![Ferrari-museon-sisaankaynti-Maranellossa-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Ferrari-museon sisäänkäynti](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/Ferrari-museon-sisaankaynti-Maranellossa-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Kuvaraportti: Maranellon Ferrari-museo [osa 1/3]
– Ferrarit moottoripyöristä 2+2-paikkaisiin käyttöautoihin –
Maranello on Ferrari-fanien Mekka
Pieni Maranellon teollisuuskaupunki Pohjois-Italiassa Milanosta Bolognaan johtavan A1-moottoritien varrella on ehdottomasti tutustumisen arvoinen matkakohde jokaiselle Ferrarin historiaa arvostavalle fanille ja suoranainen mekka automerkkiä tulenpalavalla poltteella kannattaville Tifosi-faneille. Maranello lienee ainoa 17 000 asukkaan pikkukaupunki, jolle on oma ulosajonsa ja opastekylttinsä suoraan valtakunnan ykköstieltä. Eikä suotta, onhan Ferrarin punaista hengittävä kaupunki koko Italian yhteinen yleydenaihe.
Maranellon voi käytännössä jakaa kahteen osaan. Siihen, joka on Ferrarin omistuksessa ja siihen, joka ei ole. Jälkimmäisessä osassa ei San Biagio kirkon ja modernin kirjastorakennuksen lisäksi ole juurikaan nähtävää. Ferrarin omistamassa osassa sen sijaan autoilun historiasta ja kilpa-autoilusta kiinnostuneille koettavaa ja nähtävää on sitäkin enemmän, sillä käytännössä jokainen liike pikaruokapaikoista autovuokraamoihin elää Ferrarista.
Ferrarin tehtaalle ei ilman vaativia etukäteisjärjestelyjä tai auton ostamista ole vierailla asiaa. Formula 1 -tehtaan osalta turvatoimet ovat vielä tavallista autotehdastakin kattavammat. Maranellon ytimestä löytyvään Galleria Ferrari -automuseeon sen sijaan ovat satunnaiset matkailijatkin tervetulleita.
![Ferrarin-logo-Maranellon-korskuva-orhi-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Ferrari-museon logo museon seinässä](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/Ferrarin-logo-Maranellon-korskuva-orhi-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![Lipunmyynti-paasylippu-hinnat-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI-46 Ferrari-museon lipunmyynti Maranellossa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/Lipunmyynti-paasylippu-hinnat-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI-46.jpg)
Ferrarin kaksipyöräinen yllätys
Maranellon Ferrari-museon sisäänkäyntiä hallitsevat Formula 1 -autot ja -tuotteet, mutta varsinainen näyttelyosasto alkaa yllätyksellä. Ensimmäisenä vastaan tulee moottoripyörä, jonka Ferrariksi tunnistaa lokasuojaan maalatusta korskuvasta orhista. Mitä ihmettä, onko Ferrari valmistanut moottoripyöriäkin? Kyllä on.
Enzo Ferrari aloitti kilpa-autotallin rakentamisen vuonna 1929, mutta jo muutamaa vuotta myöhemmin hän halusi laajentaa tallia perustamalla Moto Scuderia Ferrari -osaston vastaamaan kilpatoiminnasta moottoripyörillä. Vaikka Enzo oli loppuun asti isänmaallinen italialaisen insinööritaidon puolestapuhuja, valitsi hän kilpapyörien rakentamiseksi yhteistyökumppaniksi brittiläisen Rudgen, jolla oli Euroopan sarjoissa ajettu useita mestaruuksia.
Yhteistyö tuotti myös tulosta, sillä vuonna 1934 italialainen Giordano Aldrighetti voitti Ferrari Rudge 500TT pyörällä Targa Florion ja Italian mestaruuden. Voitosta huolimatta Moto Scuderia Ferrarin taival päättyi lähes yhtä yllättäen kuin oli alkanutkin, sillä 1930-luvun suuri lama lohkaisi Ferrarin kilpatallin budjetista pois suuren palan ja Rudgen käyttämät työntötankomoottorit alkoivat olla kilpailijoihin verrattuna vanhanaikaisia. Vuonna 1935 Enzo Ferrari hyllytti kilpailutoiminnan kaksipyöräisillä ja myi Ferrari Rudge kilpapyörät pois.
1934 Scuderia Ferrari Rudge 500TT replica
![1934-Scuderia-Ferrari-Rudge-500TT-moottoripyora-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1934 Scuderia Ferrari Rudge 500TT replica](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1934-Scuderia-Ferrari-Rudge-500TT-moottoripyora-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1934-Scuderia-Ferrari-Rudge-500TT-Ferrari-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Giordano Aldrighettin 1934 Moto Scuderia Ferrari Rudge 500TT](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1934-Scuderia-Ferrari-Rudge-500TT-Ferrari-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1947-Ferrari125-V12-kilpa-auto-PublicDomain-WheelsFI 1947 Ferrari 125S kilpa-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1947-Ferrari125-V12-kilpa-auto-PublicDomain-WheelsFI.jpg)
Miksi Ferrari on aina luottanut V12-moottoreihin?
Vaikka viimeinen V12-moottorilla Formula 1 maailmanmestaruuden voittanut malli olikin vuoden 1995 Ferrari 412 T1, yhdistetään Ferrari edelleen V12-moottoreihin. Nykyisten jatkuvasti tiukentuvien päästömääräysten aikakaudella V12-moottoreiden valmistaminen on tullut aiempaa hankalammaksi, mutta Ferrarin moottorivalikoimista niitä löytyy yhä edelleen, eikä valmistajalla ole aikomustakaan niistä luopua kuin pakon edessä.
Mistä Ferrarin kiintymys V12-moottoreihin johtuu? Vastaus on yksinkertainen: Ferrarin perustajan Enzo Ferrarin perinne velvoittaa. V12-moottoreista tuli kiinteä osa Ferrarin perintöä ensimmäisestä Ferrarin kokonaan itse rakentamasta vuoden 1947 Ferrari 125S autosta alkaen. Enzo Ferrari mieltyi kuutiotilavuudeltaan varsin pienikokoisiin, vapaasti hengittäviin V12-moottoreihin. Tällaisen moottorin kuutiotilavuus jakaantuu varsin pieniin sylintereihin, joista voidaan tehdä kevytrakenteiset. Tällöin kampiakseli ei vaadi suuri vastapainoja, sisäinen vastus pienenee ja moottoreita voidaan kierrättää korkeilla kierrosluvuilla.
Ferrarin ensimmäisen, suunnittelijansa Gioacchino Colombon mukaan nimetyn Colombo 125 V12-moottorin kuutiotilavuus oli vain 1,5 litraa. Moottori tuotti 118 hevosvoimaa, joka tuolloin oli käsittämätön saavutus niin pienestä koneesta. Ei olekaan ihme, että Ferrari 125S auto voitti heti ensimmäisenä vuotenaan 6/14 osakilpailua. Voittojen myötä korkealta kiertäneestä Ferrarin V12-moottorista tuli käsite, osa Ferrarin voitokasta legendaa, josta Enzo Ferrari piti kiinni loppuun asti.
![1948-Ferrari-166-2L-V12-moottori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1948 Ferrari 166 2,0-litran V12-moottori](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1948-Ferrari-166-2L-V12-moottori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Mille Miglia – tuhat mailia ruutulipulle
1953 Ferrari 340MM
![1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-voittaja-auto-edesta-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Sininen 1953 Ferrari 340MM](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-voittaja-auto-edesta-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-kilpa-auto-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1953 Ferrari 340MM Vignale Spider](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-kilpa-auto-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-ratti-kojelauta-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1953 Ferrari 340MM Vignale Spiderin ohjaamo](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-ratti-kojelauta-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-pinnavanne-spinneri-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1953 Ferrari 340MM pinnavanne ja spinneri](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-pinnavanne-spinneri-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-kilpa-auto-takaa-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Sininen 1953 Ferrari 340MM Vignale Spider](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1953-Ferrari-340MM-MilleMiglia-kilpa-auto-takaa-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1956 Ferrari 290MM
![1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-voittaja-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1956 Ferrari 290MM Mille Miglia](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-voittaja-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-numero-14-voittaja-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Punainen 1956 Ferrari 290MM Juan Manuel Fangio](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-numero-14-voittaja-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-vaihteisto-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Ferrari 290MM vaihdekeppi](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-vaihteisto-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-mittaristo-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1956 Ferrari 290MM kilpa-auton mittaristo](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-mittaristo-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-kojelauta-ohjaamo-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1956 Ferrari 290MM kilpa-auton ohjaamo](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-kojelauta-ohjaamo-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-keula-ilmanotto-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1956 Ferrari 290MM auton keula](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-keula-ilmanotto-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-korskuva-orhi-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Ferrarin korkuva orhi kilpa-auton kyljessä](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1956-Ferrari-290MM-MilleMiglia-korskuva-orhi-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Ferrarin korskuvan orhin historia
Ferrarin takajaloilleen noussut korskuva orhi symboli juontaa juurensa italialaisen ensimmäisen maailmansodan lentäjän Francesco Baraccan hävittäjiin. Baracca koristeli lentokoneensa pienellä mustalla takajaloilleen nousseella orhilla, jonka häntä tosin uhkarohkeuden symbolina osoitti alaspäin.
Francesco Baracca menehtyi ilmataistelussa vuonna 1918. Nuori Enzo Ferrari tutustui sodan jälkeen Baraccan äitiin kreivitär Paolina Baraccaan, joka näki Enzo Ferrarin ensimmäisen voiton Alfa Romeon kuljettajana kesäkuussa 1923. Kreivitär ehdotti voiton jälkeen, että Enzo ottaisi edesmenneen poikansa korskuvan orhin voittaja-autonsa symboliksi.
Kansainvälisesti tunnetuksi tuotemerkiksi Maranellon korskuva orhi kasvoi V12-moottorisen Ferrari 125S auton menestyksen myötä.
Italialaista käsityötä kauneimmillaan
![1966-Ferrari-365P-Pininfarina-puumuotti-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Ferrari 365P auton puumuotti](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1966-Ferrari-365P-Pininfarina-puumuotti-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1966-Ferrari-365P-puumuotti-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1966 Ferrari 365 Pininfarinan puumuotti](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1966-Ferrari-365P-puumuotti-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1954-Ferrari-750-Monza-Spider-alumiinikori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Ferrari 750 Monza mallin alumiininen kori](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1954-Ferrari-750-Monza-Spider-alumiinikori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1954-Ferrari-750-Monza-Spider-pelivalmis-kori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1954 Ferrari 750 Monza Spider kilpa-auton kori](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1954-Ferrari-750-Monza-Spider-pelivalmis-kori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1954-Ferrari-750-Monza-Spider-kori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1975 Ferrari 750 Monza Spider](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1954-Ferrari-750-Monza-Spider-kori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1954-Ferrari-750-Monza-maalattu-alumiinikori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Punainen 1954 Ferrari 750 Monzan kori](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1954-Ferrari-750-Monza-maalattu-alumiinikori-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1958 Ferrari 250GT Berlinetta "Tour de France"
![1958-Ferrari-250-GT-Berlinetta-Tour-de-France-voittaja-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1958 Ferrari 250GT Berlinetta Tour de France](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1959-Ferrari-250-GT-Berlinetta-Tour-de-France-voittaja-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1958-Ferrari-250-GT-Berlinetta-Tour-de-France-pisarapeili-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1958 Ferrari 250 GT Berlinettan pisarapeili](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1959-Ferrari-250-GT-Berlinetta-Tour-de-France-pisarapeili-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1958-Ferrari-250-GT-Berlinetta-TDF-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1958 Ferrari 250 GT Berlinetta TDF](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1959-Ferrari-250-GT-Berlinetta-TDF-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1969 Ferrari Dino 246 GT
![1969-Ferrari-Dino-246-GT-2.4L-V6-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1969 Ferrari Dino 246 GT](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1969-Ferrari-Dino-246-GT-2.4L-V6-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1969-Ferrari-Dino-246-GT-takavalot-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1969 Ferrari 246GT Dinon takaalot](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1969-Ferrari-Dino-246-GT-takavalot-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1969-Ferrari-Dino-246-GT-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Punainen 1969 Ferrari Dino 246GT takaa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1969-Ferrari-Dino-246-GT-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Käyttöautoa etsimässä? 2+2 -paikkaiset Ferrarit
1967 Ferrari 330 GT 2+2
![1967-Ferrari-330GT-2+2-SeriesII-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1967 Ferrari 330GT 2+2](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1967-Ferrari-360GT-22-SeriesII-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1967-Ferrari-360GT-2+2-SeriesII-keula-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 330GT mallissa oli Ferrarin uusi 4,0-litrainen V12-moottori, joka 6600 kierroksella tuotti tasan 300 hevosvoimaa.](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1967-Ferrari-360GT-22-SeriesII-keula-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1967 Ferrari 330GT 2+2 SeriesII Pininfarina vanne 1967 Ferrari 330GT 2+2 vanne](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1967-Ferrari-360GT-22-SeriesII-Pininfarina-keula-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1967-Ferrari-330GT-2+2-SeriesII-takaa-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1967 Ferrari 330GT 2+2](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1967-Ferrari-360GT-22-SeriesII-takaa-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
1989 Ferrari 412 2+2
![1989-Ferrari-412-Pininfarina-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1989 Ferrari 412 2+2](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1989-Ferrari-412-Pininfarina-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1989-Ferrari-412-keula-ajovalot-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Sininen 1989 Ferrari 412 edestä](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1989-Ferrari-412-keula-ajovalot-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1989-Ferrari-412-Pininfarina-Michelin-TRX-vanne-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Michelin TRX-rengas Ferrari 412 vanteella](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1989-Ferrari-412-Pininfarina-Michelin-TRX-vanne-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1989-Ferrari-412-Pininfarina-Enzo-Ferrari-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Ferrari 412 2+2 Pininfarina](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/1989-Ferrari-412-Pininfarina-Enzo-Ferrari-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Enzo Ferrari 1923–1978
![Enzo-Ferrarin-tyohuone-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI-38 Enzo Ferrarin työhuone](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/04/Enzo-Ferrarin-tyohuone-Ferrari-museo-Maranello-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI-38.jpg)
Kuvaraportti Maranellosta jatkuu..
Sarjan seuraavassa osassa tutustutaan Ferrarin tuoreempiin malleihin ja moottoritekniikkaan sekä Maranellon Ferrariin kietoutuvaan turistibisnekseen ja viimeisessä osassa Ferrarin Formula 1 -historiaan.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0