
Kuvaraportti: Malmi Show & Go Power Festival 2020
Koronavuoden tunnelmallisin autonäyttely
Varma ajokauden alun merkki, American Car Show, jäi tänä vuonna koronapandemian johdosta järjestämättä. Keväällä näytti hetken jopa siltä, ettei tänä vuonna päästä nauttimaan cruisingeista tai tapahtumista ollenkaan, mutta onneksi kesäauringon lämmittäessä asfalttia korona hellitti ainakin hetkeksi ja jenkkiautoharrastus on saanut jatkua.
Syyskuussa FHRA järjesti Malmin lentokentän tyhjässä hangaarissa Malmi Show & Go Power Festival 2020 -tapahtuman American Car Show:n korvikkeeksi. Menneiden vuosikymmenten ja jenkkiautojen kulta-aikojen tunnelmaa tihkuva vuonna 1937 valmistunut lentokonesuoja osoittautuikin mitä parhaimmaksi museo- ja custom-autojen näyttelytilaksi.
Tapahtumaan oli kutsuttu mukaan autot, yritykset ja kerhot, joiden piti olla esillä kevään American Car Show:ssa. Malmin lentoaseman kiitorata oli sekin varattu koko päiväksi autoharrastajien käyttöön drag strippinä. Ikävä kyllä viikonlopun ainoa sadepäivä osui juuri lauantaille, eikä radalla päästy ajamaan yhtään lähtöä. Itse näyttely sen sijaan oli ajoittaisesta kaatosateesta huolimatta onnistunut, sillä vaikka tilaa Malmilla on huomattavasti vähemmän kuin messukeskuksessa, on hangaarin tunnelma ainutlaatuinen. Toivottavasti ensimmäinen Show & Go Power Festival saa jatkoa ja sääkin suosii kiihdytysradalla.
PS. Jos et ehtinyt näyttelyyn mukaan, niin hangaarin tunnelman voi kokea FHRA Mega Swap 220 rompetorilla 26.9.2020.
1928 Ford A Fordor 60-A "Leatherback sedan"



1932 Ford Deuce Model B Hemi-Roadster




Recyclers-tallin custom-kaksikko
1938 Buick Special Convertible Coupe


1952 Buick Special Riviera




1950 Buick Special Deluxe Jetback Sedanet




1955 Chevrolet Nomad Gasser 396cid V8




1957 Dodge Custom Royal Convertible

Chryslerin vuoden 1957 katastrofi
Vuoden 1957 piti olla Chryslerin historian paras. Kokonaan uudestaan suunnitellun malliston kauppa lähtikin hyvin käyntiin, mutta pian korttitalo romahti, sillä laaduntarkkailu oli Detroitissa lähinnä vitsien aihe.
Lue aiheesta lisää: Vuoden 1957 katastrofia seurasi Chrysler unibodyn ja Slant6-moottorin synty


1966 Ford Mustang Fastback Custom 347cid V8





1939 Lincoln Judkins Berline V12

Judkins on käsin tehty luksus-Lincoln
Judkinsin koritehtaan tarina juontaa juurensa hevosten vetämien laatuvaunujen aikakaudelle 1800-luvun Massachusettsiin. Judkinsin vaunuilla oli hevosmiesten keskuudessa hyvä maine, joka kantoi uudella vuosisadalla vaunujen voimanlähteiden vaihduttua hevosesta hevosvoimiin.
1920-luvulla Judkinsin tehtaalta rullasi ulos keskimäärin 500 ylellistä autoa vuodessa. Rungon valmistajalla ei ollut väliä, sillä Judkinsin puu- ja metallisepät takoivat sopivan korin niin Duesenbergin, Locomobilen, Marmonin, Pierce-Arrown kuin Wintoninkin rungoille.
Parhaiten Judkins tunnetaan koritehtaan maailmansotien välisten kultavuosien yhteistyöstään Lincolnin kanssa. Bostonin suurin Lincoln-jälleenmyyjä Puritan Motors tilasi Judkinsilta vuosimallin 1921 rungolle neliovisen korin. Valmis auto vietiin Detroitiin, jossa sitä esiteltiin Lincolnin johdolle. Vastaanotto oli enemmän kuin positiivinen, sillä Lincoln tilasi heti 50 autoa ja myöhemmin vielä 372 autoa lisää.
Ford osti Lincolnin vuonna 1922. Yritysfuusioissa monelle alihankkijalle on käynyt huonosti, mutta Edsel Ford ylläpiti pieniin koripajoihin hyviä suhteita, eikä Judkinsin kohdalla tehty poikkeusta. Vuosien 1922 ja 1939 välisenä aika valmistettiin yli 3100 Judkins Berlineä Lincolnin rungolle. Auto oli aikanaan eniten valmistettu coachbuilt-korinen auto. Yhteensä erilaisia koreja Lincolnille valmistui 5900 kappaletta.


1935 Packard 120 Sedan SA-INT



1953 Buick Super Miami Vice Racing


1972 Plymouth Scamp



Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0