Tee se itse: Volkswagen Transporter T4 yläpallonivelen vaihto
VW Transporter T4 Multivan kolahtelee kuopissa
Nettihuutokaupasta näkemättä ostettu 1993 Volkswagen T4 Multivan on osoittautunut vuosien varrella luotettavaksi ja edulliseksi retkeily- ja monikäyttöautoksi. Auto ehti jonkin aikaa kolahdella loivissa kuopissa ja urissa. Kolahdusten syy löytyi katsastuksessa. Apparin puolen yläpallonivelessä oli väljää ja nivelen suojakumikin oli silmin nähden rikki.
Tilasin verkkokaupasta kaikki uudet ylä- ja alapallonivelet ja someryhmän markkinapaikalta löytyi vielä 50 eurolla VW T4 yläpallonivelten irrottamiseen ja asentamiseen tarkoitettu työkalu. Uusiksi yläpalloniveliksi valitsin hinnaston yläpäästä Lemförderin valmistamat yläpallonivelet, jottei vaihtotyötä tarvitsisi tehdä heti ensi vuonna uudestaan. Pallonivelen irrotustyökalun avulla vaihto sujui ilman suurempia ongelmia omassa autokatoksessa perustyökaluilla.
Jos koiranluissa on väljää, kannattaa ne vaihtaa samalla. Koiranluut ovat T4:een niin edullisia, että vaihdoin ne samalla, vaikkei niistä katsastuksessa sanomista tullutkaan.
Yläpallonivelen ja koiranluiden vaihdossa tarvittavat työvälineet
Työssä tarvittavat työkalut:
- WD-40-monitoimiaine tai vastaava
- Hyvälaatuisia hylsyjä ja lenkkiavaimia, etenkin 18 ja 24mm
- Pallonivelen irrotustyökalu tai iso leka/moska/pajavasara
- Jousituksen lukitustyökalu (kiila), jonka voi valmistaa myös itse
- Merkkauskynä, pistepuikko tai vastaava työkalu ohjauskulmien säätölevyjen merkitsemiseen
- Hyvä tunkki ja riittävän vahvat pukit auton turvalliseksi nostamiseksi
Työssä tarvittavat varaosat:
- Uudet yläpallonivelet
- Palloniveliin sopivaa rasvaa (tarvittaessa)
- Koiranluut (tarvittaessa)
Työhön kuluva aika:
- Yläpallonivelen vaihto vei ensikertalaiselta rauhallisesti työskennellen ja kuvaten hieman yli kaksi tuntia
Volkswagen T4 yläpallonivelen vaihto työvaiheittain
- Aja auto tasaiselle alustalle tai nosturille. Nosta auto riittävän tukevien pukkien varaan. Itse asensin pukit apurungon alle, mutta auton nostokorvakkeet ovat tukevampi kohta, mikäli ne ovat ruosteettomat [kuvat 1-2].
- Irrota etupyörät (17mm tai 19mm pultit vanteista riippuen).
- Putsaa iskunvaimentimen alapään pitkä kiinityspultti ja ruiskuta tarvittaessa WD40:tä 21 mm:n mutteriin, joka pitää iskunvaimentimen alapäätä kiinni. Irrota pultti., pistorasia toiseen päähän ja jakoavain toiseen päähän, ja sitten pultti ulos [kuva 4].
- Aseta hallitunkki alatukivarren alle sopivaan kohtaan valmiiksi myöhempiä työvaiheita varten [kuva 5].
- Putsaa yläpalloniven kuppi niin, että nivelen lukitusrengas tulee ruosteen ja ravan alta esiin. Putsaa myös ohjauskulmien säätölevy (epäkeskoholkki) ja olka-akseli lukitusmutterin kohdalta [kuva 6].
- Merkitse selkeästi ohjauskulmien säätölevyn asento suhteessa olka-akseliin [kuva 7].
- Ylätukivarsi tulee lukita paikoilleen sopivan kiilan avulla. Lukitseminen onnistuu tekemällä riittävän tukevasta lattaraudasta tai teräslevystä sopiva kiila asetettavaksi apurungon pokkauksen ja ylätukivarren lautasen väliin. [kuvat 8-11].
- Irrota yläpallonivelen lukkorengas. Uusi rengas tulee yläpallonivelen mukana [kuva 12].
- Irrota pitkä 21mm pultti, joka tukivarren takapuolella pitää koiranluun alapään ja etupuolella iskunvaimentimen alapään lukittuna. Pultti kulkee alatukivarren läpi, joten saatat joutua käyttämään tuurnaa tai jotain muuta pultin hakkaamiseen irti alatukivarresta [kuvat 13-15].
VW T4 yläpalloniven irrotus työkalun avulla
- Irrota 18mm pultti, joka pitää ohjauskulmien säätölevyä lukittuna olka-akseliin. Varmista, että olet merkittynyt levyn asennon ennen pultin avaamista [kuva 16].
- Tarkista, että tunkki alatukivarren alla tukee alatukivartta hieman, mutta ei niin paljoa, että ylätukivarren kiila pääsisi irti. Irrota 24mm mutteri yläpallonivelen alapäästä. Mutterin mukana putoaa epäkeskoaluslevy [kuva 17].
- Laske tunkkia ja tarvittaessa irrota yläpallonivel olka-akselista pajavasaralla napauttamalla. Omassa T4 Transporterissani ohjauskumien säädön epäkesko oli tiukasti kiinni pallonivelen akselissa. Älä laske tunkkia liikaa, ettei alas painuva alatukivarsi kiristä ja vahingoita jarruletkua [kuva 18]!
- Ota yläpallonivelen irrotus- ja asennustyökalu esiin. Työkalussa on mukana erikokoiset vaihdettavat holkit ja haarukat asentamiseen ja irrottamiseen. Työkalua saa usein myös vuokrattua edulliseen hintaan esim. Facebookin VW T4 Transporter Suomi ryhmän jäseniltä [kuva 19].
- Irrottamista varten aseta työkaluun sisään pienempi holkki, joka sopii tiukasti pallonivelen yläpäähän ja alapäähän leveämpi haarukka, joka mahdollistaa pallonivelen painamisen alas ylätukivarren ja haarukan läpi [kuva 20].
- Irrota yläpallonivel. Tarkista työkalun asento, jos pallonivel ei irtoa helposti käsivoimin [kuva 21].
VW T4 yläpalloniven irrotus lekan/moskan ja lämmön avulla
Jos sinulla ei ole pallonivelen irrottamiseen ja asentamiseen sopivaa työkalua, on vaihto mahdollista toteuttaa myös rakentamalla tukevampi kiila/teline ylätukivarren tukemiseksi ja lukitsemiseksi. Kun ylätukivarsi on kunnolla tuettu, lämmitä kunnolla pallonivelen pesää/ylätukivarren pään silmukkaa ja napauta sitten lekalla tai pajavarasaralla ja sopivalla hylsyllä pallonivel irti ylätukivarresta.
Asentaminen onnistuu, kun pallonivelen laittaa ensin kiinni olka-akseliin ja nostaa sitten tunkilla koko napaa alatukivarren alta ylös samalla sopivalla hylsyllä tai holkilla ylätukivartta alaspäin naputtaen.
Huomio! Älä lämmitä itse palloniveltä, sillä sen sisällä oleva rasva saattaa alkaa kiehua ja räjähtää. Lämmitä vain ylätukivarren silmukkaa.
VW T4 uuden yläpallonivelen asennus työkalun avulla
- Epäkesko ohjauskulmien säätölevy saattaa olla todella tiukasti kiinni yläpallonivelen akselissa. Epäkeskon irottaminen onnistuu samalla työkalulla. Omassa autossani levy oli niin tiukasti kiinni, että työkalu oli ensin kiinnitettävä ruuvipenkkiin ja irrottamiseen käytettävä kunnolla voimaa [kuva 22].
- Seuraava vaihe on valinnainen: irrota uuden pallonivelen suojakumi. Jos rasvaa on vähän, lisää sopivaa rasvaa pallonivelen akselia heiluttaen, jotta rasva menee kunnossa pallon juureen. Lemförderin kalleimmassakaan pallonivelessä ei ollut yhtään ylimääräistä rasvaa [kuva 24].
- Puhdista yläpallonivelen silmukka liasta ja ruosteesta. Silmukan sisäpinnan voi kevyesti voidella astianpesuaineella uuden pallonivelen asentamisen helpottamiseksi [kuva 25].
- Aseta uusi yläpalloniven hollille silmukkaansa/pesäänsä oikeaan asentoon käsin painamalla [kuva 26].
- Aseta irrotus-/asennustyökalu paikoilleen. Valitse yläpäähän suurin holkki, joka sopii pesän yläreunaan koneistetun tasopinnan päälle ja kapeampi haarukka, joka sopii yläpallonivelen kauluksen alle [kuva 27].
- Vedä yläpallonivel työkalua kiristämällä paikoilleen silmukan läpi pesäänsä. Jos kaikki on oikeassa asennossa, työvaihe ei saadi juurikaan voimaa, vaan uusi pallonivel nousee kevyesti ylätukivarren läpi.
- Aseta uusi lukitusrengas paikoilleen pallonivelen yläpäähän [kuva 28].
Yläpallonivelen asennuksen jälkeen kokoaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.
- Aseta epäkesko ohjauskulmien säätölevy paikoilleen oikeaan asentoon olka-akseliin ja tunkilla alatukivartta nostaen ohjaa yläpallonivelen akseli epäkeskon ja olka-akselin läpi [kuva 29].
- Aseta epäkesko aluslevy paikoilleen yläpallonivelen akseliin ja ja kiristä pallonivelen 24mm lukkomutteri. Tarkista säätölevyyn ja olka-akseliin tekemistäsi merkeistä, että epäkesko tulee täsmälleen samaan asentoon. Kiristä säätölevyn paikoilleen lukitseva pultti [kuva 30].
- Jos vaihdat myös koiranluun, irrota vanha vakaajatangosta ja asenna uusi koiranluu paikoilleen. Uusi koiranluu saattaa vaatia muutaman napautuksen sopivalla holkilla tai hylsyllä, jota tiukka uusi kumipusla asettuu paikoilleen vakaajatankoon [kuva 32].
- Kiinnitä koiranluun alapää ja iskunvaimentimen alapää alatukivarteen pitkällä pultilla.
- Muista poimia ylätukivarren lukitukseen käyttämäsi kiila talteen, jos et ole sitä jo uuden pallonivelen kiristämisen yhteydessä poistanut.
- Tarkista pulttien ja muttereiden oikea kireys [kuva 33].
- Asenna rengas takaisin paikoilleen ja laske auto alas pukeilta. Testaa, että ohjaus toimii normaalisti.
- Turvallisia kilometrejä!
Tehtävä suoritettu!
Volkswagen T4 Transporterin yläpallonivelen vaihtoo kului ensi kertalaiselta muutama tunti. Pallonivel on mahdollista vaihtaa myös lekalla ja sopivilla holkeilla hakkaamalla, mutta oikealla työkalulla se onnistuu niin vaivattomasti, että suosittelemme sellaisen hankkimista tai lainaamista ehdottomasti. Pallonivelet ovat omaan ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuteen suoraan vaikuttavia edullisia osia, joten ne kannattaa vaihtaa aina, kun niissä ilmenee väljää tai suojakumit hajoavat. Vaihtotyö onnistuu kotipihalla, mutta jos epäilyttää, kannattaa hoitaa vaihto asiantuntevassa korjaamossa.
Turvallisia kilometrejä!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0
