![1964-Plymouth-Barracuda-kilpa-auto-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Plymouth Barracuda Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1964-Plymouth-Barracuda-kilpa-auto-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Kuvaraportti:
Historic Grand Race 2020
Ahveniston moottoriradalla juhlittiin Historic-ratasarjan 30-vuotista taivalta
Ratapäiviä ahkerasti kiertäneet Helsingin Sports Car Clubin ja Suomen vanhimman alfakerhon Club Alfa-Romeo Finlandin urheiluautoharrastajat ideoivat klassikkoautoille oman asfalttiratasarjan 1980-luvun lopussa. Yhdistys hanketta vetämään perustettiin syksyllä 1990 ja jo seuraavana vuonna Alastaron mottoriradalla järjestettiin ensimmäinen Historic Race Finlandin kisatapahtuma. Siitä lähtien Historic-ratasarjan eri luokissa asfaltilla on paalupaikasta ja sarjan voitosta taisteltu monipuolisella kisakalustolla.
Sarjan ensisijaisena tavoitteena on suomalaisen rata-autoilun historian kunnioittaminen ja kisakaluston vaaliminen. Monella Historic-kilpailuissa nopeinta ajolinjaa kuljettajansa käskyttämänä hakevalla kilpa-autolla onkin takanaan pitkä ja värikäs kilpailuhistoria. Sama koskee toki myös osaa kuljettajista, joista monella on vuosikymmenten kokemus niin kotimaan radoilta kuin kansainvälisistäkin ratasarjoista.
![1971-Ford-Escort-1300GT-1973-Ford-Escort-RS2000-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1971 Ford Escort 1300GT ja 1973 Ford Escort RS200](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1971-Ford-Escort-1300GT-1973-Ford-Escort-RS2000-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1969-Opel-Commodore-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1969 Opel Commodore Historic kilpa-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1969-Opel-Commodore-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1969-Opel-Commodore-ohjaamo-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1969 Opel Commodore Roadsport kilpa-auton ohjaamo](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1969-Opel-Commodore-ohjaamo-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1969-Opel-Commodore-3200-rata-auto-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1969 Opel Commodore Roadsport A rata-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1969-Opel-Commodore-3200-rata-auto-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Historicia ajetaan rakkaudesta lajiin ja vauhtiin
Historic-ratasarjan neljä kisaviikonloppua ja kahdeksan osakilpailua käsittävään sarjaan ilmoittautuu vuosittain yli 200 autokuntaa. Historicin osakilpailuissa rataa kierretään useissa eri luokissa, joiden kansainväliset säännöt mahdollistavat kilpailemisen hyväksytyllä kalustolla kotimaan sarjan ohella myös ulkomailla. Kansainvälisten Historic-luokkien lisäksi Historic Race Finlandin kilpailuissa on mukana myös kotimaisia luokkia, joihin kuulluvat mm. suosittu harrasteautoluokka Roadsport, Subaru Sport, SS1300, Locost ja Suomen vanhin rataluokka Mini 1000.
Lähtösuoran kuumalle asfaltille ryhmittyvät autot ovat täysverisiä kilpa-autoja, mutta samalla moni niistä on omistajansa harrasteauto ja silmäterä. Nähtävää ja menneiden vuosien loistoa riittää myös yleisölle. Minulle Historic Grand Racen ensikertalaisena olikin yllätys, kuinka kovaa ja tosissaan arvokkailla autoklassikoilla rataa kierretään ja voitosta taistellaan. Totiselle kilvanajolle varikon rento tunnelma oli sekin positiivinen yllätys. Historicia ajetaan rakkaudesta lajiin klassikkoautojen historiaa kunnioittaen.
![1974-Datsun-100A-1260cc-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1974 Datsun 100A 1260cc rata-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1974-Datsun-100A-1260cc-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1974-Datsun-100A-1260cc-HRF-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1974 Datsun 100A Historic-kilpa-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1974-Datsun-100A-1260cc-HRF-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1970-Opel-Manta-A-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1970 Opel Manta A historic pukeilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1970-Opel-Manta-A-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1974-Volkswagen-1303S-tankattavanaHistoric-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1974 Volkswagen 1303S Historic kilpa-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1974-Volkswagen-1303S-tankattavanaHistoric-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Petojen sukua
![1981-Fiat-Ritmo-75L-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1981 Fiat Ritmo 75L Historic rata-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1981-Fiat-Ritmo-75L-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1971-Fiat-600-Abarth-Berlina-Corsa-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1971 Fiat Abarth 600 Berlina Corsa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1971-Fiat-600-Abarth-Berlina-Corsa-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
V8-moottorin voimaa radalla ja rallissa
![1964-Ford-Falcon-V8-rata-auto-varikolla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Ford Falcon 289cid rata-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1964-Ford-Falcon-V8-rata-auto-varikolla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Ford-Mustang-Shelby-350-GT-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Ford Mustang Shelby 350GT kilpa-auto Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1965-Ford-Mustang-Shelby-350-GT-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Klassikkoautot Ahveniston historiallisella moottoriradalla
![1965-Saab-96-Monte-Carlo-850-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Saab 96 Monte Carlo 850](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1965-Saab-96-Monte-Carlo-850-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Ford-Cortina-GT-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Ford Cortina GT Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1965-Ford-Cortina-GT-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1964-BMW-1800TI-rata-auto-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 BMW 1800TI rata-auto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1964-BMW-1800TI-rata-auto-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1964-BMW-1800TI-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 BMW 1800TI Ahveniston moottoriradalla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1964-BMW-1800TI-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Ford-Cortina-GT-Timo-Ritala-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Ford Cortina GT rata-auto Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1965-Ford-Cortina-GT-Timo-Ritala-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Ford-Cortina-GT-Timo-Ritala-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Ford Cortina GT Ahveniston varikkokurvissa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1965-Ford-Cortina-GT-Timo-Ritala-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1964-Ford-Falcon-Sprint-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Ford Falcon Sprint V8 Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1964-Ford-Falcon-Sprint-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
30-vuotta suomalaista Historic-ratasarjaa
Elokuussa kaasuteltu Historic Grand Race 2020 oli järjestyksessään jo 30. Historic-ratasarjan pääkilpailu. Koronarajoitusten johdosta yleisöllä ei tänä vuonna ollut pääsyä Ahveniston varikkoalueelle, mutta tiiviit kisapäivät, 32 lähtöä, harrasteparkki ja loppukesän kuumin päivä yhdessä pitivät huolta siitä, että Ahvenistolla riitti nähtävää ja koettavaa.
Erityisen vaikuttavaa oli nauttia erityyppisten kisakäyttöön viritettyjen moottorien soundimaailmasta. Kaksitahtisen Saabin kisavireisen moottorin omalaatuinen äänimaailma jäi erityisesti mieleen. V8 Falconeiden jylinä käänsi ajatukset vakioautojen kisoihin vuosikymmenten taakse. Tämän lähemmäksi NASCAR:in kultavuosien tunnelmaa ei Suomessa pääse.
Gentlemen, start your engines!
![Historic-erikoisvakio-GTS-FA-kisalahto-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Historic-ratasarjan lähtö Ahveniston moottoriradalla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/Historic-erikoisvakio-GTS-FA-kisalahto-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Plymouth-Valiant-kurvissa-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Plymouth Valiant](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1965-Plymouth-Valiant-kurvissa-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1964-Ford-Falcon-V8-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Ford Falcon V8 Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1964-Ford-Falcon-V8-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1964-Ford-Falcon-Sprint-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Ford Falcon Sprint V8 Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1964-Ford-Falcon-Sprint-radalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1965-Saab-96-Monte-Carlo-850-kisassa-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Saab 96 Monte Carlo 850 Ahvenistolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1965-Saab-96-Monte-Carlo-850-kisassa-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Historic racing on elämäntapa
Moottoriurheilu on kallista, etenkin mitä lähempänä kansainvälistä huippua kilpaillaan. Historic rata-autoilu ei ole vain moottoriurheilua, vaan monelle lajin harrastajalle kyse on enemmänkin elämäntavasta.
Historicin säännöt ovat pitkään pysyneet muuttumattomina, joten mukaan lajin harrastajaksi voi lähteä ilman maailmanluokan sponsoreita. Tallin uumenissa pölyttyneen vanhan kilpa-auton saa elvytettyä takaisin radalle kohtuukustannuksin, eikä auton rakentaminenkaan harrasteluokkiin ole niin kallista, kuin vaikkapa Jyväskylän Suurajoihin osallistuminen.
Subaru Sport ja Locost
Historic-kisoissa rataa kiertävät Subaru Sport ja Locost -luokkien autot poikkeavat ulkonäöltään huomattavasti muiden luokkien menneiltä vuosikymmeniltä tutuista vakioautoista.
Locost-luokassa kilpaillaan Lotus Seven -tyyppisillä putkirunkoisilla yksipaikkaisilla urheiluautoilla, joiden moottorin suurin iskutilavuus on 2050cm3 ja laskennallinen teho 207 hevosvoimaa. Luokan synnyn innoittajana on toiminut Ron Campionin kirja Build Your Own Sports Car for as Little as 250 pounds. Kirjan nimen mukaisesti Locost-luokka tarjoaa mahdollisuuden nauttia autourheilusta pienin kustannuksin.
Subaru Sportit ovat englantilaisen Van Diemen tehtaan rakentamia kaksipaikkaisia täysiverisiä rata-autoja, jotka saapuivat Suomen moottoriradoille Keke Rosbergin lanseeramina vuonna 1990. Näiden 2,2-litraisella Subarun koneella ja vaihdelaatikolla varustettujen autojen formulamainen alusta on täysin säädettävä. Vanhimmat Subaru Sportit ovat jo saavuttaneen museoautoiän.
![2012-Locost-Yamaha-hinausauton-lavalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 2012 Locost Yamaha hinausauton lavalla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/2012-Locost-Yamaha-hinausauton-lavalla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![2012-Locost-Yamaha-hajonnut-ripustus-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 2012 Locost Yamahan vaurioitunut keula](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/2012-Locost-Yamaha-hajonnut-ripustus-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1998-Subaru-Sport-Anna-Hyrske-varikolla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Anna Hyrske 1998 Subaru Sport autossa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1998-Subaru-Sport-Anna-Hyrske-varikolla-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1998-Subaru-Sport-Anna-Hyrske-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1998 Subaru Sport ahveniston varikolla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1998-Subaru-Sport-Anna-Hyrske-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![Palkintojenjako.Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Palkintojen jako Historic Grand Race 2020 kilpailussa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/Palkintojenjako.Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
![1931-Ford-A-5-window-Coupe-rodi-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1931 Ford A 5window coupe rodi](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2020/08/1931-Ford-A-5-window-Coupe-rodi-Historic-Grand-Race-2020-Ahvenisto-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpg)
Historic-sarjan kausi 2020 päättyy Kymiringillä
Historic Race Finland ry:n 30-vuotinen juhlakausi kaasutellaan päätökseen uudella KymiRingin moottoriradalla. Lisätiedot tapahtumasta ja harrasteparkkiin ilmoittautuminen löytyvät tästä linkistä. Yhden kisapäivän kokemuksella uskallan suositella vahvasti Historic-sarjaa. Moottoriurheilu on parasta paikan päällä nautittuna.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0