Kuvaraportti: Volvo Amazon treffit 2020
Taitaa tulla uusi ennätys!
Punatiiliset Linnankasarmin historialliset rakennukset reunustavat Vanajaveden rantaa etsiessämme sisäänajoja Militaria-museon kentälle. Opastekylttejä ei näy, mutta eipä niitä tarvitakaan, sillä pitkän suoran toisessa päässä tuttu hahmo viittoilee Taistelijan oppaasta opituilla korkeilla käsimerkeillä ajamaan luokseen ja kääntymään seuraavasta risteyksestä oikealle. Risteyksessä riihimäkeläinen Amazon-harrastaja Lauri Kiviranta hidastaa kartano-Volvonsa vauhtia ja veivaa ikkunan alas.
– Täällä on kohta 70 Amazonia! Taitaa tulla uusi ennätys, huudahtaa elävänä opastetaulunakin toimiva, tapahtuman järjestelyistä vastaava Timo Pessala innoissaan ja kehottaa jatkamaan matkaa hiekkatietä pitkin Linnankasarmin sisäpihalle.
Amazon on Pohjolan autoteollisuuden ajaton helmi
Pian edessämme avautuu näkymä alas Hämeenlinnan kaupungin synnyinsijoille, kasarmin entiselle harjoituskentälle, johon on siisteihin riveihin pysäköity vaikuttava kokoelma 1950- ja 1960-lukujen edistyksellistä tekniikkaa ja hienostunutta skandinaavista värimaailmaa. Näky on vaikuttava. Kyllähän Volvo Amazoneja autotapahtumissa säännöllisesti näkee, mutta kentän täydeltä ruotsalaisia laatuautoja ei liene aiemmin nähty kuin Suomen vapaasatamassa ahtaajien purkaessa uunituoreita Amazoneja Ruotsista saapuneesta rahtilaivasta.
Riviin järjesty! -käsky ei Linnankasarmin harjoituskentällä ole enää vuosikymmeniin kaikunut, vaikka sotilasalueen kentällä lienee sen vuosisataisen historian aikana kurmuutettu alokasta jos toistakin ensin venäjän ja myöhemmin suomen kielellä. Amazon kerhon aktiivien rennon diskuteerauksen siivittämänä kaikki paikalle saapuvat ruotsalaiset autokaunottaret löytävät riveistä sopuisasti oman paikkansa. Mitähän olisi kasarmin järjestyksestä 1800-luvun puolivälissä vastannut keisarillisen armeijan полковник sanonut nähdessään kenttänsä täynnä entisen verivihollisen Ruotsin autoteollisuuden helmiä? Taakse poistu olisi kenties jäänyt huutamatta katseen ihaillessa Jan Wilsgaard piirtämää Amazonin ajattoman kaunista muotokieltä.
Farmari-Amazonit on koottu vieri viereen kentän viimeiseen, Hämeen linnan puoleiseen riviin. Lauri päättää poistua taakse ilman eri kehotusta ja pysäköi vintage-pyöräilyssä huoltoautona toimineen patinoituneen Amazoninsa koko joukon ensimmäiseksi – tai näkökulmasta riippuen viimeiseksi. Kiitän kyydistä, ja nousen autosta tutustumaan syyskuun ensimmäisenä lauantaina järjestettyjen järjestyksessään kuudensien Volvo Amazon treffien kalustoon.
"Vaatteet tekevät miehen, vanteet auton"
1969 Volvo Amazon 123GT-replica
Cosmic aluvanteet ja lisävarusteet
Britannian autoteollisuuden sydänmailla Staffordshiressä majaansa pitänyt Cosmic oli 1960- ja 1970-luvuilla yksi saarivaltion merkittävimmistä autojen lisävarusteiden valmistajista. Briteissä Cosmic tuli tunnetuksi ennen kaikkia siitä, että Cosmicin tuotevalikoimasta löytyi alumiinivanteet Minin kaikkiin malleihin.
Vanteiden ohella Cosmic valmisti ratteja, vaihdekepinnuppeja ja erilaisia kromi- ja koristeosia auton sisustan ja ulkonäön tuunaamiseen oman maun mukaan. Alkuperäiset Cosmic-vanteet ovat nykyään harvinaista herkkua, mutta vanteita saa usealta valmistajalta uustuotantona.
1969 Volvo Amazon 121
1963 Volvo Amazon B18
Halibrand on aito ja alkuperäinen hot rod -vanne
Insinööri Ted Halibrand aloitti uransa 1930-luvulla midget-kilpatiimien mekaanikkona. Lajin salaisuudet opittuaan Halibrand hankki oman auton ja lopulta rakensi pienikokoisia, mutta tehokkaita midget-kilpureita muiden käyttöön. Toisen maailmansodan aikana Halibrand työskenteli Douglasin palveluksessa eri puolilla maailmaa. Palattuaan kotiin hän alkoi soveltaa ilmailun parissa oppimiaan tekniikoita midget-kilpureiden rakentamiseen.
Halibrand kokeili ensimmäistä kertaa vuonna 1946 vanteiden valamista hiekkamuotissa kevyellä mutta kestävällä magnesiumseoksella, joka hänelle oli tullut tutuksi lentokoneiden osia suunnitellessa. Lopputulos osoittautui niin onnistuneeksi, että mies perusti Hallibrand Engineering Companyn Kalifornian Culver Cityyn.
Halibrandin vanteita käytettiin aluksi kevyissä midget-autoissa, mutta pian muiden kilpasarjojen tiimit huomasivat kevyiden vanteiden edut ja 1950-luvulle tultaessa moni Indy 500 -kilpailu voitettiin Halibrandin vanteilla. Kenties suurin Ted Halibrandin voitoista oli Halibrand-vanteisella Shelby American Ford GT40 autolla Ferraria vastaan otettu vuoden 1966 LeMansin 24-tunnin ajon voitto.
Halibrandin vanteet levisivät nopeasti kilparatojen ulkopuolelle. Hot rod -harrastajat asensivat niitä katuautoihinsa ja vanteet olivat suosittuja myös Kalifornian suolajärvillä ajetuissa nopeuskilpailuissa.
1966 Volvo Amazon B18 farmari
Peltivanteiden renessanssi
Nykyään alumiinivanteet uusien autojen ensiasennusvanteina alkavat olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Peltivanteet myydään enää vain hinnat alkaen -malleihin tai talvirenkaille, harvemmin enää niihinkään. Vielä muutama vuosikymmen sitten tilanne oli toinen. Kalliit alumiinivanteet olivat harvojen herkkua.
Amazoniin Volvo ei koskaan tarjonnut ensiasennusvanteiksi alumiinivanteita. Siksi leveimmät tarjolla olleet peltivanteet olivat harrastajien ja nuorison suosiossa. Volvon virallisten 4" ja 4,5" tuuman peltivanteiden lisäksi saksalaiset Kronprinz ja Lemmerz valmistivat Amazoniin leveämpiä 5,5" tuuman peltivanteita. Kronprinzin 5,5" KPZ-vanteita myytiin joidenkin lähteiden mukaan myös Volvon jälleenmyyjien varaosatiskin kautta ja jopa Volvon osanumerolla, mutta virallisesti Volvo ei KPZ-vanteita ole koskaan hyväksynyt Amazonissa käytettäväksi.
Nyt edullisten replica-vanteiden aikakaudella alkuperäisten peltivanteiden hinnat ovat lähteneet jyrkkään nousuun. Esimerkiksi sarjasta alkupään Porschen alkuperäisiä KPZ-peltivanteita joutuu nettihuutokaupassa pulittamaan jo useita tuhansia euroja. Muut automerkit seurannevat perässä, joten vaikka omaan harrasteautoonsa vaihtaisi uudet alumiinivanteet, kannattaa alkuperäiset peltivanteet pistää hyvään talteen.
1970 Volvo Amazon B20
1971 Volvo P1800E "Pyhimys-Volvo"
Hiihtokuninkaan 1962 Volvo Amazon
Päivän customit
1963 Volvo Amazon B18
1968 Volvo Amazon V8 laikka-avo
Ensi vuonna uudestaan
Volvo Amazon treffeille mahtui niin sadetta kuin auringonpaistettakin. Epävarma sääennuste lienee rokottanut jonkin verran osanottajia, mutta järjestelyistä vastaava Timo Pessala ei silti peitellyt tyytyväisyyttään.
– Parhaimmillaan parkissa oli 75 Amazonia, mutta päivän aikana on käynyt yli 80 Amazonia pyörähtämässä ainakin, Timo summaa onnistuneen päivän kävijämäärän.
Mitä Suomen Amazon-harrastajille kuuluu?
– Sanoisin näin, että pelkkää hyvää. Tämä osoitti sen, että kun tapahtumat on harvassa, niin yleisöryntäys oli ihan mahoton omasta mielestäni, en osannut odottaa tällaista määrää.
– Ihmiset on pitäny oikein hyvää huolta autoistaan. Ehkä tällä maailmanajalla on jotain vaikutusta siihen, Timo Pessala pohtii.
– Enemmän kotoilua, enemmän talliaikaa, heittää Lauri Kiviranta vierestä ja molemmat nauravat.
Amazon-harrastajia Hämeenlinnaan saapui eri puolilta Suomea pitkienkin ajomatkojen päästä.
– Tossa yks kaveri kertoi tulleensa Mikkelin suunnalta Puumalasta ja yhdet tyypit oli Imatralta. Nillä oli ostohousut jalassa, ei vielä sitä Amazonia ole.
– Siinä oli isäntä tehnyt jopa tarjouksen yhdestä täällä olleesta Amazonista, mutta vielä ei kauppoja ollut tullut.
Nyt onkin hyvä aika hankkia harrasteauto syyshintaan ja kunnostaa se talven aikana mieleisekseen. Missä Amazon-väki kokoontuu ensi vuonna?
– Tänään on ollut puheissa Etelä-Karjala ja Keski-Suomi. Päätös tehdään joskus tossa marraskuun aikana, mutta kentän ääntä kuunnellaan tietenkin, Timo lupaa.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0