,0-litraan ja teho lähes kaksinkertaistui 60 hevosvoimasta 118 hevosvoimaan. Volvo Amazon oli ensimmäinen sarjatuotannossa ollut automalli, jossa oli vakiona kolmipisteturvavyöt.
Kuusysi customit
1969 Volvo Amazon B20 Custom
1969 Volvo Amazon B30 Custom
Toivo Suden 1967 Volvo Amazon Farmari
Keikkaratsu lauluntekijälle
Laulaja lauluntekijä Toivo Suden naapurissa tuli kesällä 2016 myyntiin sedan-korinen Volvo Amazon. Kyseinen auto ei Suden omistukseen päättynyt ja hyvä niin, sillä kiertävän muusikon tarpeisiin porrasperäinen Amazon olisikin tiloiltaan auttamattomasti liian pieni. Amazon-kuume kuitenkin syttyi ja Toivo Susi aloitti farmarikorisen Amazonin etsinnän. Lopulta sopiva aihio löytyi keikkamatkalla Kajaanista.
Haettuaan Amazonin kotiin Sudella oli suunnitelmana käydä auton tekniikka läpi ja ottaa Amazon päivittäiseen ajoon. Mutta kuten autoharrastajat hyvin tietävät, sillä mikä alkaa pienellä ja nopealla remontilla, on tapana päättyä projektiksi, jossa auton osat ovat irrallaan ympäri autotallia, varastoa, olohuoneen lattiaa ja saunan lauteita.
Käyttöentisöity klassikko, joka ei jää huomaamatta
Toivo Suden Amazon purettiin ja auton koriin tehtiin tarvittavat peltityöt. Sen jälkeen auto sai uuden värin pintaansa ja sisusta käyttöentisöitiin sekä äänieristettiin. Monelle harrastajalle tuttua ikuisuusprojektia Suden Amazonista ei onneksi tullut, vaan jo kesällä 2017 Toivo Susi kiersi Amazonilla Suomea yli 7000 kilometriä kitarat ja äänentoisto takakontissa keikkapaikasta toiseen.
Volvo Amazon Treffeillä kotoaan Jyväskylästä Amazonilla saapunut Susi soitti tapahtumassa kaksi settiä omia lauluja ja lainabiisejä. Autotapahtumia ahkerasti kiertäneenä täytyy todeta, että hyvin esitetty live-musiikki nostaa tapahtuman aina seuraavalle tasolle. Huomio on taattu etenkin silloin, kun esiintyjä saapuu itsekin harrasteautolla paikalle.
Toivo Suden musiikkiin ja autoon voi tutustua tarkemmin osoitteessa www.toivosusi.fi.
Hiihtäjälegendan 1962 Volvo Amazon
Patinaa ja jenkkivanteita
1967 Volvo Amazon farmari
1967 Volvo Amazon farmari
1962 Volvo Amazon B18
Ensi vuonna uudestaan Amazon Treffeille
Wheels.fi kiittää ja kumartaa. Ensimmäinen vierailu Volvo Amazon Treffeillä ei jääne viimeiseksi, sillä tapahtumassa oli rento tunnelma ja ensikertalaisenkin oli helppoa tulla mukaan. Erityiskiitokset Timo Pessalalle ja Lauri Kivirannalle Amazonin historiaan ja tekniikkaan liittyvistä yksityiskohtaisista neuvoista. Ensi viikolla on luvassa erikoishaastettelu tapahtumassa mukana olleista Amazon-harrastajista, joiden autolla on erittäin mielenkiintoinen historia.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0