Kuvaraportti: Keravan Cafe Racing 10.2025
Perinteinen kokoontumispaikka myllerryksessä
1977 Chrysler New Yorker Brougham HT 400cid V8
1959 DeSoto Fireflite Sportsman 2d hardtop
1971 Oldsmobile Cutlass 455cid V8
Oldsmobilen 455 Rocket V8-mahtimoottori
Oldsmobile on merkkinä poistunut autoteollisuuden näyttämöltä, mutta sen perintö elää vahvana. Yksi Oldsmobilen merkittävistä saavutuksista oli vuonna 1968 esitelty 455 kuutiotuuman (7.5L) Rocket V8-moottori. Isolohko-Rocketin erikoisuus on sen poikkeuksellisen laaja käyttö Oldsmobilen mallistossa, sillä moottoria asennettiin niin 442-muskeliautoon, Delta 88 -perhesedaniin, malliston huipulta löytyneeseen full size 98-malliin kuin etuvetoiseen Toronadoonkin, jolla GM kokeili ensimmäistä kertaa siipiään etuvetoisen auton valmistajana.
Tehoa 455 Rocket tarjosi malliversiosta riippuen 310–400 hv ja vääntöä parhaimmillaan yli 670 newtonmetriä, mikä teki moottorista muskeliajan mittapuullakin todellisen voimapaketin. Moottorin ansiosta Oldsmobile kilpaili tehokkaiden katuautojen herruudesta 1970-luvun vaihteessa mm. legendaarisella 442 W30 -mallillaan. Menestyksen myötä markkinointiosaston mainoslauseissa 455cid Rocketin vauhdittama Oldsmobile vääntyikin menohaluja paremmin kuvaavaksi ”Youngmobileksi”.
Youngmobilen nousukiitoa ei kuitenkaan kestänyt kovin pitkään. Moottorin suorituskykyä latistettiin useaan otteeseen 1970-luvun alussa kiristyneiden päästömääräysten astuttua voimaan ja polttoainekriisin iskettyä voimalla amerikkalaiseen autoteollisuuteen. Jo mallivuodelle 1971 puristuksia laskettiin lukemasta 10.5:1 lukemaan 8.5:1 ja W30-tehomallin nokka-akselikin vaihtui miedompaan versioon. Tehot putosivat ja 455:n kulta-aika hiipui muutosten myötä nopeasti. Mallivuonna 1975 ei Rocket 455 enää rikkonut 200 hevosvoiman rajapyykkiä, joten moottori oli enää vain varjo entisestä muskeli-V8:sta.
Kuristetusta lopustaan huolimatta Oldsmobilen Rocket 455 muistetaan ennen kaikkea ja täysin ansaitusti legendaarisena palana amerikkalaista muskeliautohistoriaa. Eikä 455 Rocketin taival mitenkään surullisesti päättynyt, sillä vuosina 1973-1976 se vauhditti GMC Motorhomea, joka on ehdottomasti yksi 1970-luvun amerikkalaisen autoteollisuuden design-ikoneista.
1963 Ford F100 Flareside
Fordin harvinainen harha-askel
Lähes kaikki innovaatiot, jotka Ford teki F-100 pickupinsa kehitystyössä, osoittautuivat menestyksiksi, joita kilpailijat kopioivat omiin malleihinsa. 1960-luvulle tultaessa Fordilla hamuttiin entistä suurempaa kakkua markkinasta houkuttelemalla F-100 hyötyauton ostajiksi kokonaan uusi kohderyhmä, joka ei ollut aiemmin ostanut hyötyajoneuvoja. Lava-autosta haluttiin tehdä entistä selkeämpi vaihtoehto perheen ykkösautolle. Tämä päätös osoittautui Fordille harvinaiseksi harha-askeleeksi.
F-100 mallistossa Styleside-korimalli oli noussut autonostajien suosikiksi. Fordilla päätettiin siirtyä F-100 ja F-250 Styleside mallien tuotannossa moderniin ja saumattomaan itsekantavaan unibody-rakenteeseen. Unibody oli aluksi tarjolla rinnan perinteisen rungon päälle rakennetyn F-100 mallin kanssa. Tarkoitus oli tulevaisuudessa siirtyä kokonaan tyylikkäältä näyttäneeseen ja valmistuskustannuksiltaan edullisempaan unibodyyn, mutta ratkaisu osoittautui etenkin hyötykäytössä katastrofiksi.
F-100/F-250 Unibody ei kestänyt erillisrungolle edelleen rakennetun Flareside ”stepparin” ja nelivetomallien tavoin kuormaa, vaan rungon joustamattomuus aiheutti korin vääntymistä, joka sai ovet avautumaan itsestään tai jumittumaan kiinni. Ford luopui nopeasti vuosina 1961-1963 valmistetusta unibodystä ja siirtyi uusien innovaatioiden pariin, kuten mallivuodelle 1965 esiteltyyn Twin-I-beam -etuakselistoon ja vuotta myöhemmin tarjolle tulleeseen nelioviseen Crew Cab -malliin.
Jälkiviisaana voidaan todeta, että ongelmista huolimatta Ford itseasiassa onnistui siinä, mitä se alun perin lähti 1961 esitetyllä neljännen sukupolven F-100 pickupilla tavoittelemaan. Pickupista tuli entistä laajemman ostajakunnan ykkösvaihtoehto ja entistä kiinteämpi osa amerikkalaista elämäntapaa.
1972 Pontiac LeMans 2d HT coupe
1956 Mercury Monterey 4d sedan 312cid V8
1966 Chrysler 300 2d HT 440cid V8
1965 Dodge Dart GT "hottentotti"
Lue hottentotti-Dartin tarina: Thony Nymanin 1965 Dart GT Hottentotti-custom
1990 Ford Mustang LX 5.0 V8 Performance
2007 Chevrolet Corvette 6.0 LS2
1962 Fiat Abarth 500
Lue tarina skorpionimerkin takaa: Carlo Abarth – Skorpionin tarina (osa 1)
1937 Chevrolet Master Deluxe Custom Coupe
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Artikkelikuvien lisenssi: CC BY-SA-NC 4.0
