Porvoo Cruising 28.7.2018
Itä-Uudenmaan Hot rod -kulttuuriin tutustumassa
Kierros kesän cruising-tapahtumissa jatkui lauantaina Porvoossa. Porvoon seudun jenkkiautot ja muu harrastekalusto kokoontuu jokaisen kuukauden viimeisenä lauantaina noin klo 18 alkaen Kuninkaanportin kauppakeskittymän keskeltä löytyvän Vepsäläisen parkkipaikalla. Paikalle on helppo tulla kauempaakin, sillä paikka on aivan Porvoon ohittavan E18-moottoritien vieressä (tie nro 7). Ensikertalaisena navigaattoriin voi naputella osoitteeksi Ratsumestarinkatu 8, 06100 Porvoo, niin löytää varmasti paikalle.
Kuuden aikaan parkkialueella oli vielä reippaasti tilaa, mutta illan mittaan alue täyttyi, eikä varsinaiselta alueelta enää tyhjiä ruutuja löytynyt. Väkeä oli mukavasti liikkeellä ja kalustoakin laidasta laitaan.
Ford T-Bucket rodi
Ensimmäiset autoharrastajat yli 100 vuotta sitten
Fordin T-malliin tehtiin koko auton tuotannon ajan vuosien 1908-1927 välillä jatkuvasti muutoksia. Autosta oli tarjolla useita korimalleja: avokorisia roadstereita, coupe-malleja, pickupeja, perheautoja ja kaupalliseen käyttöön suunniteltuja versioita.
Moni ostaja halusi jo yli 100 vuotta sitten ostaa jotain erikoista ja huomiota herättävää. Jotain, mitä T-Ford vakiona ei tarjonnut.
Kysyntään vastattiin ja tarjolle tuli custom-koreja, maskeja, jäähdyttimiä ja lisävarusteita moottorin ja alustan parantamiseen. Yksilöllisyyttä ja vauhtia janonneet ensimmäisen sukupolven autoharrastajat tulivat samalla luoneeksi kokonaan uuden teollisuuden alan, ajoneuvojen lisävarusteiden ja viritysosien valmistamisen.
Ensimmäiset kit car -korit T-Fordiin ilmestyivät markkinoille jo niinkin aikaisin, kuin 1920-luvulla. Autolehdissä julkaistiin myös Tee se itse -ohjeita omien korien valmistamiseen. Korisarjojen mukana kehittyivät moottorien viritysosat, joita tuli vuosi vuodelta enemmän tarjolle.
Tiesitkö? Louis ja Arthur Chevrolet rakensivat aikansa suorituskykyisimmät ja halutuimmat virikoneet Fordin T-mallin nelisylinterisestä moottorista. Chevroletin veljesten koneita myytiin Frontenac nimellä.
Rodiharrastuksen synty
Hot rod -nimeä ei vielä oltu keksitty, kun ensimmäiset autoharrastajat jo rakensivat rodeja. Yleensä nuoret hankkivat minkä tahansa Fordin T-mallin mihin rahat riittivät. Käytettyjä autoja oli koko ajan enemmän ja enemmän tarjolla, joten harrastus levisi nopeasti. Yritysten ja erehdysten kautta autoja rakennettiin omalla pihalla tai hevostalleissa nopeammiksi.
Fordin T-mallista tuli suosittu lähtökohta showautojen, kilpa-autojen ja katuautojen rakentamiseksi. Rodien koreista riisuttiin kaikki ylimääräinen, jotta teho/paino-suhdetta saatiin edullisesti parannettua. Ensimmäisenä autoista lähtivät lokasuojat, mottoriluukku ja puskurit.
Kookie T - ensimmäinen Ford T-Bucket
Vuonna 1959 television suosituin etsiväsarja oli nimeltään ”77 Sunset Strip”, joka vetosi erityisesti nuorisoon. Yleisön suosikiksi nousi hieman yllättäen sarjassa sivuosaa näytellyt, Hollywood-tähtien rinnalla lähes tuntematon Edd Byrnes. Byrnesin roolihahmo Gerald Lloyd ”Kookie” Kookson viljeli sarjassa letkautuksia, joista tuli nuorison suosimia sanontoja ympäri Amerikan mantereen.
Sarjan suosion merkittävin syy oli kuitenkin Kookie Kooksonin sarjassa ajama auto, liekkimaalauksin koristeltu sininen Ford Model T -rodi. Kookien rodi oli 1950-luvun kuuluisan rodirakentajan Norm Grabowskin rakentama. Vaikka auto oli kiertänyt näyttelyitä ja koristanut lehtien kansia jo muutaman vuoden ajan, vasta TV-sarja teki siitä todella suositun ja auton alkuperäinen nimi korvautui kansan suussa Kookie T -nimellä.
1950-luvulla T-malleja oli vielä runsaasti tarjolla pitkin peltoja ja latoja, mutta 1960-luvun lähestyessä korien metalli alkoi olla jo 40-vuotta vanhaa ja hyväkuntoisen rungon ja korin löytäminen oli jo tuolloin vaikeaa. Yritykset haistoivat pian markkinaraon. Grabowskin ja muiden rakentajien innoittamien, T-bucketeina tunnettujen, lasikuituisten korien valmistus Fordin T-malliin alkoi. Ensimmäisenä T-bucketeja valmisti Ford Duplicators, Kellison, a Dawri ja Cal-Automotive.
Vaikka Grabowskin Kookie T:stä tuli T-mallin uuden tulemisen kasvot, moni muukin 1950- ja 1960-luvun rodirakentaja oli mukana kehittämässä tyyliä, joka nimettiin Fad T:ksi.
"Lo Buck" Rat Rod
Kookie T:n luoja Norm Grabowski ja muut äänekkäillä T-bucketeilla kaduilla cruisailleet ja kilpailleet herättivät aikanaan melkoista pahennusta "kukkahattutätien" ja monien muidenkin silmissä. Nykyään T-Bucketit näyttävät hauskoilta reliikeiltä ajoneuvokulttuurin menneisyydestä. Ne tuovat vanhenevalle väelle mieleen enemmän positiivisia muistoja vuosien takaa kuin ärtymystä vauhdista ja metelistä.
Jos tänään haluaa saada huomiota ja herättää hämmennystä kuten T-Bucketeilla aikoinaan, täytyy rakentaa äänekäs ja karu rottarodi. Esimerkiksi tälläinen.
1928 ja 1930 Ford A rodit
Fordin T-mallia valmistettiin peräti 18 vuotta. Vanhentuneen mallin korvasi loppuvuonna 1927 Ford Model A, joka jatkoi T-mallin viitoittamalla menestyksekkäällä tiellä.
Fordin A-mallia valmistettiin vuoteen 1932 saakka, jolloin tuotantolinjoilta oli rullannut ulos lähes viisi miljoonaa Ford Model A:ta. Ei siis ole ihme, että A-mallistakin tuli suosittu aihio autoharrastajille.
Olli Hermanin Harley-Davidson "Penelope"
1957 Harley-Davidson V-Twin 74cid Custom
Harley-Davidson moottoripyörien historiasta voit lukea artikkelista: Harley-Davidson – amerikkalainen unelma.
1956 Chevrolet Bel Air
Tri-Five -termillä viitataan vuosien 1955, 1956 ja 1957 Chevroletin Bel Air, 150, 210 ja Nomad malleihin. Tri-Five Chevyjen ympärille on vuosien varrella kasvanut harrastajien ja varaosien valmistajien joukko, jonka ansiosta mallit ovat erittäin suosittuja ja haluttuja harrastekohteita ympäri maailman.
Yksi merkittävä syy Tri-Five mallien menestykseen oli Chevroletin uusi 265cid V8-moottori, joka tuli varustelistalta ruksattavaksi mallivuoden 1955 autoihin. Suosittu lyhytiskuinen ja korkeapuristeinen moottori säilyi tuotannossa erilaisissa muodoissa useita vuosikymmeniä.
Tri-Five Chevyt ovat ikonisia amerikanrautoja, jotka tunnistetaan jenkkiautoiksi sielläkin, missä niitä ei ole koskaan uusina myyty. Tämän yksilön linjoja ihaillessa Tri-Five Chevyjen suosion ymmärtää helposti.
1952 Chevrolet Advance Design "3100"
½–tonnin Chevrolet Advance Design pickup tunnetaan myös mallinimella Chevrolet 3100. 3100-nimi otettiin käyttöön vuoden 1949 lopussa ja samalla 3100-merkki lisättiin autojen konepellin nurkkaan Chevrolet-merkin alle.
Kesken vuoden 1952 päätettiin 3100-merkki jättää pois. Vuonna 1953 3100-merkki palasi konepeltiin, mutta nyt vuorostaan Chevrolet-merkistä luovuttiin. Konepellin alanurkassa sijaitsevan Chevrolet merkin perusteella tämä auto on Olympiavuoden 1952 myöhäinen edustaja.
1938 Volvo PV51
Yksi Porvoon Cruising-illan helmistä oli tämä harvinainen ennen sotaa Suomeen tullut Volvo PV51. Auton historia on tiedossa ja omistaja esitteli Volvoa mielellään. Autosta tulee Wheelsiin oma erillinen artikkeli ja lisää kuvia vielä tällä viikolla.
1966 Ford Mustang 289cid 2d hardtop coupe
Fordin ensimmäiset massatuontamallit T, A ja B lienevät tunnettuja ympäri maailman, mutta mahtaako tämä keula silti kuulua tunnetuimmalle Fordin mallille?
1970 Dodge Super Bee 440 – ärhäkkä kimalainen
Plymouth Road Runnerin hyvät myyntiluvut saivat Dodgen mallistosta vastanneen Robert McCurryn tilaamaan suunnittelijoiltaan vastaavan auton Dodgen jälleenmyyjille. Nopean suunnittelutyön tuloksena syntyi suorituskykyinen muskeliauto Dodge Super Bee, joka perustui Dodge Coronetin coupe- ja avomalleihin. Super Bee sai nimensä Chryslerin keskikokoisten mallien B-body rungosta, joka käytettiin myös Road Runnerin ja Chargerin perustana.
Mallivuodelle 1970 Dodge Super Bee muotoiltiin uudelleen. Keulan molemmille laidoille sijoitettiin ajovaloja kiertäneet silmukat, joita Dodgen markkinointiosastolla kutsuttiin kimalaisen siiviksi (Bumble bee wings). Etuistuimet vaihtuivat korkeaselkänojallisiin malleihin, virtalukko siirtyi ohjauspylvääseen ja neliportaista manuaalilaatikkoa käskytettiin Hurstin ”pistoolinkahva”-shifterillä.
Suurin malliin tarjolla ollut kone oli 390 hevosvoimainen 440cid isolohko. Tehokkain malli oli 426cid Hemi-V8, mutta sen myynti jäi korkeasta hintalapusta johtuen vähäiseksi.
1967 Volkswagen VW1500 Resto-Cal
Mukava yllätys oli törmätä pitkästä aikaa tähän '67 kuplaan. Auto on nimittäin ensimmäinen body-off-pan -projekti, jonka olen itse rakentanut alusta loppuun. Auton alkuperäinen L633 VW Blue värisävy näyttää edelleen hyvältä, vaikka onkin autotallissa maalattu.
Moottorina autossa oli 1776cc ilmajäähdytetty bokseri MegaSquirt-ruiskulla ja suorasytytyksellä. Levyjarrut edessä ja takana Porschen 5x130 jaolla. Keulalla kavennettu säätökeula ja droppiakselit. Auton off-white sisusta tuli TMI:ltä, combo-mittari Porschesta ja radioaukon suojalevystä tein varaosa-auton hanskalokeron saranoilla aukevan salaluukun, jonka taakse oli hyvä sijoittaa modernit mittarit valvomaan moottorin lämpöjä. Kaapeli tietokoneelle MegaSquirtin säätämiseksi löytyi apparin penkin alta.
Oma vannevalintani oli aikanaan aidot Porschen Fuchs-renkaat, mutta nykyään alla näyttävät pyörivän kromatut Porsche Cosmic replikat.
Myin auton aikoinaan Mustang kuumeen kourissa. Sen verran myyminen on jäänyt kaivelemaan, että Wheelsin kuplaprojektin autosta on tulossa jotain hyvin samankaltaista 🙂
1952 Dodge Kingsway Coupe
Toisen maailmansodan jälkeen Yhdysvaltain autoteollisuus aloitti maailman valloituksensa. Talous kasvoi kohisten ja amerikkalaisilla oli varaa hankkia kaiken aikaa kooltaan kasvaneita ja paremmin varusteltuja autoja.
Amerikan ulkopuolella kehitys oli hitaampaa. Vauhdittaakseen ulkomaisten jälleenmyyjien myyntilukuja Chryslerilla päätettiin tehdä vientiin Plymouthin malleista Dodgen merkeillä myytyjä edullisia hinnat alkaen -malleja. Vuonna 1946 Plymouthiin perustuneiden vientimallien mallinimeksi otettiin Dodge Kingsway.
Usein Kingsway autoissa oli Dodgen merkit, puskurit ja koristelistat, mutta eri maihin tarjottiin erilaisia kokoonpanoja riippuen siitä, mitä Plymouthin malleja maassa oli saatavilla.
Mielenkiintoisena pohjoismaisena yksityiskohtana Dodge Kingsway autoja koottiin vuosina 1955-1957 Ruotsissa Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabriks tehtaalla Norrköpingissä.
1977 Chevrolet Camaro Sport Coupe type LT
Rakennettujen, customoitujen ja myöhemmin maahantuotujen autojen joukossa on välillä raikasta nähdä tällainen sinänsä huomaamaton 1970-luvun lopun Camaro. Hyvillä varusteilla tehtaalta tilattu Suomi-Camaro edustaa alkuperäisasussaan 70-lukua niin hyvin, että toivottavasti auton punaista sisustaa ja palkkipuskureita turvakäpyineen ei koskaan mennä vaihtamaan pois.
1992 Ferrari Mondial t
Mikä auto on niin mielenkiintoinen, että Ferrari-kuskin ja jenkkiautoyleisön päät kääntyvät? No tietysti toinen italialainen...
1992 Lamborghini Diablo V12
1971 Chevrolet Nova 350
Lopuksi palataan vielä jenkkiautojen pariin. Chevrolet Nova, tai Chevy II kuten autoa aluksi nimettiin, on siinä mielessä harvinainen malli, ettei se perustunut mihinkään aikaisempaan Chevroletin automalliin.
Chevroletille tuli Novan kanssa kiire Corvairin epäonnistuttua. Kilpailijoilla oli suosiota kasvattaneeseen kompaktien autojen luokkaan tarjolla hyvin kaupaksi menneitä malleja, Fordilla Falcon ja Comet, Chryslerilla Valiant ja Dart, AMC:llä Rambler American ja Studebakerilla Lark. Kaikille näille autoille oli yhteistä itsekantava kori kokonaan irti pultattavalla keulaosalla, jotta mahdolliset pienet kolarivauriot oli helppo korjata. Chevroletilla oli tähän luokkaan tarjolla vain Corvairin jättämä aukko mallistossa.
Koska Chevrolet lähti kilpailuun mukaan muita myöhemmin, oli Chevy II/Nova saatava piirustuspöydältä jälleenmyyjien autohalleihin tiukassa aikataulussa. Tehtävässä onnistuttiin, sillä 18 kuukautta projektin aloittamisesta ensimmäinen Chevy II rullasi ulos tehtaan tuotantolinjalta.
Koska auto oli kokonaan uusi, se haluttiin nimetä Novaksi, mutta johdossa nimeä vastustettiin, sillä auton nimen haluttiin alkavan C-kirjaimella. Niinpä autosta tuli Chevy II. Nova nimi jäi kuitenkin käyttöön Chevy II:n parhaiten varustellun version mallinimenä. Vuonna 1969 Nova syrjäytti lopulta Chevy II -nimen ja siitä lähtien auto on tunnettu Chevrolet Novana.
1961 Chevrolet Impala on ensimmäinen Chevrolet, josta tuli tarjolle Super Sport -versio. Vuonna 1963 Chevrolet toi ostajien ulottuville seuraavan Super Sport mallin, Chevrolet Chevy II Nova Super Sportin.
SS Novassa oli lisämittaristo, erillisistuimet, vaihdekeppi lattialla ja tietysti SS-mallin merkit ja koristeet. V8-moottoria Super Sportiin ei ollut tarjolla, vaan autot myytiin Chevy II:n vakiomoottorilla, 194cid suoralla kutoskoneella. Harrastajat vaihtoivat kuitenkin SS Novan konepellin alle Chevroletin pikkulohko-V8 moottorin, jolla auton suorituskyky vastasi sen mallinimeä.
Porvoo Cruising jälleen elokuussa
Parkkipaikka täynnä autoja ja helteinen puolipilvinen ilta loivat erinomaiset edellytykset mukavalle cruising-illalle. Kahdeksan jälkeen alkanut lyhyt sadekuuro tiivisti mukavasti tunnelmaa. Porvoo Cruising jälleen 25.8.2018 Kuninkaanportin liikekeskuksen parkkialueella. Vielä on aikaa saada ne venähtämään päässeet projektitkin valmiiksi..
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0