![1963-Chevrolet-C20-Pickup-ja-muita-autoja-kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Jenkkiautoja Helsingin kauppatorilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1963-Chevrolet-C20-Pickup-ja-muita-autoja-kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
Kuvaraportti: Stadin Cruising Night 10/2019
Ajokauden päättyminen on asennekysymys
Vieläkö lokakuussa koleaa keliä ja tihkusadetta uhmaamaan Helsingin kauppatorille kokoontuu jenkkiautoja ja muita harrasteajoneuvoja Stadin Cruising -iltaan? Ajokausi 2019 jäi omalta kohdalta kavereiden laitteista nauttimiseen, sillä omien projektien valmiiksi kasaaminen ja museoauton herätteleminen vuosien unesta jäivät muuton ja talliremontin takia tekemättä. Omat harrasteautot on ollut tapana laittaa talveksi seisontaan syyskuun lopussa, kun syksyn sateet ja yöpakkaset ovat jo saapuneet. Niinpä en ole koskaan aikaisemmin käynyt katsomassa, josko vielä lokakuussakin kauppatori täyttyisi harrasteajoneuvoista. Keli ei tänä vuonna cruising-kansaa suosinut eikä torille ruuhkaa päässyt muodostumaan, mutta se selvisi, että autot on tehty ajettaviksi ja ajokauden päättyminen on ennen kaikkea asennekysymys. Ensi lokakuussa täytyy paikalle saapua itsekin harrasteautolla.
– Amerikan antiloopit kauppatorilla –
1. 1964 Chevrolet Impala V8 lowrider
![1964-Chevrolet-Imapala-Avo-Tomahawk-Town-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Chevrolet Impala syksyisellä kauppatorilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1964-Chevrolet-Imapala-Avo-Tomahawk-Town-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1964-Chevrolet-Impala-Avo-Sisusta-Custom-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Chevrolet Impalan sisustus](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1964-Chevrolet-Impala-Avo-Sisusta-Custom-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1964-Chevrolet-Impala-Avo-Custom-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1964 Chevrolet Impala convertible lowrider](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1964-Chevrolet-Impala-Avo-Custom-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
2. 1962 Chevrolet Impala V8 Sport coupe
![1962-Chevrolet-Imapala-V8-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1962 Chevrolet Impala V8 327cid Sport Coupe](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1962-Chevrolet-Imapala-V8-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1962-Chevrolet-Impala-TwoTone-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1962 Chevrolet Impala 327cid V8 two tone](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1962-Chevrolet-Impala-TwoTone-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
– Hoppa, hevosta nopeampi –
3. 1929 Ford Model A Tudor Sedan rodi
![1929-Ford-Tudor-rodi-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1929 Ford Model A Tudor Sedan](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1929-Ford-Tudor-rodi-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1929-Ford-Tudor-rodi-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1929 Ford Model A Tudor Sedan](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1929-Ford-Tudor-rodi-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
4. 1934 Ford Sedan V-8 Model 40B
![1934-Ford-Sedan-V8-Street-rod-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Musta 1934 Ford Model 40B V-8 Sedan](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1934-Ford-Sedan-V8-Street-rod-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1934-Ford-Coupe-Bonnie-Clyde-luodinreiat-PublicDomain-WheelsFI Luodinreikiä Bonnien ja Clydeb 1934 Fordissa](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1934-Ford-Coupe-Bonnie-Clyde-luodinreiat-PublicDomain-WheelsFI.jpg)
Bonnie & Clyde – vain Ford on kyllin hyvä pakoauto
Ruth ja Jesse Warren Kansasin Topekasta ostivat maaliskuussa 1934 uuden Fordin hyvillä varusteilla. Pariskunta maksoi autosta 200 dollarin käsirahan ja maaliskuun puoleen väliin mennessä loputkin 582 dollaria auton hinnasta oli maksettu. Maileja tuona aikana ehti kertyä vain muutama sata, joten Warreneiden Fordi oli vasta kevyesti sisäänajettu, kun Ruth 29.4.1934 tuli autolla kotiin ja jätti avaimen virtalukkoon. Autosta noustuaan Ruth istui talon verannilla siskonsa ja naapurin rouvan kanssa, kunnes talossa vauva alkoi itkeä ja kolmikko kiiruhti sisään. Vasta kun Jesse soitti ja pyysi Ruthia hakemaan hänet töistä, naiset huomasivat auton kadonneen. Myöhemmin naapuri kertoi nähneensä vieraan naisen kurkistelemassa autoon sisään astinlaudalla seisten. Kyseessä oli ilmeisesti Bonnie Parker.
Aikansa tunnetuimmat julkkisrikolliset Bonnie ja Clyde ajoivat varastamallaan Warreneiden Fordilla kolmessa viikossa kunnioitettavat 7000 mailia. Nuo kolme viikkoa sisälsivät jatkuvaa kaahaamista kaasu pohjassa paikasta toiseen, lukuisia ryöstöjä ja öisiä piilopaikkoja. 23.5.1934 Bonnien ja Clyden tarina päättyi poliisien väijytykseen Lousianan highwayllä 154. Fordin V8-moottori kesti rääkin ja Clyde Barrowin kerrotaan jopa kirjoittaneen ennen kuolemaansa Henry Fordille kiitoskirjeen tämän valmistamista laadukkaista pakoautoista.
![1934-Ford-Sedan-Model40B-V8-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Musta 1934 Ford Sedan Model 40B Kauppatorilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1934-Ford-Sedan-Model40B-V8-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
5. Ford LTD 4d HT 390cid V8
![1967-Ford-LTD-4d-HT-Kauppatori-Uspenskin-Katerdaari-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1967 Ford LTD V8 Helsingissä](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1967-Ford-LTD-4d-HT-Kauppatori-Uspenskin-Katerdaari-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1967-Ford-LTD-museoauto-Kauppatori-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1967 Ford LTD museoauto Kauppatorilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1967-Ford-LTD-museoauto-Kauppatori-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
Ford LTD - työmiehen luksusauto
Ford LTD oli alunperin hyvin myyneen vuosimallin 1965 täysikorisen Ford Galaxien lisävarustepaketti. Vuonna 1967 LTD:stä tehtiin oma mallinsa kilpailemaan Chevroletin Impalaa ja Capricea ja Plymouthin Fury III:a vastaan. Tehtävä ei ollut helppo, sillä GM:n full-size -mallien B-body oli todellinen menestys. B-bodyn pohjalle valmistetut automallit ovat kaikkien aikojen myyntilastossa neljäntenä. Edellä ovat vain kuplavolkkarin, Fordin T-mallin ja Lada Rivan pohjalle rakennetut autot.
Uuden LTD sedanin lähtöhinta vuonna 1967 oli 3298 dollaria, joka nykyrahassa on noin 25 000 dollaria. Perusmoottori oli Fordin 200 hevosvoimainen 289cid V8. Lisärahasta autoa sai viidellä eri versiolla Fordin isolohko FE-moottorista. Malliston huipulla oli 425 hevosvoimaa tuottanut 427 Cobra tuplakaasuttimilla.
![1967-Ford-LTD-4d-HT-museoajoneuvo-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1967 Ford LTD 4d HT museoauto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1967-Ford-LTD-4d-HT-museoajoneuvo-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
6. 1960 DeSoto Fireflite 440cid V8
![1960-Desoto-Fireflite-440cid-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1960 DeSoto Fireflite 440cid V8](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1960-Desoto-Fireflite-440cid-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1960-Desoto-Fireflite-V8-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Chopattu 1960 DeSoto 440cid](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1960-Desoto-Fireflite-V8-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
7. 1973 Dodge Charger SE 440cid V8
![1973-Dodge-Charger-440cid-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Sininen 1973 Dodge Charger SE 440cid V8](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1973-Dodge-Charger-440cid-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1973-Dodge-Charger-440cid-takaa-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1973 Dodge Charger 440cid SE](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1973-Dodge-Charger-440cid-takaa-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
8. 1965 Imperial Crown 413cid V8
![1965-Imperial-414cid-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Imperial 413cid V8 luksusauto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1965-Imperial-414cid-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
Ylellinen Mopar
Chrysler ei Imperialillaan aivan onnistunut siinä, missä tuoreemmat yrittäjät Lexus, Infinity ja Acura ovat onnistuneet; erottamaan luksusmallinsa omaksi automerkikseen. Chrysler esitteli ensimmäisen premium luokan Imperial automallin jo vuonna 1926. Vuonna 1955 Imperial erotettiin kokonaan omaksi kalliimman hintaluokan automerkiksi ja sitä valmistettiin vuoteen 1975 asti sekä lyhyesti uudestaan vv. 1981-1983. Kuluttajien mielikuvissa Imperial yhdistyi vuosi toisensa jälkeen Chrysleriin.
Mielikuvista huolimatta Imperial oli ylellinen auto. Vuosimallin 1965 lisävarustelistalta löytyi mm. ilmastointi, tuplailmastointi, rullavyöt takamatkustajille, AM-FM transistoriradio sähköantennilla, kuuteen suuntaan säädettävä sähköistuin kuljettajalle, automaattinen pitkien ajovalojen vaihtaja, cruise, sävylasit, sähköpeilit ja säädettävä ohjauspyörä. Tämä kaikki siis vuonna 1965.
![1965-Imperial-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1965 Imperial Crown 413cid V8 edustusauto](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1965-Imperial-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
9. 1963 Chevrolet C-20 Shortbed 1/2ton Pickup
![1963-Chevrolet-C20-Custom-Pickup-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1963 Chevrolet C-20 short bed 1/2 ton pickup](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1963-Chevrolet-C20-Custom-Pickup-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1963-Chevrolet-C20-HalfTon-Pickup-409cid-Custom-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1963 Chevrolet C20 Custom V8](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1963-Chevrolet-C20-HalfTon-Pickup-409cid-Custom-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
10. 1970 Pontiac Tempest 2d HT coupe 350cid V8
![1970-Pontiac-Tempest-2d-HT-Coupe-V8-350cid-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1970 Pontiac Tempst 2d HT coupe 350cid](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1970-Pontiac-Tempest-2d-HT-Coupe-V8-350cid-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1970-Pontiac-Tempest-2d-HT-Coupe-jenkkiauto-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1970 Pontiac Tempest T-37 350cid V8](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1970-Pontiac-Tempest-2d-HT-Coupe-jenkkiauto-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
11. 1953 Chrysler New Yorker Coupe
![1953-Chrysler-New-Yorker-DeLuxe-Club-Coupe-Series-C56-2-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 1953 Chrysler New Yorker Coupe](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1953-Chrysler-New-Yorker-DeLuxe-Club-Coupe-Series-C56-2-Helsinki-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![2002-Cadillac-Escalade-2001-Chevrolet-Avalance-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI 2002 Cadillac Escalade ja 2001 Chevrolet Avalance](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/2002-Cadillac-Escalade-2001-Chevrolet-Avalance-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
![1960-Desoto-1962-Imapala-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI Jenkkiautoja Helsingin Kauppatorilla](https://www.wheels.fi/wp-content/uploads/2019/10/1960-Desoto-1962-Imapala-Kauppatorilla-StadinCruisingNight-10-2019-KaiLappalainen-CCBY40-WheelsFI.jpeg)
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0