KC Mathieun 1968 Ford F100 Frankenstein - Kauppareissut kylki edellä takarenkaat sauhuten
KC maalasi ensimmäisen autonsa 12-vuotiaana
Moni muistaa maalarivelho KC Mathieun Discovery Channelin hittisarjasta Fast N’Loud. KC oli työskennellyt jo pitkään autojen rakentamisen parissa ennen kuin hänestä tuli renkaat sauhuten töihin saapuva TV-sarjan tähti.
”Autot ovat aina olleet intohimo, en ole koskaan kuvitellut tekeväni mitään muuta”, KC sanoo. ”Aloitin isäni korjaamolla. Sitten työskentelin siellä täällä kehittäen taitojani. Olen tehnyt lähes kaikkea mitä autojen rakentaminen pitää sisällään, mutta maalaamisesta olen aina nauttinut eniten.”
KC Mathieu maalasi ensimmäisen autonsa 12-vuotiaana kolarikorjauksiin erikoistuneen isänsä korjaamolla. Hänelle oli jo pienestä pitäen selvää, että hän tulisi maalaamaan autoja työkseen.
Vuonna 2007 oman yrityksensä perustaaneelle KC:lle hänen nykyinen menestyksenä oli aluksi vain kaukainen unelma.
Aluksi KC’s Paint Shop oli Mathieun oma vapaa-ajan projekti päiväntyön ohella. Työskennellessään muille Mathieu usein tunsi itsensä tukahdetuksi. ”En saanut koskaan tehdä sitä, mitä olisin oikeasti halunnut tehdä”, KC toteaa. ”Kukaan ei tehnyt hommia niin kuin itse olisin halunnut niitä tehdä. Olen erittäin tarkka siinä, mitä teen, mutta kukaan ei ollut valmis maksamaan minulle visioideni toteuttamisesta.”
Menestyksekkään tv-sarjan teosta oli hohdokkuus kaukana
KC Mathieu ja mestarimekaanikko Aaron Kaufman olivat kavereita jo lukiossa. Kun Richard Rawlings palkkasi Aaronin uudelle Gas Monkey Garage -pajalleen, hän huomasi tarvitsevansa myös automaalaria. ”Kun Richard kysyi olisinko käytettävissä, vastasin, että ilman muuta. Mutta en osannut yhtään aavistaa mitä TV-sarjassa esiintyminen merkitsisi. Se oli älyttömän raskasta”, KC muistelee lähtöään mukaan Gas Monkey Garageen.
Fast N’Loud -sarjan kuvaukset alkoivat pian KC:n aloitettua työt Richard Rawlingsin palkkalistoilla. KC huomasi pian, että reality-sarjan tähden elämä on kaikkea muuta kuin hohdokasta. ”Teimme erittäin pitkiä päiviä. Seitsemän päivää viikossa kaksi vuotta putkeen. Vapaa-aikaa ei juuri ollut, vaan olimme kokoajan pois omien perheidemme ja harrastustemme luota. Sarjan fanit kulkivat kaikkialla perässämme”, KC muistelee.
KC sai vihapostia lähdettyään Fast N'Loudista
KC Mathieu työskenteli Richard Rawlingsin Hot rod -pajalla reilut kolme ja puoli vuotta ennen irtisanoutumistaan. KC otti päivätyönsä oheen projekteja omassa tallissa rakennettavaksi ja pian hänellä oli koko piha täynnä asiakkaiden autoja. KC ymmärsi nopeasti, että hän itse asiassa menetti rahaa tehdessään kokopäivätyötä toisen palveluksessa.
”Silloin päätin yrittää kokonaan itse. Tienaan palkkani tekemällä omaa juttuani, juuri niin kuin itse haluan tehdä. Kun päätin lähteä sarjasta vuonna 2015 ja keskittyä omaan yritykseeni, sain paljon vihapostia - mutta toisaalta sain myös nopeasti paljon omia asiakkaita”, KC kertaa Gas Monkey Garagesta irtisanoutumistaan ja Fast N’Loud -sarjasta lähtöä.
Autotallista täyden palvelun hot rod -pajaksi
KC Mathieun oman KC's Paint Shop yrityksen toiminta laajentui nopeasti automaalaamosta täyden palvelun hot rod -pajaksi. Autotallista on siirrytty huomattavasti isompaan tilaan ja KC:n palkkalistoilla on 12 autonrakentamisen ammattilaista, mukaan lukien muutama entinen Gas Monkey Garagen työntekijä. Autoja on parhaimmillaan työn alla pari kymmentä.
Vaikka alku näyttikin hyvältä, ensimmäinen vuosi kokotoimisena yrittäjänä oli Mathieulle vaikea. ”Tein liian pikkutarkkaa työtä, joten viivan alle jäi liian vähän rahaa. Yritin pitää kaikki tyytyväisinä. Maksoin itselleni viimeisenä, enkä tienannut ensimmäisenä vuonna mitään”, KC muistelee.
”Meillä oli tarpeeksi työtä pitääksemme pajamme hengissä, mutta projektit valmistuivat aivan liian hitaasti. Yritin kovasti todistaa kaikille, että pystyisin tähän. Se oli minulle vain haitaksi. Jos autot eivät valmistu tarpeeksi nopeasti, kukaan ei tiedä mihin pystyt”, KC toteaa.
KC keskittyi aluksi vain autojen maalaamiseen, mutta ymmärsi pian, että jos hän halusi menestyä, hänen täytyy laajentaa palvelutarjontaansa. ”Aluksi vain maalasimme autoja, koska meillä ei ollut tilaa tehdä mitään muuta. Asiakkaamme pitivät kyllä lopputuloksesta, mutta kysyivät yhä uudelleen ja uudelleen, että mitä nyt, kun kori on paikattu ja maalattu? Kuka kasaa auton lopullisesti valmiiksi?”
”Asiakkaat halusivat pajan, jossa kaikki hoituu alusta loppuun. Niinpä vuokrasin pienen korjaamon, sitten vähän suuremman ja pian meillä oli autoja ja osia useassa osoitteessa, mutta pystyimme viemään projekteja läpi alusta loppuun”, KC kertaa yrittäjäksi lähtemistä.
Yksinkertainen toimii aina
Nykyään KC Mathieun KC's Paint Shop on keskittynyt rakentamaan autoja, joita yleensä yhdistää kaksi asiaa: ajattoman klassinen ulkoasu ja runsaat hevosvoimat konepellin alla.
”Yleensä näyttelyautosta pystyy nopeasti sanomaan kuka sen on rakentanut, mutta me emme rakenna vain tietyn tyylisiä autoja”, KC sanoo ja jatkaa: ”Minulle tärkeintä on, että rakennamme ajattomia klassikoita. Kehotan asiakkaitanikin suunnittelemaan projekteja, jotka kestävät aikaa eivätkä mene pois muodista. Villit värit ja grafiikat menevät lopulta pois muodista. Mutta yksinkertainen ja elegantti on aina muodikasta.”
Voimaa ei voi koskaan olla liikaa!
Automaalarina KC Mathieu toki arvostaa kaikki värejä, mutta suosii itse hienovaraisia sävyjä. ”En pidä hulluista metalliväreistä. Niillekin on oma paikkansa, mutta ne eivät ole minun juttuni. Tykkään klassisista yksivärisistä maalipinnoista. Näen projektit valmiina mielessäni jo ennen kuin rakentamista on aloitettukaan.”
KC’s Paint Shopissa ei ole epätavallista nähdä 1960-luvun farmikäytössä patinoitunutta pickuppia näyttelyvalmiiksi kiillotetun muskeliauton vieressä. ”Emme ota vain tietynlaisia projektiautoja työn alle”, KC sanoo. ”Yritän tehdä kaikista autoista ainutlaatuisia projekteja, mutta jos jokin autojamme yhdistää, niin niissä on paljon hevosvoimia.” Lähes kaikissa KC:n pajalta valmistuneissa autoissa on remmiahdin ja vähintään 700 hevosvoimaa. ”Voimaa ei ole koskaan liikaa! Minä todella pidän yksinkertaisista, ajattomista autoista, joissa on tarpeeksi hevosvoimia!”, KC virnistää.
Kauppareissu KC:n Frankensteinin kyydissä
Vaikka KC tykkää autoprojektien rakentamisesta asiakkailleen, vielä enemmän hän nauttii kilometrien vauhdikkaasta nielemisestä Teksasin maaseudun mutkaisilla pikkuteillä omalla Frankenstein-pickupillaan. KC:n Fast N’Loudistakin tuttu Ford on vuosimallin 1968 Ford F100. Alkuperäinen kone on saanut tehdä tilaa 5.0L Coyote V8-moottorille, jonka päälle on pultattu Roushin remmiahdin ja Aeromotiven polttoaineensyöttä. Koneen tuottamat 700 hevosvoimaa välittyvät tiehen American Powertrain T56 vaihteiston ja Detroit Truetrac tasauspyörästön lukon kautta. RideTech alusta huolehtii pidosta ja stancesta ja Budnikin vanteet kruunaavat kokonaisuuden. Maalipinta on tietysti mestarin omaa käsialaa.
KC Mathieun Youtube-kanavan suosituin video on kerännyt yli 4 miljoonaa katselukertaa. Videolla KC:n vaimo Kasey (kyllä, sama nimi yhdisti parin jo lukioaikoina) lähettää miehensä kauppareissulle kesken aamiaisen. Frankenstein Fordin renkaat sauhuavat ja maisema vaihtuu vauhdilla. Kahden lapsen isä KC näyttää todella nauttivansa työstään, autostaan ja elämästään – ja hyvä niin.
KC:n projekteja voi seurata KC’s Paint Shop Youtube-kanavalla.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähteet: KC Mathieun SEMA-haastattelut ja KC's Paint Shop -kotisivu
Kuvat: KC's Paint Shop ja Discovery Networks