Parhaat työkalut sopivat käteen vuosikymmenestä toiseen – 1971 Volvo 145 Express 2.5TDI
Iso Volvo valmiina palvelemaan, säässä kuin säässä
Kevyt kosketus kaukosäätimeen saa Volvon lukot naksahtamaan auki. Etuoven auetessa kabiinin lämmin ilma tulvii alkusyksyn kirpeydessä vasten kasvoja kuin toivottaakseen tulijan tervetulleeksi. Sisällä autossa sopiva asento löytyy Volvon tukevalla, ajanmukaisesti plyysiverhoillulla istuimella vaivatta. Katse kiertää puuratin kehän läpi auton tummanpuhuvalla kojelaudalla. Kaikki tarpeellinen on kuljettajan edessä tutuilla paikoillaan, valmiina palvelemaan. Horisontaalinen nopeusmittari, värikkäiden merkkivalojen rivistö, juuri oikealle taajuudelle pyöritetty nuppiradio ja Webasto-polttoaineenlämmittimen digitaalinen kello.
Avain taittuu nappia painamalla esiin kaukosäätimestä ja löytää etsimättä tiensä oikealle paikalleen rattipylväässä. Juuri sille kohdalle, johon Volvon insinöörit laskivat mediaaniruotsalaisen oikean käden osuvan. Kevyt pyöräytys ja dieselmoottorin hehkutuksen merkkivalo syttyy vain sammuakseen hetken kuluttua. Vähän voimakkaampi ranneliike ja viisisylinterin 2,5-litrainen TDI herää henkiin jossain tulipellin tuolla puolen. Moottorin käyntiääni on sivistyneen vaimea. Onhan kone jo valmiiksi lämmin.
Tämä Volvo on kuin käteen sopiva työkalu, tehty teitä varten.
Kytkin pohjaan, ensimmäinen vaihde silmään ja Volvo lähtee raskaasta varaosalastista piittaamatta vaivattomasti liikkeelle kohti määränpäätä. ”Ajattele millä ajat” kehotti Volvon mainoslause 1980-luvulla. Markkinointiosaston huoli on turha. Toinen ja kolmas vaihde, kiihdytys moottoritielle, neljäs vaihde, täyspitkän rekan perään jumahtaneen jonon ohitus, viides vaihde ja autostrada Volvon alla kiitää ohitse lain salliman korkeimman nopeuden puitteissa. Tämän auton ajamista ei tarvitse ajatella. Matka taittuu kelissä kuin kelissä vaivattomasti sporttisen ohuen ratin takaa tehostetun ohjauksen tarjoamasta ajotuntumasta nautiskellen.
Määränpään lähetyessä oikea jalka löytää huomaamatta keskimmäisen pedaalin. Vilkku oikealle ja tehostetut jarrut hoitavat lopun. Alhaalta vääntävä diesel muistuttaa kadunkulmissa murinallaan olemassaolostaan ja tekee ajamisesta kaupunkiliikenteessä vaivatonta. Päämäärä löytyy, koeajo on liian nopeasti ohi. Ennen autosta nousemista mielen valtaa ajatus. Entä jos oma käyttöautoni tarjoaisi samanlaisen ajokokemuksen? Tunnetta, tuoksuja, ääniä ja ärsykkeitä kaikille aisteille. Tämä Volvo tarjoaa jotain sellaista, joka omasta käyttöautostani on hautautunut vuosikymmenten kehitystyön alle. Tämä Volvo on kuin käteen sopiva työkalu, tehty teitä varten.
Mitä jos hankkisin käyttöautoksi vanhan Volvon?
Riihimäkeläisen Lauri Kivirannan Volvo-harrastus sai alkunsa isän katon kautta ympäriajetun vihreän Volvo Amazonin kunnostamisesta. Vuosien varrella Laurin tallissa on viivähtänyt useita niin sedan- kuin farmarikorisia Amazoneja ja niin kuin autoharrastajille usein käy, tontille ilmestyi ensirakkauden oheen saman merkin muita edustajia.
– Vihreä Amazon on edelleen tallessa. Seuraava tällainen harraste-Volvo oli 145 Sportti. Sitten rupesi kiehtomaan ajatus, että olisi käyttöautonakin vanha Volvo, Lauri kertaa harrastuksensa historiaa.
- Volvo-foorumilla nimimerkki Kulmamies kirjoitteli todella huikeesta projektista, jossa 145 Express Volvoon laitettiin 850 Volvosta kokonaan 5-sylinterinen TDI-tekniikka.
– Silloin ajattelin, että tommosen voisi rakentaa, jos ehtisi ja jaksaisi ja osaisi. Mutta ei sitä sitten oikein peliaikaa löytynyt, Lauri tiivistää monen autoharrastajan ikuisen pulman.
Mutta kuinka ollakaan, hieman myöhemmin Volvo-foorumilta tuttu tekniikanvaihto-Express tuli myyntiin. Lauri teki autosta Kulmamiehen eli Rami Rantasen kanssa kaupat.
– Sen jälkeen olen ollut Volvojen tiimoilta muutenkin Ramin kanssa tekemisissä ja Ramihan on ihan omaa luokkaansa. Ramin tallista on tullut aikanaan Tuulilasissa esitelty yli 400 hevosvoimainen valkoinen Amazon, sitten vielä vähän kovemmilla teholukemilla Pyhimys-Volvo. Ramin viimeisin erikois-Volvo on 162 Coupe, joka on oikeesti bemari, onko se nyt BMW e36 coupe, johon on vaihdettu Volvo 142:sen pintapellit ja 164 Volvon keula.
Rami Rantasen Volvo-projekteihin voi tutustua täällä.
Volvon moottorin vaihto ja tekniikan päivitys tuoreempaan TDI-tekniikkaan
Minkälainen tekniikka Expressissä on?
– Alunperin autossa oli B20, eli Volvon perusmoottori ja nelivaihteinen laatikko. Tämän hetkinen tekniikka on ’97 Volvo 850 tai V70 mallista. Moottori on lastutettu, eli penkitysteho on 174hv ja vääntö 370Nm.
– Kaksoismassavauhtipyörän semmonen normaali väännönsieto on 350Nm. Se on toistaiseksi kestänyt, mutta kyllä se vähän jyristää, jos autoa polkee liikaa. Vähän se muistuttaa, ettei pidä innostua liikaa tai sitten saa hommata jonkun järeämmän kytkimen ja vauhtiksen.
– Sitten siinä on 164 Volvosta lukollinen perä Detroit-locker lukolla ja harvempi 3,31 välitys. Noilla eväillä auto kiihtyy tosi mukavasti. Ehkä se matka-ajossa pyytäisi vähän loikkaria tai kuudetta vaihdetta, mutta on sillä tähän asti päästy ihan hyvin.
– Moottori on hyvin alueella kokoajan, eli jos sillä moottoritielläkin lähtee, niin ei tartte vaihtaa pienemmälle, pääsee vaivattomasti ohi.
Volvo 145 Express syntyi yleisön pyynnöstä
Jotkut ovat luulleet Laurin 145 Expressiä Volvosta rakennetuksi ruumisautoksi. Ruumisauto Express ei ole ikinä ollut. Farmarimallista 100-sarjan Volvoa tilavampi Express-kori on Volvon omaa suunnittelua ja tuotantoa. Volvon edellinen oma henkilöauton pohjalle rakennettu hyötyajoneuvo Volvo Duett oli aikansa monipuolisena tila-autona erittäin suosittu. Volvo lopetti Duettin valmistuksen vuonna 1969, mutta pian asiakkailta tuli pyyntö korvata Duett uudelle vastaavalla riittävän tavarankuljetuskapasiteetin tarjoavalla mallilla. Volvo Amazonista oli kyllä vuonna 1962 esitelty farmarimalli, mutta se ei ollut hyötyajoneuvoksi tarpeeksi iso.
Kaksi vuotta viimeisen Duettin valmistumisen jälkeen vuonna 1971 Volvo vastasi asiakkaidensa toiveisiin, sillä vuonna 1967 päivänvalon nähneen 100-sarjan Volvon mallisarjaan lisättiin korotetulla katolla varustettu Volvo 145 Express. Expressin kori on lasikuituista takaluukkua lukuunottamatta kokonaan peltinen ja Volvon omaa tuotantoa.
Tiedot Expressin tuotantomääristä vaihtelevat, mutta mitään suurta Duettin menestyksen kaltaista suosiota malli ei saavuttanut. Volvo itse valmisti noin 4000 Expressiä, loput tilattiin ruotsalaisilta koripajoilta menekin mukaan. Yhteensä autoja valmistui joidenkin virallisten julkaisujen mukaan 7218 kappaletta. Viimeiset Volvo Expressit valmistuivat 1974.
– Suomessa Volvo Expressejä on jonkun verran, koska verotus. Niitä on ollut kätevä ottaa kahden hengen pakuina käyttöön, Lauri kiteyttää syyn Expressin hankintaan autoverotuksen luvatussa maassa Suomessa.
Volvo Express on tilaihme niin kalastajalle, remontoijalle kuin autoharrastajallekin
Lauri Kiviranta on Volvo 145 Expressin neljäs omistaja. Alunperin auto on ollut turkulaisella kalastajalla, eli se on ostettaessa rekisteröity kaksipaikkaisena pakettiautona.
– Kenties autolla on arkisin kuljetettu silakkaa myytäväksi Turun torille, Lauri pohdiskelee.
– Ostin Expressin vuonna 2011 ja olen ajanut sillä kymmeniä tuhansia kilometrejä ihan käyttöautona ympäri vuoden kokoajan. Auto on toiminut erittäin luotettavasti. Webasto on tietysti ihan huikee, että jollain metsäreissuilla saa auton talvipakkasistakin lämpimäksi ilman sähköä.
– Expressin kuljetuskapasiteetti on ollut autoharrastuksessa tarpeellinen ja myöhemmin myös rintamamiestalon remontissa.
Vanha Volvo käyttöautona Suomen talvessa
Minkälainen vanha Volvo on ajella Etelä-Suomen talven loskakelissä?
– Sehän on takaveto, Lauri vastaa ja nauraa.
– Eli sillä on hauska ajaa, jos vaan malttaa. Mutta onhan se sanottava, että kyllä siinä vähän ikkunat huuruun vetää joskus, mutta ihan hyvin sillä pärjää.
Sehän on ihan hirveen helppo auto ajaa!
– Autossa on tehostettu ohjaus ja jarrut ja muutenkin tollainen alhaalta vääntävä dieseli ja 5-vaihteinen laatikko, niin sehän on ihan hirveen helppo auto ajaa. Vaimokin on sillä tykännyt ajaa, koska sillä on niin hyvä ajaa.
Ovatko Volvot siis koko perheen yhteinen harrastus?
– En mä tiedä. Mähän oon aina tallilla välillä, kuten viime yönä, Lauri virnistää ja jatkaa: on se varmaan silti koko perheen harrastus.
Myydään hyvin käteen sopiva työkalu
Hymy on herkässä, kun Lauri istuu ratin takana ja kertoo Expressin historiasta ja tekniikasta. Kun kysyn minkälaisia suunnitelmia autolle on tulevaisuuden varalle, ilme Volvo-harrastajan kasvoilla muuttuu haikean vakavaksi.
– Express on semmonen hyvin käteen sopiva työkalu. Mutta kun nyt ei oikein ole niitä hommia mihin sitä tarttee, niin ehkä mä tällaisen käytössä kuluneen, hyvin palvelleen työkalun voisin myydä jollekin, joka sitä tarviis.
– Mutta täytyisi löytää asiaa ymmärtävä ostaja, ettei sitä ihan kenelle tahansa haluaisi myydä, joka haluaa vaan luisu-Volvon. Mutta semmoselle, joka tarttee käytännöllisen harrasteauton, niin semmoselle se vois mennä, Lauri pohtii.
Kotiin uudella Volvolla?
Parasta autoharrastajille suunnatun verkkojulkaisun toimittamisessa on erilaisiin ajoneuvoihin ja niiden omistajiin tutustuminen. Alkusyksyyn on mahtunut niin viimeisen päälle entisöidyn harvinaisuuden kuin käyttöklassikoidenkin koeajoja. Harvoinpa jään silti koeajon jälkeen miettimään pitäisikö tästä autosta tehdä tarjous ja ajaa kotiin uudella Volvolla.
Laurin Volvo Express on niin tasapainoinen kokonaisuus klassista skandinaavista designia, modernia arkiajoon sopivaa mukavuutta ja suomalaisen autoharrastajan taidokasta käsityötä, että tämän auton ratin takana viihtyisi pidempään. Harmi, että oma talli on täysi. Joku saa Volvosta harrasteauton, joka tarjoaa tunnetta, tuoksuja, ääniä ja ärsykkeitä kaikille aisteille.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0